Skulle behöva lite hjälp med att uppskatta arbetskostnaden för hantverkare att göra en ny tvättstuga.

Tanken är att flytta tvättstugan till ett utav sovrummen, vägg i vägg med nuvarande tvättstuga. Rummet är ca 7kvm och det som skall göras är:
- Ta upp för och sätta in ny dörr (träfasad)
- Dra in nytt avlopp från angränsande rum (krypgrund)
- Riva befintligt golv+tapet
- Ny plastmatta+vävtapet
- Ny golvbrunn
- Plocka bort radiator och installera vattenburen golvvärme
- Flytta värmepannan från angränsande rum (med anslutningar osv).

Vad tror ni?
 
Bör vi kanske även justera ventilationen så att värme tas från det nya rummet? Har frånluftsvärmepump.
 
Det där låter omständligt och dyrt. Att flytta pannan är i bästa fall omständligt, i värsta fall omöjligt (om man skall uppfylla reglerna).

Jag gissar att du hamnar på 100 - 170 000, inte inräknat något arbete med pannan. Att flytta pannan i enklaste fall, att man lämnar alla rör i det förra rummet synliga, bara kopplar på nya in till den nya placeringen, skulle jag gissa på 20 - 30 000 inkl. rör och annat material. Men i praktiken vill man väl ha bort rören från rummet där pannan finns idag. Och då uppstår en massa problem. Rör får inte skarvas i dolda utrymmen, skall man uppfylla alla krav, så måste man följa rören till sin andra ände och där skarva på nya rör till den nya positionen för pannan. Detta går oftast inte att göra utan att riva större delen av huset, och är därmed orimligt.

Då får man försöka hitta andra bra ställen att skarva rören, troligen går det inte att göra på ett godkänt sätt. Så man får leva med risken att försäkringsbolaget strular i händelse av en vattenskada.

Men jag skulle anta att kostnaden ökar med typ 50 - 100 000 för flytten av pannan om det skall göras snyggt och "nästan godkänt". Tänk på att det även blir en hel del eljobb. Matning till pannan skall flyttas, ny matning till tvättmaskin, torktumlare osv.

Till detta får man räkna med materialkostnader för den nya ytterdörren (allt från 5000 - 50 000). Diverse skåpsinredning, en vask/diskbänk osv. Skåp i en tvättstuga behöver inte bli så dyrt om man håller sig till IKEA, men vill man ha annat kan det lätt gå på 100 000.
 
Åh nej, va jobbigt! Detta hade jag ju inte riktigt räknat med.. Jag trodde inte det var svårare än att koppla om det till nästa rum. Är det billigare om jag lägger den i andra änden av huset där vatten och avlopp kommer in?

Huset vi köpt är helt perfekt! Förutom tvättstugan... Den ligger iklämd mellan vardagsrum, kök och badrum. Dvs man behöver gå genom tvättstugan för att komma in i badrummet och den är tokliten. Framför allt är ju groventre så himla praktiskt med hundar och barn, men inte möjligt när den ligger mitt i huset...
 
G Grävling15 skrev:
Åh nej, va jobbigt! Detta hade jag ju inte riktigt räknat med.. Jag trodde inte det var svårare än att koppla om det till nästa rum. Är det billigare om jag lägger den i andra änden av huset där vatten och avlopp kommer in?

Huset vi köpt är helt perfekt! Förutom tvättstugan... Den ligger iklämd mellan vardagsrum, kök och badrum. Dvs man behöver gå genom tvättstugan för att komma in i badrummet och den är tokliten. Framför allt är ju groventre så himla praktiskt med hundar och barn, men inte möjligt när den ligger mitt i huset...
Planritning?
 
Här kommer den!
 
  • Planritning av en bostad med markerade rum som sovrum, badrum, kök, och vardagsrum samt detaljer som braskamin och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är badrummet? Behöver det renoveras kanske det är enklare att göra det samtidigt?

Jag tycker ändå att planlösningen ser rätt ok ut?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur är badrummet? Behöver det renoveras kanske det är enklare att göra det samtidigt?

Jag tycker ändå att planlösningen ser rätt ok ut?
Ja jag är jättenöjd med planlösningen, förutom tvättstugan då... Har alltid bott i hus med stor tvättstuga och groventre så är väl bortskämd med att inte behöva dra in leriga hundar över parketten...

Badrummet kommer vi göra om så småningom men kanske inte de närmsta åren. Förhoppningen var att göra om några andra rum först. Exempelvis funderade vi på att renovera gästtoaletten och samtidigt slå ihop den med klk, och på så vis få två badrum med dusch innan vi gör om det större badrummet.
 
Vad är det för panna? En elpanna eller fjärrvärmepanna eller något annat? För det är vattenburna element du har idag?
Om det är en elpanna är det ju läge att skaffa värmepump eller något sådant, och då blir det en annan sak.
 
Låt någon titta på hur rören går idag. Om ex. alla rör från pannan går ned i krypgrunden, så kan man troligen skarva där nere. I så fall blir det enklare och billigare än min lite pessimistiska uppskattning tidigare i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.