Jag byggde i min okunskap om byggnormer och bestämmelser en uteplats på ungefär 20m2 1980 .
Den består av ett trädäck av tryck virke, och med ett skärmtak av plast.
Uteplatsen är i direkt anslutning till huset och 5m till närmaste granne.
Jag tänkte nu att klä in "uteplatsen" men ett s.k glasparti.
Jag undrar nu hur jag ska göra för att ska bli rätt?

Tacksam för svar.
 
R raggarbyggare skrev:
Jag byggde i min okunskap om byggnormer och bestämmelser en uteplats på ungefär 20m2 1980 .
Den består av ett trädäck av tryck virke, och med ett skärmtak av plast.
Uteplatsen är i direkt anslutning till huset och 5m till närmaste granne.
Jag tänkte nu att klä in "uteplatsen" men ett s.k glasparti.
Jag undrar nu hur jag ska göra för att ska bli rätt?

Tacksam för svar.
Det är nog inte värre än att göra nödvändiga ritningar och skicka in en ansökan. Kan det dras ner till 15 går det dessutom som Attefall. Du behöver ju inte nämna att uteplatsen har ett skärmtak större än 10 kvadrat idag.
 
När man tittar på lantmäteriets flygfoton så ser man att det finns något på platsen där jag tänker bygga.
Risken finns väl att byggnadsnämnden också tittar på det.
 
Men om det var 1980, så är det preskriberat idag. Du kan inte få några sanktioner. Så om vi antar att du kan bygga ett utrum inom reglerna för området, så spelar det bygglovsmässigt ingen roll om hälften redan är gjort för drygt 30 år sedan. Beroende på hur gammalt huset är, och hur länge du ägt det, så kan det väl vara ännu äldre? Ngn tidigare ägare som tydligen aldrig sökt bygglov, du bara renoverade lite för 35 år sedan....
 
  • Gilla
raggarbyggare
  • Laddar…
:D
H hempularen skrev:
Men om det var 1980, så är det preskriberat idag. Du kan inte få några sanktioner. Så om vi antar att du kan bygga ett utrum inom reglerna för området, så spelar det bygglovsmässigt ingen roll om hälften redan är gjort för drygt 30 år sedan. Beroende på hur gammalt huset är, och hur länge du ägt det, så kan det väl vara ännu äldre? Ngn tidigare ägare som tydligen aldrig sökt bygglov, du bara renoverade lite för 35 år sedan....
H hempularen skrev:
Men om det var 1980, så är det preskriberat idag. Du kan inte få några sanktioner. Så om vi antar att du kan bygga ett utrum inom reglerna för området, så spelar det bygglovsmässigt ingen roll om hälften redan är gjort för drygt 30 år sedan. Beroende på hur gammalt huset är, och hur länge du ägt det, så kan det väl vara ännu äldre? Ngn tidigare ägare som tydligen aldrig sökt bygglov, du bara renoverade lite för 35 år sedan....
H hempularen skrev:
Men om det var 1980, så är det preskriberat idag. Du kan inte få några sanktioner. Så om vi antar att du kan bygga ett utrum inom reglerna för området, så spelar det bygglovsmässigt ingen roll om hälften redan är gjort för drygt 30 år sedan. Beroende på hur gammalt huset är, och hur länge du ägt det, så kan det väl vara ännu äldre? Ngn tidigare ägare som tydligen aldrig sökt bygglov, du bara renoverade lite för 35 år sedan....
R raggarbyggare skrev:
När man tittar på lantmäteriets flygfoton så ser man att det finns något på platsen där jag tänker bygga.
Risken finns väl att byggnadsnämnden också tittar på det.
Ok!
Då kör jag på det.
Tack så mycket för hjälpen.
//raggarbyggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.