Det var en gång en familj.

Familjen växte och växte... och växte... och till slut var den så stor att den växte ur huset mitt i stan som mamman och pappan hade köpt när de bara hade ett barn.

Så mamman och pappan letade och letade, och till slut hittade de ett stort rödbrunt hus med plats både till alla tre barn, mammas böcker och pappas cyklar.

Där börjar sagan om suterrängvillan från 1972 med originalinredning som ska bli vårt nästa boende.

Tillträde blir den 1 november.

Planer: Tja... ALLT invändigt ska blåsas. Nya badrum. Nytt kök. Nya golv - de 45 år gamla heltäckningsmattorna har nog gjort sitt.
Nya innertak istället för bränd furu i källaren.
Förmodligen kommer vi att riva hela källaren och göra om den från grunden - källarväggarna är isolerade invändigt och det är uppreglat med träreglar - för att undvika problem med fukt / mögel osv kommer vi att blåsa allt och antingen putsa väggarna invändigt eller regla upp med stålreglar och isolera.
Golvet är flytande golv dvs spånplatta på 70mm cellplast direkt på plattan utan kapillärbrytande skikt - här är planen att riva upp och lägga Jape ventgolv, därefter isolera, lägga golvgips och så parkett resp klinkers. Förråden i källaren skall möjligen flytspacklas upp till samma höjd och läggas klinkers.

Trädgården ska också rensas upp. Mitt på tomten står ett garage ganska ologiskt placerat, vi funderar på att riva den och använda stommen till en infinitypool... men det ligger i så fall längre fram.

Första projekten blir kök, 2x badrum, källaren samt ytskikt och vi hoppas vara klara innan vi ska lämna vårt nuvarande boende som förmodligen blir 1 januari eller däromkring.

Vi kommer att göra en del jobb själva men till badrummen tar vi in hantverkare.

Från trädgårdssidan:
Större rödbrunt tegelhus från 1972 med balkong och trädgård som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allrum i källaren med biljardbord:
Inrett vardagsrum med biljardbord, retro möbler, brunt träinnertak, bokhylla och beige heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet med redwoodpanel från 1972
Badrum från 1972 med mörkt träpanel, dubbla handfat och badkar under fönster med frostat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plan ovanvåning
Planritning av en våning i suterrängvillan med sovrum, bad, kök och vardagsrum markerade, inklusive braskamin och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plan nedanvåning
Ritning av bottenvåningen i ett hus med arbetsrum, förråd, hall, WC, pannrum, tvättutrymme, bastu och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norsken69 och 6 till
  • Laddar…
snyggt hus.
Men...
PRIORITERA.
TA ETT RUM I TAGET.
BÖRJA MED DET ALLRA VIKTIGASTE.
dvs det som krävs för ett fungerande liv.
 
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
Vilken potential. Spännande. Ska ni flytta in på tillträdet eller en tids renovering först?
 
Redwood-panel, den skulle jag vilja ha, men kanske inte i badrummet dock. Frågan är bara vart? Redwood är ett fantastiskt träslag! Det står till och med emot termiter, vilket gör att grundstockarna i Kalifornien förr lades i just Redwood (och ibland idag också).

Den är inte billig att köpa idag inte...

Edit: en planka redwood (2-in x 6-in x 12-ft) kostar: $28 + moms i Kalifornien...
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
snyggt hus.
Men...
PRIORITERA.
TA ETT RUM I TAGET.
BÖRJA MED DET ALLRA VIKTIGASTE.
dvs det som krävs för ett fungerande liv.
Jadå, det har vi koll på, vi har renoverat vårt nuvarande hus som vi köpte som dödsbo för 7 år sedan och inte hamnat vare sig i skilsmässa eller hos Arga Snickaren :) Men tack!
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Redwood-panel, den skulle jag vilja ha, men kanske inte i badrummet dock. Frågan är bara vart? Redwood är ett fantastiskt träslag! Det står till och med emot termiter, vilket gör att grundstockarna i Kalifornien förr lades i just Redwood (och ibland idag också).

Den är inte billig att köpa idag inte...

Edit: en planka redwood (2-in x 6-in x 12-ft) kostar: $28 + moms i Kalifornien...
Redwood-panelen har jag planerat att ta ner och använda någon annan stans i den mån som den faktiskt är användbar. De bitarna som har suttit i duschen är inte lika fina som de andra, de har bleknat betydligt. Men kanske en fondvägg i arbetsrummet eller sovrummet, eller bakom en TV...
 
