Hej;


Kan man droppa in ett par droppar ammoniak i hålet där nere i kylskåpet, när det tilltäpps? Någon gav mig ett sånt råd. Då jag bor i eget radhus, är 68 år, ensamstående änka sedan 17.5 år, ngt handikappad i polio, har jag hemtjänst 1 gg/v och då hamstrar jag för en hel vecka. Jag brukade använda en smal flaskborste men det hjälper inte så bra. Kylskåpet är ett enda högt kylskåp (frysen är separat bredvid, lika högt, självavfrostande), så det är många matvaror som får plats i detta.

Kan man alltså droppa in ett par droppar ammoniak för att rensa vattenavrinningshålet?

Ytterst tacksam för ett svar.

Siunia (Joanna M).


 
R
Du säger därnere , på bakre väggen ini kylskåpet brukar det vara som en ränna som vatten ska gå i
och rinna ner i mitten , det är ett hål där , är nog säkert lite skit/smegg i slangen som
går ner till en kopp som sitter på kompressorn , vattnet ska dunsta av kompressorns värme
Tveksamt om det hjälper med ammoniak , det är nog bara manuell rensning som gäller ,
någon form av fjäder ,, har du en gammal gardinfjäder , ( ingen krok , då kan den fastna )
så går den att använda den genom att dra den upp och ner , samt en halv kopp med vatten
i rännan samtidigt när den rensas , då brukar det bli skapligt rent
Hoppas att det går bra , detta ska ta mig tusan hemtjänsten göra åt dig
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Man kan försöka med piprensare också.
 
A
Låt någon blåsa med en bit slang i hålet det är enklast
 
I värsta fall om inget annat hjälper så kan man dra ut kylskåpet. Slangen mynnar som sagt i en plastkopp som sitter på kompressorn. Den brukar vara lätt att se om man drar ut skåpet. Då kan man rensa slangen från det hållet också.

Givetvis måste du få hjälp med det, om du har ett handikapp så bör du nog inte ge dig på att dra ut skåpet själv.
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
En bit slang eller rör som man sätter mot utloppet i kylen och blåser till i är det enklaste/effektivaste sättet att rensa på.
 
S Siunia skrev:
Hej;


Kan man droppa in ett par droppar ammoniak i hålet där nere i kylskåpet, när det tilltäpps? Någon gav mig ett sånt råd. Då jag bor i eget radhus, är 68 år, ensamstående änka sedan 17.5 år, ngt handikappad i polio, har jag hemtjänst 1 gg/v och då hamstrar jag för en hel vecka. Jag brukade använda en smal flaskborste men det hjälper inte så bra. Kylskåpet är ett enda högt kylskåp (frysen är separat bredvid, lika högt, självavfrostande), så det är många matvaror som får plats i detta.

Kan man alltså droppa in ett par droppar ammoniak för att rensa vattenavrinningshålet?

Ytterst tacksam för ett svar.

Siunia (Joanna M).





Hej;

Jag är inte van att skriva här i huvuddrag. Fick många råd om att rensa kylskåpshålet men tog ändå till mitt egna sätt, som är beprövat sedan många år sedan. Hittade en pipett på 5 ml i kökslådan, fyllde den med ammoniak och droppade in i hålet på kylskåpet. Gjorde detta på kvällen och sedan på morgonen, när jag öppnade kylskåpsdörren kände jag direkt, att det kom igång. Problemet var, att jag hade 1 L flaska ammoniak, för i dessa tider går det inte att få tag på 125 ml Gripens ammoniak, då huliganer Sverige släppt in i detta land, gjorde luktbomber av denna i ammoniak i mindre flaskor!

Så det var tur att jag hittade denna pipett (5 ml), så jag kunde droppa in i kylskåpshålet med. Detta är det absolut bästa sättet att rensa ett tilltäppt hål i kylskåpet. Vet av egen erfarenhet.

TACK för alla goda råd här, alla ni som har gett dem till mig.
Även mitt gamla beprövade sätt kan kanske komma andra till nytta.

Siunia (Joanna M).
(y):D


 
Ammoniak funkar ju, men jag undrar om det inte var ättika som menades? Det är nämligen ett utmärkt rengöringsmedel i sådana här fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.