Hej,

Vi bygger just nu en gäststuga. Vi tänkte lägga papptak då vi tycker plåt är för dyrt.

Jag har försökt hitta information om hur man gör men hittar inte något bra. Så frågan är, hur gör man?

Just nu är det bara råspont. Ska jag lägga underlagspapp på det och sedan en annan papp utanpå? Vilken typ av papp ska det vara, osv...

Tacksam för alla tips!
 
Du ska ha någon form av ytpapp. Men jag tror inte det är någon större prisskillnad mot billig trapetsplåt, så om ni inte vill ha papp av någon annan anledning än priset så är jag tveksam.
 
Det vi vill ha är falsad plåt eller takpapp och då skiljer priset en hel del verkar det som.
 
S
H Higgsino skrev:
Det vi vill ha är falsad plåt eller takpapp och då skiljer priset en hel del verkar det som.
Falsad plåt eller ytpapp? Logiken där är typ, ska vi köpa en Renault eller Ferrari. Men visst, kör isf en typ av klickfals om det är utseendet som bestämmer.
 
För oss är det mer om vi ska köpa en BMW eller Ferrari, vi tycker båda är snyggt men plåt lite snyggare.
 
Fast då vill ni kanske ha något annat än enkel ytpapp? Någon form av shingel?
 
Njae, vi vill ha helt slät papp. Vi kommer måla stugan i järnvitriol och då tycker vi det passar bättre.
 
S
Har lagt papp på en friggebod i somras. Först läggs underlagspapp, instruktioner för det står på rullarna. På det lägger du ytpapp, kallas också takpapp, instruktioner står på rullarna. Instruktionerna är enkla. Tror inte det finns så många genvägar att ta? Bara att göra som det står—är enkelt om det inte finns en mängd vinklar och genomföringar på taket. Exakt tillvägagångssätt beror på takets utformning, men återigen, instrux står på varje rulle och de är enkla att följa. Du kan nog hitta dessa på tillverkarnas webbsidor också för att få en känsla för det.

Se till att pappen du köper klarar den taklutning du har.

Se till att du har det som behövs för att skydda gavlarna på taket (tex trekantslist, takfotsplåt och gavelbeslag).

Du behöver mattkniv/motsv, hammare och pappspik (jag hade 20 mm spik för underlagspapp och 25 mm för ytpapp), och ev asfaltsklister och spatel. Man kan också häfta underlagspapp med kraftiga klammer, tror typ minst 20mm—står också på rullen. Det blir en hel del spikande även på en liten friggebod, om du inte har pappspikpistol

På min friggebod med pulpettak gick det åt 2 (eller 3?) rullar underlags och 4 rullar ytpapp.

Tänk på säkerheten.

Rullarna väger mer än man tror.
 
S
Jamenprecis.
 
Tack, nu är jag mycket klokare, ni är grymma!
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.