Har ni alltså snäckor på 7cm överallt?
 
Överallt är kanske att ta i.
Men periodvis är de väldigt frekventa.
Får ofta gå och plocka bort dem från husfasaden. De lämnar slemspår o svarta bajshögar efter sig på putsen.
När man skall plocka fram något som står ute så får man plocka bort sniglar. Gräsklipparen, båten eller annat.
Går man på gräsmattan (mot skogskanten) trampar man ofta sönder dem.
 
Buskar och sten med sniglar på och runt omkring i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinbärsbuskarna intill gräsmattan.
Poppis ställe.:crysmile:

Snigel som klättrar på en vägg ovanför en liten hög på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En i ilfart på väg upp mot väggen.
”Högen” lämnad bakom sig.

Fläckar på putsad vägg som lämnats av vinbärsbuske, med en insekt på väg upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högarna blir fula fläckar på putsen.
 
  • Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
@knipo - har jag vägarna förbi Skåne nån gång befriar jag dig gärna från ett gäng småsniglar! Vill ha de stora i trädgården igen! :)
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
@knipo - har jag vägarna förbi Skåne nån gång befriar jag dig gärna från ett gäng småsniglar! Vill ha de stora i trädgården igen! :)
Hahaha!!
På riktigt?!

Självklart får du om du vill ha, så många du vill.
Hör av dig ett tag innan du kommer så skall jag plocka ihop till dig.

Min svärfar som bodde här innan brukade faktiskt äta dem.
Innan låg det högvis av tomma skal i komposten utanför.
Även jag har smakat på dem någon gång när vi blev bjudna på middag här.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Har många av dessa i min trädgård i Uppland.
 
Har drivor av dem i trädgården även denna sommar. Enda fördelen är att det inte blir lika många spanska skogssniglar.
 
U Urban J A skrev:
Har drivor av dem i trädgården även denna sommar. Enda fördelen är att det inte blir lika många spanska skogssniglar.
Att mördarsniglarna skulle tryckas undan av vinbergssnäckan har jag aldrig lagt märke till eller hört innan.
Vet du varför?
 
Hemmakatten
Vi har ganska många vinbergssnäckor och denna sommar har jag bara sett enstaka mördarsniglar.
 
Redigerat:
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
Vi har med många, väldigt många, vinbergssnäckor.
Och normalt har vi även många mördarsniglar med.
Denna sommaren har det varit betydligt mindre mördarsniglar, men det beror på den väldigt torra sommaren tror jag.
Jag har aldrig märkt att vinbergssnäckorna trycker undan mördarsniglarna här i alla fall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok behöver inte vara orsakssamband, bara sett att vi har mängder med Vinbergssnäckor och någon enstaka skogssnigel. Och det varit stabilt så i många år. samtidigt som jag hör andra vänner med starkt ökande mängder skogssniglar.
 
Kul att ni lyfter ämnet. Jag skrev för en tid sedan tråden "är vinbergssnäckor revirhävdande" med just den frågeställningen. Syftandes på att pantersnigeln är det. Jag fick inget gehör i den tråden och lämnade funderingen därhän. Men nu lyfter ni alltså samma tes, väldigt intressant!:thinking:

Jag har sedan jag köpte huset alltid haft väldigt gott om vinbergssnäckor i min trädgård. Jag värnar om dem, kör jag klippare eller jordfräs kastar jag bort dem till ett buskage i närheten för att inte råka ha ihjäl dem i onödan, varje gång jag råkar kliva på en, smärtar det min själ en aning. Ser jag en på stigen/gången, tänker jag "den ska jag låta bli att trampa på nästa gång jag passerar här". Nyttigt med minnesträning!:p

Med åren har det blivit flera och de är, som jag ser det, bara till nytta för trädgården då de likt daggmasken äter dött organisk material. Man måste förstå att i en välmående trädgård, eller i vilken annan biotop som helst för den delen, så finns det plats för alla sorters organismer, så länge man arbetar enligt den tesen har man lättare att hålla skadedjuren i schack. Det är mitt förhållningssätt iaf och hittills tycker jag det funkar.:)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.