Man ska alltid multiplicera sina kalkyler med pi. Både tidsåtgången och kostnaden. Då brukar man närma sig sanningen.

Annars så finns ju Hofstedes lag:
Allting tar längre tid än vad man tror. Även om man tar hänsyn till Hofstedes lag.
 
  • Gilla
MoggeS och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
D Daniel.Nybyggare skrev:
Hur mycket av sakerna fixar du själv, på ett ungefär (dvs lejer ej ut)?
Det mesta. Svårt att sätta en siffra på det. Har gjort allt själv förutom, tyngre schaktning/grävning/dränering, el, ett badrum och lite övrig vvs och en betongplatta. Kanske 85%?
Fast jag tycker det stämmer när man tar in någon också. Lägg på 10-15% på saker som dyker upp som inte ingår i offerten/kalkylen.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare och 1 till
  • Laddar…
Budget, finns det nått tråkigare ord :cry:
 
A
D Daniel.Nybyggare skrev:
Jag är i startgroparna för en renovering av min lägenhet. Jag har fått lite siffror på kostnaden från olika håll. Man hör ju rätt ofta om renoveringar som spräckt budgeten rätt rejält. Kanske delvis på pga glädjebudgetar.

-Min fråga är till er som har lite erfarenhet, hur många renoveringar håller sin budget?
Någon säger att man skall multiplicera med pi, vilket såklart kanske det blir för mindre renoveringar och om man inte har en susning. Jag skulle tro, efter 10 år med villa, att det varierar. De flesta gånger så har fakturorna från olika hantverkare stämt ok. Oftast när det blir dyrare än förväntat är när jag byggt själv. Jag skulle säga minst 30% dyrare. En planka extra där (”bara utifall”), inköp av ett verktyg, någon speciallösning där. Det bygger på. Jag brukar säga att det är bättre att det blir bra än att det blir billigt. Bäst är ju såklart både och men min erfarenhet är ju att billigast inte blir ens bra. Det blir bara halvdant. Här är ju hantverkarnas paradgren: minimera jobbet och kostnaden men det blir tillräckligt bra för garantin samtidigt som de maximerar fakturan.

Jag renoverar kök/vardagsrum just nu (ett större projekt) och trots att vi är bara tre dagar in i projektet så har vi redan två oväntade kostnader (ny el-central, byte del av betonggolv). Så, även med hantverkare blir det fel! Skulle tro att detta påverkar fakturan negativt med 10% av totalkostnaden. Och då är det 3 1/2 vecka kvar på projektet. X-)
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare och 1 till
  • Laddar…
EN självklar fråga kanske, men det bli billigare om nån får hålla i hela renoveringen? Vad tror ni skillnaden skulle bli jämförelse om man delade upp det i el, golv, målning, toa och kök?
 
Knappast...... blir det märkbart billigare av att låta en firma ta helhetsansvaret för allt beror det i så fall på att de får fler möjligher att fuska.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
A
Nej. Jag tror faktiskt inte på det. Min erfarenhet är ju inte att det är speciellt professionellt utfört. Det är lite som en annan skulle göra det bortsett från el, vvs, kakel och andra grejor som kräver lite erfarenhet och kunskap. Tom certifieringar! Också större grejer som järnbalkar, håltagning och sånt där man själv inte har verktygen. Hilti!

Däremot tror jag att det kan vara snabbare då projledaren har telefonboken full av hantverkare som han kan ringa in. Inte direkt att man har det som privatperson. Så om något oförutsett inträffar så finns det dolk att tillgå. Och nämn det lite större projekt som har gått till punkt-och-pricka! Det finns nog inte.

Det tar för mycket tid i anspråk att hålla i det själv. Det är jobbigt nog att bara kicka igång projekt!

Men billigare får du det bara genom att göra delmoment själv.

Ibland så accepterar ju inte hantverkarna heller att du köper in material. Men värt att kolla! De tar ju marginal på allt vilket du slipper om du tar in det själv.

Med vänlig hälsning,
Anders
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Vi renoverade ett badrum nyligen. Gjorde en kalkyl, tog i lite i överkant för att ha marginal. Gjorde en del jobb själv: rev ut allt det gamla, lade golvspån, satta plywood och gips på väggarna, och lite andra smågrejer. Bra kontakter med VVSare, elektriker och plattsättare. Budget på strax över 100 000 kr för allt. Då hade vi inte bestämt oss för möbler plattor mm. Storlek ca 2,5x2,5m med badkar, handfatskommod, spegelskåp samt smalt högskåp.

Allt arbete var dyrare än beräknat. Nästan alla inköp billigare än beräknat. Vi köpte färdigmonterade märkesprylar, men ingen överdriven lyx utan någonstans i mellanskiktet. Några grejer vi inte tänkt på tillkom.

Prislappen slutade på strax under 100 000. Mycket nöjda med resultatet.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.