  • Gilla
Freiherren och 10 till
  • Laddar…
S Sinologen skrev:
Vilken potential. Spännande. Ska ni flytta in på tillträdet eller en tids renovering först?
Det blir renovering, åtminstone ett badrum + kök ska vara klart. Ytskikt kan man ta ett rum i taget. Heltäckningsmattan måste nog bort innan vi flyttar in också...
Om vi ska ha ventilerat golv i källaren så river vi nog upp där också innan inflyttning, i värsta fall får vi bo på ovanvåningen tills det är färdigt där nere.
 
Excel
Kul, lägg upp lite fler bilder. Personligen gillar jag 70 talshus. De är stora och väldigt praktiska.

Jag har sett många exempel på sönderrenoverade 70-talshus, utmaningen är att behålla charmen utan att allt målas vitt.

Personligen skulle jag behålla taket i stora rummet, heltäckningsmatta blir lätt snuskig, men väldigt skön att gå på.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Kul, lägg upp lite fler bilder. Personligen gillar jag 70 talshus. De är stora och väldigt praktiska.

Jag har sett många exempel på sönderrenoverade 70-talshus, utmaningen är att behålla charmen utan att allt målas vitt.

Personligen skulle jag behålla taket i stora rummet, heltäckningsmatta blir lätt snuskig, men väldigt skön att gå på.
Heltäckningsmattan ska ut, den är original och förre ägarna har haft hund.

Sorry men taket ska bort... inte vår stil. ;) Och vi kommer att börja med att fräscha upp allt dvs vita väggar och tak, men sen får vi se, jag vill som sagt gärna återanvända redwood-panelen någonstans...
 
MultiMan
Varför köpte ni ett hus med så speciell inredning om ni ändå vill bo i en operationssal?
 
  • Gilla
  • Haha
Freiherren och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Varför köpte ni ett hus med så speciell inredning om ni ändå vill bo i en operationssal?
Vi jobbar som kirurger båda två.

Nä jag skojar. Men vi köpte huset pga storleken, potentialen, läget och den milsvida utsikten.

Rymligt hörnrum med stora fönster och tegelvägg som erbjuder vidsträckt utsikt över ett lantligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Carl Johansson och 20 till
  • Laddar…
Coolt hus !
Tycker personligen inte det gör något att man uppdaterar till ”vitt och fräscht” men kul om man kan behålla lite originaldetaljer och karaktären. I vårt förra tidstypiska hus från -65 gjorde vi precis så, tänkte byta hela fönsterpartiet mot trädgården mot skjutdörrar men lät bli i sista stund och behöll original istället, det var en av sakerna som andra uppskattade med det när vi var klara ! Även några andra saker som kolmårdsmarmor (?) i hallen behöll vi trots avsaknad av golvvärme
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Hej Börja med att kolla taket - en riskfaktor. Är allt OK utvändigt? Kolla hängrännor, vattenavledning, dränering, buskar - blommor vid huset bort. Fönster målade? Annat ute OK? Gör göra-först-lista 1 badrum 2 kök 3 v-rum 4 sovrum 5 källare 6 garage som du tycker själv. Dela upp i småprojekt och bli klar med det innan du börjar på ngt nytt. Annars får ni leva i renovering och oreda under en lång tid. Räkna på kostnaden - skjut upp sånt som inte är nödvändigt till senare Tex källare, garage. Lycka till Olle
 
  • Gilla
svanens och 1 till
  • Laddar…
S singemoller skrev:
Coolt hus !
Tycker personligen inte det gör något att man uppdaterar till ”vitt och fräscht” men kul om man kan behålla lite originaldetaljer och karaktären.
Huset har en hel del originaldetaljer som vi kommer att bevara bl a teglet invändigt (se bilden ovan). Men mörkt och murrigt är inte vår stil direkt, och ytskikten ser inte så fräscha ut efter 45 år heller.

@olle43 tack - jo de punkterna har vi koll på :)
Taket är omlagt för ca 10-15 år sedan - det har vikt upp sig på ett ställe men det ska jag ta nästa sommar.
Buskarna runt huset ska bort så fort vi får tillträde. Fönstren är OK, de på södra sidan är utbytta och de mot norr kommer möjligen att bytas ut, åtminstone det i badrummet i samband med renoveringen där.
Priolista finns. Eftersom vi får tillträde 1 november och lämnar över vårt eget hus den 3 januari kommer prio 1 att vara badrummet på ovanvåningen (görs av hantverkare) och köket (görs av oss). Jag börjar riva redwood-badrummet första dagen... Hantverkare är redan bokad och tidsplan finns.
Imorgon ska vi till kakelleverantör och titta / planera badrum nr 2 och välja material till bägge, samt sätta oss med Ikeas gratiskonsulter för att se om vi ska ändra mer på våra köksplaner.
Säljkontraktet på vårt eget hus skrev vi på igår :)
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade bara målat taket vitt istället för å slita ner det (y)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.