Är det inte dags för en liten projekttråd i denna avdelning?

Avsikten med denna lilla projekttråd är INTE att beskriva hur man tar upp hål i bärande väggar utan att ge den som funderar på en liknande operation lite mer att tänka på kanske. Bärande väggar ska man inte fiffla med om man inte är rätt säker på vad man gör. Inget hus ser ut precis som mitt så bara för att jag inte fått taket i huvudet ännu så betyder det inte att denna variant kan kopieras. Prata med en konstruktör innan du sätter sågen i väggen.

För att överhuvudtaget få röra bärande delar av konstruktionen krävs en bygganmälan till stadsbyggnadskontoret.

Nog om detta och tillbaka till projektet:
För 40 år sedan gjordes en tillbyggnad om 40kvm på detta hus. Huset fick nu en L-form. En öppning i en fd yttervägg togs upp (2500mm). Mitt ovanför öppningen ligger en takstol men någon lastväxling har inte gjorts. Gravitationen har gjort sitt och nedböjningen mitt på uppgick till cirka 20mm innan detta projekt påbörjades.

Till att börja med rev vi bort de halvt lösa träbitarna som dolde hammarbandet.

PICT4693.jpg

Därefter monterades direkt en stötta för att säkerställa att inget började röra sig nedåt.

PICT4692.jpg
PICT4694.jpg

Med hjälp av lasern (Mr Tammoliner) kunde vi enkelt konstatera att hänget var cirka 20mm mitt i hålet.

Dags för de vanliga frågorna:
Hur ska balken dimensioneras för att hålla?
Hur ska infästningen av balken ser ut?

I andra delar av huset har 90x225 limträ används (efter konsultation med limträtillverkaren) och magkänslan sa att det borde funka även här. 115mm bredd hade också gått bra om man hittat något till bra pris på blocket, men tyvärr kammade jag noll där denna gång. Lissma såg fick leverera en 2600x90x225 från Moelven - leveranstid fritt Lissma cirka 23 timmar!

Hur skulle detta nu fästas i befintliga väggar?

PICT4698.jpg

Efter lite funderande insåg vi att det inte går att undvika att fälla in balken i befintlig vägg. Nya hörn som bär balken får helt enkelt tillverkas. Denna ide kläcktes tyvärr efter att balken beställts så längden blev lite snål. Dock är upplagspunkten betydligt bredare än vad som krävs för denna last så slutresultatet blir ok ändå. Enligt dimensioneringsprogrammet ska upplagspunkten vara minst 41mm. Här är den cirka 80mm.

Som stolpar används två st limmade och skruvade 45x95, nedkapade till 45x90. Dessa står stabilt på syllen som i sin tur ligger på en murad vägg. Några problem att ta upp lasten nedåt i konstruktionen finns således icke.

PICT4695.jpg

Efter att vi kapat bort de gamla hörnen förbereddes för balken genom att ett par hängslen monterades. Även om balken bara väger 25kg är det trist att få den på tårna och att hissa den upp och ner flera gånger blir man svettig av....

PICT4699.jpg
PICT4708.jpg

Med balken på plats var vi förstås lite sugna på att se om det gick att rätta till den rätt kraftiga sättning som uppstått. En 2,25 tons domkraft bogserades på plats och grovt virke fick fördela lasten över flera golvbjälkar. Eftersom det finns en lika huvudlös, men mindre, håltagning i källarväggen rakt under detta projekt såg vi till att montera ett par extra stöttor i källaren också. Som stöttor användes 45x70 råplan.

PICT4703.jpg

Därefter provade vi att lyfta mitt på balken vilket inte alls gick, inte med denna domkraft iaf. Efter lite knirk och knak lyckades vi lyfta cirka 10mm innan det kändes lite väl tungt för domkraften. Eftersom kraftigare lyftdon inte fanns att tillgå lyfte vi då på ena sidan istället, lagom mycket för att få in en stolpe. Därefter flyttades domkraften till andra sidan och med hela balken som hävarm gick dett lätt att lyfta till rätt nivå.

PICT4709.jpg

Stolparna gjordes någon millimeter längre än det faktiska byggmåttet och balken lyften ytterligare någon extra millimeter så att det gick lätt att ställa dit stolparna. Stolparna förankrades också i befintlig vägg där så var möjligt. Ytterligare stagning tillkommer när plyfa eller OSB monteras på väggarnas sidor - då låses balk/stolpar i sidled också.

PICT4713.jpg

Slutresultatet blev tillfredställande. Nu efter något dygn ligger diffar det endast en millimeter mellan höger och vänster sida och nedböjningen mitt på uppgår till cirka 3mm.

PICT4715.jpg

 
Om jag tolkar dimensioneringsprogrammet

http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9

rätt så rekommenderar programmet vid ett liknande lastfall en balk som ger upp till 10mm nedböjning vid brukslast. Detta tolkar jag som att balken som används här är överdimensionerad, eller iaf inte underdimensionerad.

Ev snölast kommer av olika skäl inte belasta takstolen som balken bär (man kan således förvänta sig att nedböjningen kvarstår även med rejält med snö på taket. Jag gissar (spekulera gärna kring detta) också att nedböjningen kan minska en aning vartefter spänningarna i ovanliggande konstruktion minskar. När allt trä som lyfts iochmed denna operation slutat göra motstånd borde trycket minska en aning.

Det var allt för denna gång.
 
Mikael_L
Jag lade märke till att soffa och surrondhögtalare inte berördes av operationen.
Skönt att kunna koppla av med någon schysst DVD mellan balklyften .. ;D ;D ;D
 
Mikael_L
Förövrigt bra initiativ till en liten mer "handfast" tråd. Så det blir mindre snack och mer verkstad sas. ;)

Om jag förstod rätt så var det en befintlig öppning som du var missnöjd med/orolig över nedböjningen som du åtgärdat.

Du verkar nöjd iaf, jag får gratulera till det genomförda projektet. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.