Idag gav mig på byte av dörrlås på ena ytterdörren, ett "smart lås", ID Lock 150.

Efter en del pyssel var det klart trodde jag och jag skulle provstänga och låsa dörren men icke...
Låset i dörren linjerar inte med slutblecket. I bilden har jag markerat var tryckfallet hamnar i förhållande till slutblecket.

Hur f*sen kan det stämma såhär dåligt? Vad gör jag åt det? Byter dörr och karm? Till saken hör att detta låset kräver att man borrar ett extra hål i dörren, så nu har jag lite extra ventilation efter att ha satt tillbaka det gamla igen.

Ytterdörrs låsbleck med markerade punkter där tryckfallet inte linjerar med slutblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En installerad ID Lock 150 smartlås på en ytterdörr som inte linjerar med slutblecket, märkt med synliga markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad hade du för låshus tidigare?
Sitter låshuset rätt i dörrbladet och inte upp och ner?
Det som skiljer bör bero på att ditt gamla låshus var osym och ditt nya sym (symmetriskt).
Skillnaden mellan osym och sym är 7,5mm och ett symmetriskt låshus har kolvarna 7,5mm lägre än ett osymmetriskt låshus.
Jag minns inte på rak arm men vill minnas att ID lock inte har osym låshus.
Betyder det att det inte går att montera låset då? Nej det betyder det inte utan det är full möjligt att anpassa så sym låshus passar.
Kontrollera även i hål för cylinder och trycke så ser du att dom ligger för lågt.
Börja med att ta reda på om det gamla verkligen är osym innan du börjar göra ändringar.
För att ändra mellan osym och sym är det absolut bästa sättet att höja låset 7,5mm, börja med att hugga ut (eller borra med 22mm flatborr) för låshusets stolpe ca 7-8mm i ovankant och testa sedan om låshuset passar eller om själva uttaget även måste höjas.
Det enda som är synligt efteråt är en urfräsning för stolpen på 7,5mm i nederkant som i värsta fall kan gömmas med en bit trä som limmas eller vit akrylfog men du kommer nog aldrig ens tänka på det om du låter urfräsningen under vara kvar utan åtgärd.
 
16-17mm ser det ut att vara. Annars är abc´s plan bra.
Mvh Findus
 
1 123abc skrev:
Vad hade du för låshus tidigare?
Sitter låshuset rätt i dörrbladet och inte upp och ner?
Det står Boda 4865 på det gamla låshuset. Allt sitter vänt åt rätt håll.
 
Onekligen ser det ut som om låset sitter felvänt, texten är upp och ner en det kanske är bilden som är felvänd. Sen är det märkt med ID-140 men du skriver att du monterat ett ID-150. Kan det spela nån roll? Jag tänkte om du fått fel låshus?
 
M mlkjhr skrev:
Onekligen ser det ut som om låset sitter felvänt, texten är upp och ner en det kanske är bilden som är felvänd. Sen är det märkt med ID-140 men du skriver att du monterat ett ID-150. Kan det spela nån roll? Jag tänkte om du fått fel låshus?
Dom säljer bara en variant av låset och bara en modell, finns ingen modell 140. Texten står rättvänd på motsatt sida vill jag minnas, och blecket passar ju bara på ett håll i urfräsningen.
 
Finns det bara en enda typ av lås och slutbleck så är det antagligen senast möjliga standard och det innebär ju inte att det kommer att fungera i alla förekommande dörrar som helst. Det finns ju som sagt varianter.
 
ID-140 är slutblecket.
Vilket slutbleck satt där tidigare? finns det bild?
Om det t.ex var ett abloy 4632 slutbleck så finns risken att det inte monterats i rätt höjd då det slutblecket förlåter det mesta.
Går det att använda det gamla slutblecket eller fungerar inte förreglingen (sensorkolv kallas den i manualen) då eller i värsta fall fastnar? Jag minns inte rakt av men slutblecket till idlock har väl inga avkännare eller magneter i slutblecket vad jag kan minnas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.