Jag är i startgroparna för en renovering av min lägenhet. Jag har fått lite siffror på kostnaden från olika håll. Man hör ju rätt ofta om renoveringar som spräckt budgeten rätt rejält. Kanske delvis på pga glädjebudgetar.

-Min fråga är till er som har lite erfarenhet, hur många renoveringar håller sin budget?
 
Ingen
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Min mors badrum, renoverat i maj, höll budget precis. Ett originalbadrum från -79 skulle ju kunna bjuda på överraskningar men förutom att tidsschemat sprack gick allt enligt plan. Kostade ca 80 kkr.
 
BirgitS
Finns en projekttråd i år om en som skulle renovera en lägenhet för under 100 000 kr och den landade en bit under det.
 
Sen är det väldigt stor skillnad på vad man menar med renovering, för vissa betyder det måla o tapetsera,
Är en väldigt stor skillnad på ordet renovera, märker man när man ska titta på vad folk vill ha fixat.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med föregående, svårt att veta vad som menas med renovering. Det beror på vem man pratar med och vad man vill uppnå med objektet.

Kortfattat får du nog bestämma dig för vad du vill göra med lägenheten och hur mycket plus i kostnad du kan gå.
För att hålla budget kräver det lite efterforskning av objektet så man inte stöter på patrull/hinder (kan givetvis ske iallafall). Även efterforskning av vilka material man vill ha ihop med priser. Ska du riva ut allt etc.etc.etc. Ju mer man ska göra, detso svårare är det nog att hålla budget, tror jag, speciellt för oss amatörer :rofl::rofl:

Generellt tror jag att många inte håller budget. 10-30% extra i kostnader är nog ingen ovanlighet.
 
  • Gilla
Annickakaos
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Jag håller med föregående, svårt att veta vad som menas med renovering. Det beror på vem man pratar med och vad man vill uppnå med objektet.

Kortfattat får du nog bestämma dig för vad du vill göra med lägenheten och hur mycket plus i kostnad du kan gå.
För att hålla budget kräver det lite efterforskning av objektet så man inte stöter på patrull/hinder (kan givetvis ske iallafall). Även efterforskning av vilka material man vill ha ihop med priser. Ska du riva ut allt etc.etc.etc. Ju mer man ska göra, detso svårare är det nog att hålla budget, tror jag, speciellt för oss amatörer :rofl::rofl:

Generellt tror jag att många inte håller budget. 10-30% extra i kostnader är nog ingen ovanlighet.
I mitt fall handlar det om allt i princip: Kök, toa, golv, målning, och i viss mån el.
 
Och mer man fixar själv, då kan man hålla nere kostnaden.
Skall man renovera för att sälja eller tänker bo där, skall man bo kvar vill man kanske ha lite högre standard (lyxigare).
 
D Daniel.Nybyggare skrev:
I mitt fall handlar det om allt i princip: Kök, toa, golv, målning, och i viss mån el.
Jag tror ju absolut att du kan hålla budget, speciellt om du gör det själv som @kenneth5828 skriver. Men ha en plan och håll dig till den om målet är att hålla budget =)

Själv kan man väl säga att jag har haft svårt att hålla budget vid större projekt. Något som jag inte tänkt på eller visste om dyker upp.
 
D Daniel.Nybyggare skrev:
Jag är i startgroparna för en renovering av min lägenhet. Jag har fått lite siffror på kostnaden från olika håll. Man hör ju rätt ofta om renoveringar som spräckt budgeten rätt rejält. Kanske delvis på pga glädjebudgetar.

-Min fråga är till er som har lite erfarenhet, hur många renoveringar håller sin budget?
I mina egna projekt så håller det aldrig budget. Jag kalkylera lite snabbt men märker efterhand att "visst fasen" det måst Emån ju ha med osv osv. Däremot så gjorde vi badrum som vi fick en offert på, blev till och med billigare.
 
Fulkemisten
Jag la på 10% för oförutsedda utgifter i början av min hemmansägarkarriär. Det sprack alltid, började lägga på 25% och sedan kom jag mer och mer under budget för varje projekt. Samtidigt har jag lärt mig att ta med skruv och sådant och vad egentlig åtgång på material blir. Nu brukar det bli ganska bra med ett påslag på 10% utöver det man beräknar, det är alltid saker man inte vet hur man ska lösa eller att de behöver lösas. Räkna med 15% extra för oförutsett/obudgeterat/glömt i en lägenhet skulle jag säga som en kvalificerad gissning. Plus felmarginal på felmarginalen... (Säg 15%) :D
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag la på 10% för oförutsedda utgifter i början av min hemmansägarkarriär. Det sprack alltid, började lägga på 25% och sedan kom jag mer och mer under budget för varje projekt. Samtidigt har jag lärt mig att ta med skruv och sådant och vad egentlig åtgång på material blir. Nu brukar det bli ganska bra med ett påslag på 10% utöver det man beräknar, det är alltid saker man inte vet hur man ska lösa eller att de behöver lösas. Räkna med 15% extra för oförutsett/obudgeterat/glömt i en lägenhet skulle jag säga som en kvalificerad gissning. Plus felmarginal på felmarginalen... (Säg 15%) :D
Hur mycket av sakerna fixar du själv, på ett ungefär (dvs lejer ej ut)?
 
Jag renoverade nyligen en 3a på 70m^2, allt förutom badrum. Hela kalaset gick på ca 210 000. Gjorde allt själv. Hade gjort en budget på 170 000, så ca 24% över budget. Den största faktorn som bidrog till att budgeten gick var att jag i slutänden lät en målare fixa taket och satte in spotlights, något jag inte hade inkluderat från början. Hade jag skippat detta så hade kostnaden blivit vad jag budgeterad. Gjorde resten själv. Detta var första gången jag gjort något sånt här och hade egentligen ingen aning om hur mycket det skulle gå med avseende på el,rör, etc. Förhoppningsvis prickar jag mer rätt nästa gång :)

Jag räknade ut rum för rum vad jag trodde det skulle kosta att fixa och sedan la på 10%. Tror att det är det är rimligt att göra ett påslag på 10-15% när man väl har "budgeterat klart". Ju mer erfarenhet man sen har så kanske man kan minska denna %.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Precis som med all annan projektstyrning beror resultatet på hur noggrann du är med planeringen.

Gör du en väldigt enkel budget utan att bryta ner den i små beståndsdelar så är risken större för att du spräcker budgeten.

Om du istället faktiskt tar reda på hur många skruv och hur mycket maskeringstejp du behöver förutom de "stora" kostnaderna som gips, färg osv och vad det kostar så är det naturligtvis betydligt mindre risk att budgeten inte håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.