Även om jag gillar den med helium ballongerna kommer här mitt förslag:

Ett par PVC plaströr (25 mm eller tjockare) med total längd = flaggstångens längd
Skarvmuffar till PCV rören / alternativt träbitar i passande längd som passar i röret (stabilare än skarvmuffar)
Ståltråd / najtråd
En krok (att ta ner linan men)

Gör en krok utav najtråden och fäst den i plaströret (kroken ska såklart användas till att plocka ner linan). Gör sen en ring runt flaggsstången (najtråden) och fäst denna i PVC röret. Denna ring ska styra "rättningsarbetet". Sen är det bara att bygga på med fler PVC rör som du samlar med muffar/träbitar. För varje 3 m PVC rör kan du fästa en ring runt flaggstången, då blir den inte så svajig i 12 m höjd.

Resten borde vara piece of cake.
 
  • Gilla
NightRider och 1 till
  • Laddar…
Lyckades idag få ner flagglinan på vår 11 meters flaggstång. Linan har varit av sedan 80-talet! Men då det planterats äppleträd i fällriktningen och det "aldrig blivit av" att vi hyrt en skylift, så gjorde jag ett gör-det-själv-försök, och lyckades" (med hjälp av ett hemligt hjälpmedel ;)

Tog 4st 2.5 meters VP-rör (såna där vita elrör i plast). Tillverkade ett gäng krokar av handtaget på en gammal trasig flugsmälla, och satte fast dem i toppen av ena röret med en slangklämma. Sedan drog jag ett rep genom alla rören (använde inte skarvmuffar) och fäste repet i toppen. Detta rep är alltså till för att dels hålla ihop rören och dels dra i för att få ner linan. I varje rör satte jag 3st ringar av ståltråd som ska nå runt flaggstången. I översta ringen av ståltråd fäste jag dessutom en tunn lina på "baksidan", dvs. motsatt sida från VP-röret. Denna lina fick sedan gå ner till ett staket som var strategiskt placerat på motsatt sida av där kroken i flagglinan satt, för att på så sätt kunna dra in toppen av röret (dvs krokarna) mot flaggstången när den väl är uppe i toppen. Flaggstången blir ju smalare och smalare upptill, så utan detta rep hamnade krokarna alltför långt ut från stången och kunde omöjligt nå flagglinekroken.

Nu till det hemliga hjälpmedlet - en kompaktkamera med 20ggr zoom och WiFi (Sony DSC-WX300) samt mobiltelefon. Kameran monterades en bit från flaggstången och riktades in mot toppen på sidan där kroken på flagglinan sitter samt zoomades in maximalt. Mobiltelefonen monterades på en spade som ställdes strategiskt placerad intill flaggstången. Sedan använde jag alltså WiFi-funktionen på kameran för att i realtid kunna se vad jag sysslade med upp i toppen.

Jag har försökt detta en gång tidigare för några år sedan, men utan kamera, och då misslyckats samt fått nackspärr av att stå och glo uppför flaggstången (utan att se något). Med kameran monterad fick man helt plötsligt millimeterprecision! Eller ja, iallafall centimeterprecision. Den extra linan som löpte ut till ett staket och sedan bort till mig där jag stod vid flaggstången var också helt avgörande - med den kunde jag styra krokarna både upp/ned, runt stången och in/ut från stången.

Det hela gick faktiskt lättare än förväntat, fick napp efter någon minut. Sedan halkade kroken av halvvägs ner, men det var bara att rikta in kameran igen och fiska vidare ;)

Nu sitter där en ny fin flagglina och flaggan är redo att hissas på valdagen! :D
 
  • Topp av en 11 meters flaggstång med ny flagglina fästad mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flaggstång med ny flagglina bredvid äppelträd, verktyg och improviserad repmekanism på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En 11 meters flaggstång mot en molnig himmel, med en nyligen installerad flagglina synlig längs stångens längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VP-rör med krokar fästa vid en flaggstång för att dra ny flagglina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Fixar'n och 18 till
  • Laddar…
Tack för dessa tips - lyckades idag få ner flagglinan med väsentligen samma teknik!

Min flaggstång är gammal och skrovlig, så fick offra del av ett vp-rör till små rullar som jag trädde över ståltråden så att det skulle gå att skjuta upp lättare. Använde till slut linan som gick genom rören (hade skarvmuffar också) för att rikta in mig lite bättre när rören kommit hela vägen upp. Sen drog jag helt sonika ner hela röret när jag fick napp (det tog ett...par försök). Var lite trial-and-error innan jag fick till allt, bl a hade jag korkat nog låtit flagglinan gå innanför ståltråden först. Inte så smart, det hindrade ju den från att löpa helt och hållet...

Tack än en gång! Ska gå och köpa öl för de sparade skylift-pengarna nu.
 
  • Gilla
NightRider och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det tydligen var jag som startade tråden en gång (och idag fick meddelande om att det skrivits i den) så drar jag mig till minnes att det nog var en slaghack som varit framme och att vi tillslut pratade med väghållarna som var ute och servade armaturer på vägarna, de hjälpte till.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.