Vi har en Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump och den är i grundinställning ställd att värma upp varmvattnet till 60 grader var 14:e dag. Detta går dock att ändra upp till var 60:e dag. Jag antar att det är för att döda bakterier.

Min fråga är om det behövs var 14:e dag eller om man kan öka på det? Eller är det bara dum-snålt ? Har ingen aning om vad det kostar att värma vattnet...


Mvh
 
Förlusten handlar om att tanken håller 60 grader under en viss tid. När den inställda tiden gått sjunker temperaturen i tanken, eftersom värmen hamnar där tanken står. Det blir ingen förlust under värmesäsongen. Under den varma säsongen går värmen bort.
Kan berätta att vår står på var 7:e dag. Ofta eller sällan?, vet inte.
mvh
greenbay
 
greenbay skrev:
Förlusten handlar om att tanken håller 60 grader under en viss tid. När den inställda tiden gått sjunker temperaturen i tanken, eftersom värmen hamnar där tanken står. Det blir ingen förlust under värmesäsongen. Under den varma säsongen går värmen bort.
Kan berätta att vår står på var 7:e dag. Ofta eller sällan?, vet inte.
mvh
greenbay

det är klart det blir en förlust! det är ju bara om man har el värme i huset som det inte blir nån förlust från en varmvatten beredare, förutsat att den titter i ett uppvärmt utrymme.


hur ofta man ska värma är svårt att svara på. är det stor omsättning på vattnet i varmvattenberedaren, så hinnner inte bakterierna växa tillsig innnan du spolar utdom o då kan man göra det gasnka sällan.

om tiden varmvattnet är nära 40 grader är mycket länge så ska man göra det oftare.
jag gissar att din pump inte klarar att värma allt vatten i beredren till 55 grader så 14 dagar är nog ganska lagom.
det brukar ta ca 20 min för pumpen att värma vattnet till 60 grader o då kör den på 3kW steget.
= det kostar dig inte spesielt mycke /år
 
Kör legionellahöjning var 10:e dag, annars är fabriksinställningen (Nibe) var 14:e. Detta är f.ö. de enda gångerna som min elpatron nånsin slår på :)
 
Tack för alla svaren.

Kanske ska ha den kvar på 14 dagar verkar det som

Mvh
 
Jag har för mig att jag såg någon beräkning att legionellan var 14:e dag på snittpumpen kostar ca 40 kr/år och det om man räknar hela körningen som förlust. Inte mycket att bråka om enligt min mening.
 
Oj det var dyrt, bäst jag sänker ;)

Tack för infon
 
carman skrev:"det är klart det blir en förlust! det är ju bara om man har el värme i huset som det inte blir nån förlust från en varmvatten beredare, förutsat att den titter i ett uppvärmt utrymme."
?????????????????
Och vart tar värmen som läcker igenom vägen om huset värms med ved, pellets, sol??

mvh
greenbay
 
Legonella problemet är överdrivet jag har stängt av denna funktion. Endast om men har lungsjukdommar eller har dålig hälsa så kan det vara farligt.
 
Fel!
Omman duschar är legionella ett verkligt och farligt problem, och om detta inte övertygar, varför chansa? vad "kostar det" att chansa??
mvh
greenbay
 
Legonella problemet är överdrivet jag har stängt av denna funktion. Endast om men har lungsjukdommar eller har dålig hälsa så kan det vara farligt.
Legionella är en direkt dödande bakterie.

Att värma de sista 10 graderna upp till 65 grader C med el-patron kostar ca 10% extra om du har el-patron på hela tiden.
Eftersom normalförbrukningen i en 2-barnsfamilj motsvarar 5000 kW timmar (vilket din värmepump värmer till en kostnad av ca 1500 kWh) spar du 150 spänn om året på att slå av den.
Om du dessutom bara låter den gå var 14:e dag så är det ca 10 spänn att spara per år.
Varför inte lägga det på cigaretter? Det är ju inte heller farligt  ;)

 
Största legonellahotet är i duschslang och munstycke vad gör ni för att överbrygga det problemet ?
 
Största legonellahotet är i duschslang och munstycke vad gör ni för att överbrygga det problemet ?
Duschar ofta nog  :p  :-/
Månadsgammalt vatten ska väl inte hänga kvar i slangen vid dagligt bruk?
 
msmn skrev:
Största legonellahotet är i duschslang och munstycke vad gör ni för att överbrygga det problemet ?
Var har du läst det? Som jag har läst, så 1) krävs rätt stora mängder bakterier för att smitta, och 2) tillväxt sker endast i stillastående delar av vattensystemet, som har en temperatur över 20 grader, idealiskt runt 37, sedan avklingande där dom små liven har svårare att överleva när man närmar sig 50.

Dushmunstycker borde mao inte vara "största" hotet!?
 
det är helt ofarligt att dricka legionella bakterier!
det enda som är farligt är att in andas stora mängder av denna bakterie & om du har nedsat emunförsvar så är risken större.

har man omsättning på vattnet så hinner inte bakterierna växatillsig till en så stor mängd att dom kan vara farliga.
jag antar att dom bakterier som lever i dursch munstycker hinner spolas bort innan du går in i durschen.

dom ställen som är farligast är ombygdnader, där man har pluggade rör med stillastående vatten (det har man sällan i villor)

bakterierna börjar att dö strakst innan 50 grader, men dör väldigt långsamt (du har ialla fall ingen tillvext) vid 60 grader så dör bakterierna flera hundra gånger fortare än vid 50 grader.

det går att läsa mer om detta på konsumentverkets sida, eller om det var boverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.