Jag har ett badrum som renoverades 1998. Förra ägaren bytte INTE ut gjutjärnsbrunn under badkar.
Har nu upptäckt att vattnet inte stannar kvar i vattenlåset (töms på ca 1-2dygn).

Har kontaktat försäkringsbolaget som först meddelade att ingen ersättning delas ut eftersom ingen skada uppmärksammats.

När jag försökte förklara att vattnet i golvbrunnen måsta ha tagit vägen någonstans, …. (här blev det lång diskussion om baksug, besiktning av rör, etc)
Till sist begrep personen att det gällde en gjutjärnsbrunn och svaret var då omedelbart ingen ersättning delas ut eftersom dessa har varit förbjudna sedan 1992.

Nu till min fråga! När blev det krav på byte av gjutjärnsbrunnar i samband med renovering?

Jag litar helt enkelt inte på svaret jag fick från försäkringsbolaget. Personens fokus var hela tiden att ingen ersättning delas ut.
 
Ett så pass gammalt badrum får man väl inte så mycket ersättning för ändå på grund av åldersavdragen?
Men det kan ju vara nåt annat fel också, t ex att avloppsluftningen inte fungerar så att vattnet sugs ur när man spolar i toaletten?
 
Typgodkännandeproceduren ändrades 1992. Inga golvbrunnar tillverkade före det året är typgodkända idag. Därmed går det enligt dagens våtrumsregler inte att ha en äldre golvbrunn tillsammans med ett godkänt tätskikt. Skarven mellan brunn och tätskikt är en del av tätskiktet.

Men det var inte så att man redan 1993 förbjöd anslutning av nytt tätskikt till äldre brunn. Jag tror att kravet infördes först 2002 eller möjligen 2001.

Du kan titta på äldre utgåvor av branschregler på BKR.se, Jag tror att det finns en utgåva från 90, talet, och nyare från 2002 eller så. Jämför de två vad gäller brunnsbyte.
 
  • Gilla
Johlind
  • Laddar…
Hur gick det. Fick du ersättning ftrån försäkringsbolaget. Har hamnat i exakt samma situation med en äldre brunn som läcker.
 
I 1999-års regler finns i alla fall detta:
Befintlig golvbrunn som saknar klämring eller fläns, såsom t.ex. gjut- järnsbrunn av äldre modell, skall ersättas med ny typgodkänd golvbrunn.
 
Läser du BKRs standarder?
På GVKs hemsida finns det här under frågor och svar. Tolkar det som att kravet på utbyte kom 2005

GVK har sedan 1998 hänvisat till Golvbranschens Golvbrunnsnyckel beträffande anvisning hur man ska ansluta andra tätskikt än plastmatta i brunnar efter 1990/91. Detta gäller också plastmattor i brunnar före 1990.
Byggkeramikrådet angav den 29 mars 2005 att man måste ansluta brunnsmanschett till brunnar efter 1990/91. Det innebär att efter 29 mars 2005, brunnar måste bytas ut om man läser BKRs nyhetsbrev.
Monteringsanvisningarna blev efterhand bättre från leverantörerna av vätskebaserade tätskikt med brunnsmanschett under 2005-2006. Så det hänger på när monteringsanvisningarna blev tydliga från leverantörer av vätskebaserade tätskikt med brunnsmanschett eftersom dessa leverantörer ansvara för hur brunnsmanschett ska anslutas.
Till och med utgåvan Säkra Våtrum mars 2006 anvisade GVK hur plastmatta kunde monteras fackmässigt i brunn före 1990, se sidan 12. Metoden förutsatte att golvbrunnen uppfyllde ett antal kriterier, bland annat att den hade en separat klämring för fixering av plastmattan, vanligen en s.k. ställbar klämring samt att plastmattan kontaktlimmades i golvbrunnen som då var av en plast var lättare att limma på.
Brunnar med ställbar klämring fanns också i gjutjärn men var då emaljerade gjutjärnsbrunnar där emaljen fungerade som ett rostskydd. Endast om emaljen är intakt och felfri finns motsvarande möjlighet för dessa gjutjärnsbrunnar. Rostiga gjutjärnsbrunnar före 1990 ska alltid bytas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.