Värmen i vårt Nibe luft/vatten-system startar inte bra nu till höst tycker vi. Kalla element (alla)
Och tillröret är också kallt. Trycket är fint på 1.5 och elementen är luftade.
Varmvattnet funkar iaf fint. 16+ ute nu.
Temperaturen på agregatet inställt på 3+.
Öppnade inomhusagregatet och tänkte
Kolla filtret men silen var borta där hantverkarna visat mig att det skulle
Sitta. Kanske inte spelar någon roll?

Iaf så vet jag att de pillat på lådan
Med propellern som driver vattnet
Genom systemet. Detta när de försökte
Hitta ett annat fel.
Ska den vara inställd såhär? Någon som har förslag varför det är trögstartat?
 
  • Bild på en Wilo-cirkulationspump inställd på hastighetsläge 3 med synliga rör och kablage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
R
I det läget ska den gå den med konstant maxfart , ingen sil i filtret SKA VARA ETT , vet du var silen är nu , vad har du för filter , är det en filterboll som det heter , en spak att stänga med och en sexkantsmutter som lossas för att komma åt silen kanske dom slarvat på en ring ( invändig segersäkring ) som ska hålla silen på plats och gett F-N i att sätta i silen
Hur går dina rör , upp och ner , ( kan vara luft och pumpen orkar inte knuffa runt ) är det tryck på manometern
ska vara ca 0,8- 1 bar
 
R rävlyan skrev:
I det läget ska den gå den med konstant maxfart , ingen sil i filtret SKA VARA ETT , vet du var silen är nu , vad har du för filter , är det en filterboll som det heter , en spak att stänga med och en sexkantsmutter som lossas för att komma åt silen kanske dom slarvat på en ring ( invändig segersäkring ) som ska hålla silen på plats och gett F-N i att sätta i silen
Hur går dina rör , upp och ner , ( kan vara luft och pumpen orkar inte knuffa runt ) är det tryck på manometern
ska vara ca 0,8- 1 bar
När de visade mig det var det mässing med små hål i. Nu är det plötsligen borta. Ja, det är en blå spak och en sexkantig mutter.
Minns att en reparatör bytte en ring efter att de visat mig filtret. Kanske han
Som slarvade bort silen/filtret då?

Men till propellern som skickar runt värmen: då måste den ha gått hela sommaren? Kanske tom utan vatten
I systemet? Kan den ha pajat? Vilket läge ska den vara på tycker du?
Andra hållet mitten?

Rören går både upp och ner och sidledes. Manometern står på 1,5 som sagt.
 
R
Tror inte pumpen är pajad , då brukar dom skramla rätt bra då om dom gått torra, snurrar den ? 1,5 bar vilken temp har du på vattnet , vid den här tiden så brukar det normalt vara ca 0,8 , droppar säkerhetsventilen lite , normalt det med då trycket öppnar den vid 1,5 bar , fyll inte på med mer vatten om trycket minskar , blir mer syrevatten i systemet och det vill man inte ha
 
Vad för Nibe maskin har du? Den startar uppvärmningen för säsongen då dygnsmedelbgår under inställt värde.
Beroende på vilken maskin du har så kan jag såga vart du ska titta.
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
riob riob skrev:
Vad för Nibe maskin har du? Den startar uppvärmningen för säsongen då dygnsmedelbgår under inställt värde.
Beroende på vilken maskin du har så kan jag såga vart du ska titta.
Hej!
Det är en VVM 325.
Det var kallt i elementen ända tills jag startade om systemet. Då funkade det kanon. Idag var sommarvärme ute och
Nu är elementen kalla, det är 15 grader ute på kvällen nu.
Har tappat ett halvt bar på en vecka ca.
Får inte igång elementen nu.
Tempen är inställd på 2+ ibland på 3+.
Kurvan just nu på 11.
Men som du säger, kanske måste jag ställa in tempen som den ska starta på? Vet inte hur man gör det.
Vill du pm:a mig? Har lite fler frågor också. Tex vad ska lägsta framledningstemp vara?
Och vad betyder ”stopp av värme 17 grader”? Installatören har sagt att vi inte ska pilla på knapparna men vad gör man när de inte svarar eller kommer? Då pillar man själv ...
 
Vet du vart växelventilen/styrventilen sitter? Så att inte denna har fastnat efter att ha stått still sen i
Maj..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vet du vart växelventilen/styrventilen sitter? Så att inte denna har fastnat efter att ha stått still sen i
Maj..
Nej, det vet jag inte. Sånt här (tekniskt) är verkligen inte min styrka. Vågar inte pilla för mycket heller.
Funderar på att be Nibe skicka en auktoriserad tekniker.
Men det kan vara så enkelt som Riob säger att jag bara måste höja starttemperaturen lite. Vet du hur man gör det?
Vi befinner oss ju in någon sorts mittemellanväder just nu. Sommar på dagarna och höst på nätterna.
Iag i Skåne.
Men några undringar har jag: Om pumpen är inställd på maxfart. Vad händer när värmen är av på sommaren?
Snurrar den på då? Riskerar den att snurra i en luftbubbla då det ju ofta finns luft i systemet?
Borde jag ha den inställd på andra hållet där den startar när elementen kallar på värme?
 
Du är rätt ute med ”stopp värme”, det är utemedeltemperatur som avgör, startar du om maskinen så har den bara temperaturen just då som medeltemp och är den under inställt värde 17 så går värmen igång. Under info hittar du medelutetemp.
 
Nu kan jag inte din pump..

Men min Nibe 1255 bergvärmepump har som standard inställd 17° / 24 timmar.
Det funkade sådär i mitt hus.
Jag har ändrat det till 12° / 2 timmar och det fungerar mycket bättre.

Börja med att ladda ned manualen från Nibe's hemsida och läsa på lite (y)
 
riob riob skrev:
Du är rätt ute med ”stopp värme”, det är utemedeltemperatur som avgör, startar du om maskinen så har den bara temperaturen just då som medeltemp och är den under inställt värde 17 så går värmen igång. Under info hittar du medelutetemp.
Det var bra tips. Tack!
Medeltemp är alltså 16 grader och den är inställd att starta på17.
Vad tycker du pumpen på första bilden ska vara inställd på? ”Vänster konstant max” eller ”höger efter elementen kallar”?
Digital termostat visar en temperatur på 11,1 grader med en justeringsknapp för att öka temperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat för hemvärme med inställningar för temperatur och filtreringstid på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display för värmepump med statusinformation inklusive drifttemperatur och pumpkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Nu kan jag inte din pump..

Men min Nibe 1255 bergvärmepump har som standard inställd 17° / 24 timmar.
Det funkade sådär i mitt hus.
Jag har ändrat det till 12° / 2 timmar och det fungerar mycket bättre.

Börja med att ladda ned manualen från Nibe's hemsida och läsa på lite (y)
Ok, tack.
Vad betyder timmarna i förhållande till tempen? Alltså 2h och 24h.
 
På 24h blir svängningarna mindre, dvs några kalla timmar sätter inte igång värmen, ej heller att två soliga timmar på vårvintern stänger av värmen..
Har man kylbehov och det tillbehöret så får man tänka typ kortare tid.
 
  • Gilla
soa
  • Laddar…
Att temperaturen måste i genomsnitt över inställd tid vara över eller under inställd temperatur för att Stoppa eller starta värmen.
 
Medel ute under inställt värde ”stopp värme”
För att värmeproduktion ska starta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.