Hallå all proffs! Har kommit en bit påväg med mitt garagebygge (7x10m med 5x2,10m garageport) och funderar nu kring hur jag ska lösa vissa saker.

Jag har gjort enligt ritning och har byggt på följande sätt.

-Lecasockel 19x15x59
-Syllisolering 145mm
-Syll 145mm

Det kommer vara uppvärmt till ca 10-15grader.

Utifrån och in är konstruktionen som följer

-Panel med fasadläkt 22+22mm
-spikregel
-vindväv
-stomme 145mm
-vindväv
-osb
-gips

Alltså kommer osb-skivan att ligga i liv med lecasockeln och det är här mitt bekymmer grundar sig.

Jag vill ha någon form av golvbeläggning på den gjutna betongplattan (300mm kantelement med 200mm cellplast)

Hur hade ni löst övergången mellan golv, väggskivor och lecasockeln?

Bomba med förslag som kan leda mig rätt!!

Tack på förhand :)
 
Hej, trevligt att du bygger garage :)

Jag byggde ungefär som dig.
145syllen lade jag flush med lecan på insidan.
OSB och gips drog jag några mm förbi överkanten på lecan, sen pustade jag nivåskillnaden 12+12 innan jag tapetserade och målade gipsen, men inte det putsade, sprickan som blir mellan puts och tapet ignorerar jag, men det går ju att lägga en list.
 
  • Gilla
EmmBe
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, trevligt att du bygger garage :)

Jag byggde ungefär som dig.
145syllen lade jag flush med lecan på insidan.
OSB och gips drog jag några mm förbi överkanten på lecan, sen pustade jag nivåskillnaden 12+12 innan jag tapetserade och målade gipsen, men inte det putsade, sprickan som blir mellan puts och tapet ignorerar jag, men det går ju att lägga en list.
Okej!

Låter som en bra idé. Då skulle man kunna lägga fogfritt golv och dra upp det på lecan till gipskanten och sedan dölja med någon typ av list, typ ett slätt dörrfoder 12x56mm.

Så får det bli.

Hur gör man smidigast med putsen när det blir så lite som ska putsas. Kan man tejpa gipsen på utsidan en bit upp och använda den kanten att dra ett putsbräde mot längs sockeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.