Det blev en betongaltan på 25kvm.
Gjutningen gjordes hösten 2017. Efter att ha tröttnat på kalkvita skor å fötter slipades polerades altanen enlig HTC rek. Avslutades med HTC Stain Protection som polerades in med Twister Grön. Jag fick offerter på mellan 20-30tusen så jag ringde Cramo som hade allt för uthyrning. Kostnaden blev 7500kr. Resultatet delar jag med ett foto.
Nu rinner vattnet av som på en nyvaxad bil.
 
  • Polerad betongaltan på 25 kvm med spegelblank ytfinish framför en trädgård med grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Karlsson 1985 och 7 till
  • Laddar…
hade du något avstånd mellan betongplattan och den nya betongplattan vad lade du där
 
M MackanM skrev:
hade du något avstånd mellan betongplattan och den nya betongplattan vad lade du där
Hej, Jag la 10mm frigolitskiva mellan och som gick upp en bit på väggen som skydd mot stänk när man pumpade betongen.
Sen fick jag ta ett 1m 6mm armeringsjärn och bocka till ell L för att få upp skivan. Det var lite svårare men gick med lite envishet. Hade jag lagt frigoliten med byggplast mellan betong och vägg så hade det nog varit lättare att få loss skivan. Men nu är en fin 10mm luftspalt som gör att källarväggen luftas
 
Kommer ej ha källaren ska man då bara gjuta exakt bredvid ? Eller mellanrum ?
 
M MackanM skrev:
Kommer ej ha källaren ska man då bara gjuta exakt bredvid ? Eller mellanrum ?
man bör låta betongplattan vila själv och inte "fastna" i husgrunden.
Jag la 25cm bergkross 0-32, jämnade av med lutning från huset 1cm per meter.
Sedan 10cm frigolit S80 och på det byggplast.
Armerade 7cm högt med 6mm armeringsnät samt ytterliggare 6mm armeringsjärn korsvis var 20 cm. Då uppnår du en armering på ca 500mm2 per meter. En konstruktör jag pratade med sa att 800mm2 per meter är att rekommenderat för att vara helt säker på inga sprickor i betongen. Så vill du uppnå 800mm2 så lägger du ett järn på varje ruta i armeringsnätet.
Vi fick 2 obetydliga sprickor efter vintern som knappt syns efter HTC behandlingen. Så kör på 800mm2. jag bjuder på denna info som annars skulle kosta 10000kr hos en konstruktör. (tar emot swish :) annars )
 
  • Gilla
braneby och 2 till
  • Laddar…
T Trompenberg skrev:
man bör låta betongplattan vila själv och inte "fastna" i husgrunden.
Jag la 25cm bergkross 0-32, jämnade av med lutning från huset 1cm per meter.
Sedan 10cm frigolit S80 och på det byggplast.
Armerade 7cm högt med 6mm armeringsnät samt ytterliggare 6mm armeringsjärn korsvis var 20 cm. Då uppnår du en armering på ca 500mm2 per meter. En konstruktör jag pratade med sa att 800mm2 per meter är att rekommenderat för att vara helt säker på inga sprickor i betongen. Så vill du uppnå 800mm2 så lägger du ett järn på varje ruta i armeringsnätet.
Vi fick 2 obetydliga sprickor efter vintern som knappt syns efter HTC behandlingen. Så kör på 800mm2. jag bjuder på denna info som annars skulle kosta 10000kr hos en konstruktör. (tar emot swish :) annars )
Du är fan bäst !

Borde man inte kunna lägga ner en prefabricerad massiv bjälklag på marken och använda det med pekar under eller något sådant ?
 
M MackanM skrev:
Du är fan bäst !

Borde man inte kunna lägga ner en prefabricerad massiv bjälklag på marken och använda det med pekar under eller något sådant ?
 
Hej
Jag företår inte riktigt vad du menar.
 
T Trompenberg skrev:
Hej
Jag företår inte riktigt vad du menar.

Om man beställer en prefabmassiv väg som är isolerad åt båda hållen? Och lägga den platt på pelar istället för gjuta. Det borde fungera eller?
 
