Hej,

hade en "reparatör" hemma, som gjorde service på min bergvärmepump. I princip gjorde han rent filter, fyllde på etanol.

Desvärre så stannade pumpen efter några dagar, och jag ser att expansionskärlet (kärlet med övertrycksventilen) är tomt. Jag fyller på vätska, men hör nu tydligt hur det är luft i brinepumpen, och den larmar snart pga för liten skillnad mellan inkommande och utgående brine, tydande på att pumpen inte får runt brinevätskan. Nu lyckades han sjabbla, dessutom tog vansinnigt betalt, så är inte jättesugen på att ta hit dem igen, även om avluftning borde vara en ganska okomplicerad historia.

Pumpen är en Wilo TOP-S25/7, se bild nedan. Denna ser ut inte riktigt ut som andra cirk-pumpar, som jag avluftat, så jag har två frågor.
1) är det bara att öppna denna via centrumskruven, som vanligt? Har förstått att pumpen skall vara stilla, något annat att tänka på?
2) tips på verktyg för att öppna centrumskruven? Den verkar sitta hårt, och är alldeles för stor för en skruvmejsel.

Tacksam för erfarenheter runt detta!

Wilo TOP-S25/7 cirkulationspump installerad, dammig med teknisk information synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Lossa den blanka mutterskruven lite så går luften. en ur pumpen , men se till att har bra tryck på braien , en jättemejsel behövs ,
ser att vara lite oxid där då kan dom fastna lite , annars en hammare och en mejsel enligt skiss
 
  • Närbild av en WILO-cirkulationspump med en synlig oxid på mutterskruven och en gul markering som pekar var man ska mejsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, tack för svar!

Vad menar du med bra tryck på brinen? Det är väl ett trycklöst system? Det enda jag kan göra är väl att se till så påfyllningskärlet är fyllt, och trycket som skapas av pelaren upp till toppen av den? Eller har jag missförstått?
 

Bästa svaret

R
Troligtvis har du ett plastkärl som sitter högt upp , med nivån synlig kanske på häften , stäng av pumpen , fyll kärlet till max och pumpa i lite luft tills nivån är ca 1/3 då får du tryck i brainkretsen och ev . luft i pumpen åker ur .
Sedan det med trycklöst "" Tja "" en cirkpump ska alltid ett statiskt tryck , den ska få tag i vätskan , är det för dåligt tryck så blir det som vakum på sugsidan av pumpen , då kan den kavitera lite " tänk en båtpropeller "" det kan skumma i pumpen , syret och brain delar sig med bubblor som följd , = kaviktation är inte bra , , så se till att du har ett tryck då drar pumpen vätskan runt på ett bra sätt
 
Ok, tack!

Har dock inga kopplingar för att enkelt trycksätta, men har en idé har jag mkt enkelt kan konstruera det.

Tyvärr hittade jag det verkliga felet nu ikväll.. läckage i en koppling precis innan genomföringen ut ur huset. Och när jag skulle dra den så sprack koppingen, troligtvis ärg i gängorna så det blev en kraft utåt i kopplingen. Brinevätska läcker ut, luft kommer in.

Så nu får jag riva en del uppmurad lättbetong på insidan (kopplingen sitter knappt åtkomligt), och byte koppling. Härlig kväll.

Förresten, upptäckte en pinsam sak. I mitten av centrumskruven, i det som ser ut som ett hål, passade min insexnyckel alldeles utmärkt. Såg det när jag tittade lite närmare med ficklampa.

Trevlig kväll!
 
R
Du ser i bland får man inte vara glad :( men bra att du hittade :D bara lite mer jobb usch
 
När du byter ringarna till kopplingarna ska du ha "Klet" på kopplingarna som klarar minusgrader.
Tror det heter unipack, den ena är godkänd för kylinstallationer.
Det är kondens som kryper in där annars om det inte är isolerat ordentligt. Sen när det blir minus spränger det ringarna.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
E Emanuel01 skrev:
Det är kondens som kryper in där annars om det inte är isolerat ordentligt. Sen när det blir minus spränger det ringarna.
Och inte vara snål , utan lägga på ordentligt på gängorna så ingen kondens kan frysa i gängorna , en klassiker för brainkopplingar
 
  • Gilla
Anders.N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.