Hej. Har en fråga om tv/antennsladd. Har tidigare lärt mig att en antennkabel inte får fastsättas med för tvära böjar
för då "läcker" signalen ut och signalstyrkan blir allt svagare per böj.

Har nu ett läge där jag verkligen skulle vilja dra några 90 graders böjar för utseendets skull.

Vet någon om köpta 90 graders adaptrar hos t.ex Kjell o Company klarar av detta?

Är det skillnad på en kabels 90 gradersböj och en adapters 90 grader?
 
ja det är skillnad, i adaptern så är det hela tiden samma avstånd mellan mittledaren och skärmen, när man böjer en koaxialkabel snävt så sträcks materialet i ytterböjen och trycks ihop i innerböjen.

Vad är det för material som kabeln ska böjas runt/innanför?
Vid ytterhörn så kan man ibland jacka ur hörnet lite så att det blir mjukare böj, är det innerhörn så kan man ibland jacka ur lite innan & efter för att göra mjukare böj.
 
C
För att behålla sina specificerade egenskaper gäller mycket riktigt en minsta böjradie - jag antar att det är det du menar? Att böjen sedan är 90°, 180°, 22°, eller vad som helst, spelar ingen roll. Det är inte så mycket att signalen "läcker ut", som att kabeln deformeras så att avståndet mellan mittledaren och skärmen rubbas, eller, i extremfall, att kabeln t.o.m. skadas.

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket för att tumma lite på minimiradien, det görs i praktiken i var och varannan installation. Problemet med adaptrar är att varje skarv också försämrar signalen, så det är förmodligen ännu sämre.

Om du har problem med signalkvaliteten kan du också välja en antenn med inbyggd förstärkare, eller placera en antennförstärkare nära antennen. Då blir inte överföringen från förstärkaren till mottagaren alls lika kritisk eftersom du då har en mycket högre signalnivå som skall överföras.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Om du inte böjer den för snävt så är det Inga problem. Minsta rekommenderade böjradie brukar vara runt 40mm för vanlig koaxialkabel.
Separata vinkeladaptrar är sämre eftersom varje kontaktövergång försämrar signalen.
 
Det är rätt stor skillnad på antennkabel och antennkabel också. Det var ett tag sedan jag pillade med det. Men då var Biltemas färdigkontakterade riktigt dålig. Men den på rulle faktiskt riktigt vettig. Det kan har förändrats flera gånger sedan dess. Men billig kontakterad kabel kan man misstänka är ganska dålig.
 
Tack för alla svar. Jag har fått bra info. Kan inte göra så mycket ang böjarna för hörnen är av betong. Jag ska se om jag kan få fram den med mjukare böjar. Ang adaptrarna så var det bra
att få veta att de försämrar signalen. Jag brukar köpa mina elektronikgrejor på Kjell o Company så att ingående komponenters kvalite är den som dom har. Dom har ju antennförstärkare också.
Ska börja med kabel på golvet för att se om mina böjar påverkar för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.