Det ser ut som att det du borde kunna göra för att slippa göra om är att gräva ur ordentligt, få bort all jord. Lägg en dräneringsslang i botten och fyll upp till 10 cm under panelens undersida med makadam. Sen får du väl slänta av gräset lite och så nytt. Det blir inte optimalt men borde funka hyfsat.
 
Borde man inte både göra det och sätta en skiva som föreslogs innan?
 
H Higgsino skrev:
Borde man inte både göra det och sätta en skiva som föreslogs innan?
Alltså helst ska ju inte skivan behövas. Jag menar att du måste sänka marknivån så den hamnar under trädelarna i stommen. Inklusive det tryckta regelverket. Sen släntar du av gräset och avslutar med en djup ränna närmast huset som består av 8-16 kross med ett dräneringsrör i botten, allt omsvept av en fiberduk så inte jorden sköljs in.

Inget av detta är ju optimalt och det kommer ju inte kunna växa gräs de närmsta 20cm från huset. Men det är väl en mindre överträdelse än att göra en mur på annans mark, även om det så klart hade varit ännu bättre.
 
Tack för alla tips, nästa gång ska jag fråga innan jag börjar. :p Jag ska klura på vilken lösning som blir bäst nu när jag vet mer.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det finns väl egentligen bara två lösningar på problemet; Slänta av gräsmattan innan stugan eller byta ut nedre delen av den väggen mot något annat (en lecamur t ex).
Alternativ 1 kräver ett intrång på grannfastigheten, alternativ 2 kräver att du gör ett omtag i bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.