Hej

Har förberett lite el in i garaget (dosor ute, styrning av bevattning mm) totalt 4 kablar.

Jag tog in den i flexrör mellan platta och fasad. Men nu ska byggaren sätta dit musfälla inifrån då det missades vid buggning av reglar osv.

Byggaren menar att jag måste ta in elen på annat sätt annars fyller musfälla ingen funktion. Jag förstår detta men känner mig osäker hur jag ska göra.

Kan man borrra lagom stora hål i fasaden för 25 mm flexrör och ta in det så?

Tanken är att elen ska in vid ena hörnet som vi inte ser så att säga.

Tips på hur jag kan göra mottages gärna.

Elen kommer kopplas in av elektriker när väl musfälla och isolering är gjord.
 
tommib
Jag förstår inte problemet riktigt. Var kommer röret in nu? Vad menar du med musfälla?

Man kan självklart borra hål i fasaden, exakt hur och var beror lite på fasaden men det låter som att det är en reglad trävägg. Om du har ångspärr i väggen kommer du få ett hål i den som egentligen helst ska lagas med tejp runt röret. Man borrar snett uppåt för att ev kondensvatten ska rinna ut. Normal dimension på elrör är 16 eller 20 mm, 25 mm är onödigt stort om det inte är frågan om huvudledning till garaget.
 
Okej. Idag är det bara fasad plus vindpapp. Men kommer bli isolering snart.

Men då borrar jag snett så vatten avleds och så borrar jag samma dimension som flexrören så blir det ganska tätt.
 
tommib
Om det bara är fasad och vindpapp skulle jag täta mot vindpappen med lämplig tejp när du gjort hålet. Om "vindpappen" är plast kan du göra hålet genom den något mindre än röret så smiter det åt bra.
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.