Hur ska en fuktspärr se ut i ett bad/duschrum?. Ska det finna fuktspärr på gäst-WC och bakom kakel vid diskbänken?
 
Bad/duschrum ska man täta golv och väggar enl tillverkarens instr.. Är olika med mängden från tillverkare till tillverkare.. Lip som jag änvände mig av skall man ha 1,5 kg / kvm på golvet o 1kg / kvm på väggarna.. Men enl branchreglerna bör man stryka 1 gång extra för att vara på den säkra sidan.

En enkel toalett vet jag ej vad reglerna säger om men man kan ju säkra golv och en bit upp på väggen Ca 1-2 dm.. Så har man både hängslen o livrem..

Kök Vet jag inte alls någonting om hur det sägs..
 
Enligt Boverkets Byggregler, 6:534, skall golv och väggar som utsätts för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten förses med vattentäta ytskikt (VT), om angränsande byggnadsdelar och utrymmen inte tål sådan fuktpåverkan.
Enligt föreliggande Branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett våtutrymme, som i någon del uppfyller kriterier enligt ovanstående, förses med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt. Undantag
föreskrivs i bygghandlingarna. Med vattentäta ytskikt avses enligt Branschreglerna kakel- eller klinkerplattor, monterade på tätskikt.
Golv och väggar som utsätts för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten och hög luftfuktighet skall, enligt Boverkets Byggregler, ha vattenavvisande ytskikt (VA). Med vattenavvisande ytskikt avses enligt Branschreglerna kakel- eller klinkerplattor monterade utan tätskikt.

Rumstyp(exempel) och Täthetsklass:

Bad-/duschrum
GOLV VTg
VÄGG VTv

Kök i bostäder eller motsvarande
GOLV VA*
VÄGG VA

Separat toalettrum eller motsvarande utan golvavlopp
GOLV VA
VÄGG VA

Tvättstugor i bostadshus
GOLV VA/VTg**
VÄGG VA/VTv**

*  Under diskmaskin VTg.
** Väljs med hänsyn till omgivande byggnadsdelars fuktkänslighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.