Kan man lägga penslar som man målat med vattenburen färg i påsar så dom håller sig till nästa dag?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
ja det kan man om man tillsluter påsen runt pensel så ingen luft kommer in. men om du målar med vattenburen färg är det ju lätt att göra rent dem.
 
Du kan ju lika gärna ställa dem i en burk vatten.

Att proppa in en pensel i en påse är något jag själv tillämpar allt för ofta. Problemet är bara att penseln sen blir liggande för länge, så när jag sen ska ha den har den lika fullt torkat.
 
Eftersom jag inte alltid hinner fortsätta dagen därpå brukar jag slänga in påsen i frysen. Fungerar alldeles utmärkt. Den kan ligga länge utan problem. Glöm bara inte att plocka fram den i tid innan det är dags att börja igen, så den hinner tina...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Om du lägger påsen i frysen, tänk på att andra saker i frysen kan ta smak. Det har jag varit med om, det var penslar med oljebaserad färg dock.

Mvh/Abbe
 
Hej!

Doppa pensel alt roller i lite extra färg och vira påsen tätt runt borst etc så ingen luft kommer in. Vid rengöring skrapa av i färgburken så inget hamnar i slasken. Tvätta sedan ur med grumme såpa så blir de som nya.

Målaren
 
Själv brukar jag sätta penseln i en plastpåse eller i färgburken om den ryms, går det en längre tid innan jag fortsätter brukar jag sätta den i en burk med vatten. Då jag målat med oljebaserade färger brukar jag också sätta penseln i en burk vatten, vattnet löser inte upp oljefärgen utan det är bara att skaka av vattnet (ev. stryka penseln mot en bräda) och fortsätta!
 
Gör ni rent penseln när ni byter färg, tex från grundfärg till slutstrykningsfärg?
 
Inte om det är samma lösningsmedel och liknande kulör.
 
Vilket trådlyft (y)
Jag gör inte heller rent mellan grundfärg och slutfärg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tja, varför starta en ny tråd när det finns en passande gammal? :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vattenburet i påse, oljefärgpensel ställer man i vatten. Rengöring har jag gjort efter en säsong först, man får byta vatten på oljepenseln.
Därefter vad gäller olja har jag rengjort med massor av lacknafta, sen med såpa i vatten, 2-3 omgångar, sen doppat den i såpa och hängt upp på en spik.

Bäst är nog att rengöra fortare, men det har man ju inte tid med hur som helst.
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
Jag har ju rengjort varje dag, men det är lite tråkigt.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag har ju rengjort varje dag, men det är lite tråkigt.
Ja det känns väldigt onödigt! :coffee:
 
Så, jag som använder Fluggers system med:

* Grundolja (Vattenhaltig grundolja, rengöring vatten och såpa)
* Grundfärg (Vattenhaltig alkydolja, rengöring vatten och såpa)
* Oljefärg V (Alkydoljefärg, vattenhaltig. rengäring vatten och såpa)

Skall jag förvara penslar i påser eller i vattenbad? Jag prövade vattenbad med någon av dessa (tror det var grundfärgen), och den penseln var förstörd dagen efter.

Hade i påse över natten (grundfärg), funkade bra. Kom dock lite rost...

Jäkla smidigt om man kunde få penseln att hålla en säsong utan rengöring., Skulle kunna tänka mig att slänga penseln sen...:oops:
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.