Alltså dikt emot menar han att lampans underkant sitter ihop med takets kant...hade såna själv i köket, vet inte om jag skulle tycka det var så snyggt i ett tak.

Ska själv göra något liknande, fast med 36 spottar (9x4 grupper). Blir ju ganska dyrt, måste därför hitta billigast möjliga spottar. Vilket är den billigaste spotten som

1. Går att bygga in
2. Inte bygger mer än 4,5+1,3 cm (regel+gips)
3. Går att dimma, dvs har en elektrisk transformator eller är 230 V

Skulle bli hemskt tacksam för tips. :)

Såg att ikeaspoten bara kostade 150 för 3 st, men behövde ett sidoavstånd på 20 cm.
 
therre skrev:
Jag kunde tyvärr inte se sidan, men ni har bara gjort balkar under vanliga taket eller o fäst spots i dem? Vad drar ni kabeln?
Rätt uppfattat.

Balkarna är fastsatta i sidorna mot taket i en bräda som är fästad i taket.

Kablarna går i balken och ut till listerna vid vägg/tak.
 
thomas33 skrev:
Rätt uppfattat.

Balkarna är fastsatta i sidorna mot taket i en bräda som är fästad i taket.

Kablarna går i balken och ut till listerna vid vägg/tak.
ah! jag tror jag börjar förstå! ;D men vad menar du med att de går i balkarna?
 
Själv körde jag Hide-a-lite 1204, 12v, 20W halogen. De kräver bara 19 mm inbyggnad plus 5 mm luftspalt. Jag kunde pga fönstrenas höjd inte sänka taket mer.

Det lyser fullt tillräckligt för mig. Men då är också tak och alla väggar vita. Satte dem med drygt 90 cm mellanrum i hall och kök. Totalt sitter ett 30-tal av dessa i mitt hus.
 
  • 3120aug.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
therre skrev:
ah! jag tror jag börjar förstå!  ;D men vad menar du med att de går i balkarna?
Balken är ju ihålig (ett U), byggt av tre brädor och då är det bara att lägga kabeln där och sedan fortsätta bakom ev taklist.
 
thomas33 skrev:
Balken är ju ihålig (ett U), byggt av tre brädor och då är det bara att lägga kabeln där och sedan fortsätta bakom ev taklist.
Haha! Nu trillade poletten ner. DÅ förstår jag!
 
dasjo skrev:
Själv körde jag Hide-a-lite 1204, 12v, 20W halogen. De kräver bara 19 mm inbyggnad plus 5 mm luftspalt. Jag kunde pga fönstrenas höjd inte sänka taket mer.

Det lyser fullt tillräckligt för mig. Men då är också tak och alla väggar vita. Satte dem med drygt 90 cm mellanrum i hall och kök. Totalt sitter ett 30-tal av dessa i mitt hus.
Det där såg ut som något som skulle passa oss. Som sagt - det är bara en farstu så det är mest bara mysljus när man kommer in som jag hade tänkt. Låter ut väldigt bra. Perfekt med webshop med när man bor i skogen! ;)
 
therre skrev:
Det där såg ut som något som skulle passa oss. Som sagt - det är bara en farstu så det är mest bara mysljus när man kommer in som jag hade tänkt. Låter ut väldigt bra. Perfekt med webshop med när man bor i skogen! ;)
Elbutik var väldigt snabba med leveransen. Skickade samma dag, och kom fram dagen efter. Har handlat tre gånger av dem med samma snabba service.

Dessa spottar är ungefär sådana man brukar montera under köksskåp, fast med lite mer ljusstyrka. (20W istf 10W).
 
Kanske fick svar i och med hidealite, men de kostade ändå 99 kr st. Kan någon hitta något ännu billigare alternativ för spottar som
1. Går att bygga in
2. Inte bygger mer än 4,5+1,3 cm (regel+gips)
3. Går att dimma, dvs har en elektrisk transformator eller är 230 V

Om man bestämmer sig för 12-volt, hur gör man då med transformator? De man köper på Clas Ohlson, ikea m.m. är ofta 3-pack med en icke elektronisk transformator. Finns det 12-voltsspottar man köper helt löst och sen kan man koppla in t.ex 9 st på en elektronisk transformator som man också köper löst?
 
Fick iofs svar på det sista själv nu när jag gick in i en belysningsaffär. :)

De hade 12 V/20 W spottar för 89 kr med en kallreflektor, någon som vet billigare än så? Aluminiumreflektor som finns i de med låg inbyggnadshöjd menade han endast var till för bokyller mm eftersom ljuset bara når ca 70 cm. Någon som har någon åsikt om det?
 
Daniel_179 skrev:
Fick iofs svar på det sista själv nu när jag gick in i en belysningsaffär. :)

De hade 12 V/20 W spottar för 89 kr med en kallreflektor, någon som vet billigare än så? Aluminiumreflektor som finns i de med låg inbyggnadshöjd menade han endast var till för bokyller mm eftersom ljuset bara når ca 70 cm. Någon som har någon åsikt om det?
Det beror väl på hurdan belysning man vill ha. Jag hade inte tänk ha något som direkt lyser upp, utan bara att det ska se mysigt ut.
 
Daniel_179 skrev:
Fick iofs svar på det sista själv nu när jag gick in i en belysningsaffär. :)

De hade 12 V/20 W spottar för 89 kr med en kallreflektor, någon som vet billigare än så? Aluminiumreflektor som finns i de med låg inbyggnadshöjd menade han endast var till för bokyller mm eftersom ljuset bara når ca 70 cm. Någon som har någon åsikt om det?
Mina lyser från taket ner till golvet. Har ca 240 cm till tak. Transformatorn var rätt fet. Elektrikern sade att de små som följer med i Clas Olsson-paketen levde ungefär ett år om de satt inklämda under taket. Så han använde extra feta kablar och en rejäl transformator som han gömde i ett ventilerat köksskåp istället.
 
Clas ohlson har dessa för 516kr/6st.

Elektronisk trafo med 3 spottar i ett set för 249 och sen 89kr/st för tre extra spottar. De bygger typ 17 mm. Ser ut så här i mitt kök:

lys2.jpg

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.