Se bara till att säga tillverkaren att du ska lägga detta som altan under bar himmel. Kräver en betong med luftbubblor. 10cm tjock 25kvm betongplatta på mark ger ett minimalt marktryck på 25gr/cm2. Vilket är lite. Betongbjälklag på plint kräver att plintarna klarar belastningen. Ren matematik. 10kvm 10cm är 1000liter betong=2400kg = 240kg/m2. Bara att räkna på vad varje plint ska bära.
 
T Trompenberg skrev:
Se bara till att säga tillverkaren att du ska lägga detta som altan under bar himmel. Kräver en betong med luftbubblor. 10cm tjock 25kvm betongplatta på mark ger ett minimalt marktryck på 25gr/cm2. Vilket är lite. Betongbjälklag på plint kräver att plintarna klarar belastningen. Ren matematik. 10kvm 10cm är 1000liter betong=2400kg = 240kg/m2. Bara att räkna på vad varje plint ska bära.
Tack. Borde vara billigare än gräva och gjuta.
 
Om tillverkarens gjutform mått stämmer med dina önskemål kanske det är billigare. Jag betalade ca 2000kr/m2 färdiggjuten svartpigmenterad platta. Ungefär vad det kostar att gjuta en husgrund, 1800kr.
Skriv gärna vad du kommer fram till. Spännande. Lycka till.
 
T Trompenberg skrev:
Om tillverkarens gjutform mått stämmer med dina önskemål kanske det är billigare. Jag betalade ca 2000kr/m2 färdiggjuten svartpigmenterad platta. Ungefär vad det kostar att gjuta en husgrund, 1800kr.
Skriv gärna vad du kommer fram till. Spännande. Lycka till.

bygger med betongelement så vill beställa det när väl jag är igång. Det blir nästa år!
 
T Trompenberg skrev:
Om tillverkarens gjutform mått stämmer med dina önskemål kanske det är billigare. Jag betalade ca 2000kr/m2 färdiggjuten svartpigmenterad platta. Ungefär vad det kostar att gjuta en husgrund, 1800kr.
Skriv gärna vad du kommer fram till. Spännande. Lycka till.
Har du nån bild blev det svarta bra
 
Tack för info!
Gjöt du även en kantbalk, eller är plattan jämntjock över hela? Det borde väl räcka med 10 cm armerat?

T Trompenberg skrev:
man bör låta betongplattan vila själv och inte "fastna" i husgrunden.
Jag la 25cm bergkross 0-32, jämnade av med lutning från huset 1cm per meter.
Sedan 10cm frigolit S80 och på det byggplast.
Armerade 7cm högt med 6mm armeringsnät samt ytterliggare 6mm armeringsjärn korsvis var 20 cm. Då uppnår du en armering på ca 500mm2 per meter. En konstruktör jag pratade med sa att 800mm2 per meter är att rekommenderat för att vara helt säker på inga sprickor i betongen. Så vill du uppnå 800mm2 så lägger du ett järn på varje ruta i armeringsnätet.
Vi fick 2 obetydliga sprickor efter vintern som knappt syns efter HTC behandlingen. Så kör på 800mm2. jag bjuder på denna info som annars skulle kosta 10000kr hos en konstruktör. (tar emot swish :) annars )
T Trompenberg skrev:
man bör låta betongplattan vila själv och inte "fastna" i husgrunden.
Jag la 25cm bergkross 0-32, jämnade av med lutning från huset 1cm per meter.
Sedan 10cm frigolit S80 och på det byggplast.
Armerade 7cm högt med 6mm armeringsnät samt ytterliggare 6mm armeringsjärn korsvis var 20 cm. Då uppnår du en armering på ca 500mm2 per meter. En konstruktör jag pratade med sa att 800mm2 per meter är att rekommenderat för att vara helt säker på inga sprickor i betongen. Så vill du uppnå 800mm2 så lägger du ett järn på varje ruta i armeringsnätet.
Vi fick 2 obetydliga sprickor efter vintern som knappt syns efter HTC behandlingen. Så kör på 800mm2. jag bjuder på denna info som annars skulle kosta 10000kr hos en konstruktör. (tar emot swish :) annars )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.