Det är generellt sett ett potentiellt problem att kommuner reglerar trädbestånd i plan.
Man kan ju ändå inte "stanna tiden". Träden växer upp till orimlig höjd, blir gamla och fula eller rentav farliga för omgivningen om det inte utförs aktivt konstant underhåll.
Sedan är det märkligt ur en annan synvinkel. Om jag vill bygga ett staket som är mer än 1 - 1½ meter (varierar per kommun) så krävs ofta bygglov. Men träd, egna eller andras, kan på sikt bli 20 meter höga och täcka all utsikt och sol.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
harry73
M MagHam skrev:
Det är generellt sett ett potentiellt problem att kommuner reglerar trädbestånd i plan.
Men det är också ett potentiellt problem att inte göra så.
Nu har kommunen möjlighet att bevara värdefulla träd. Sedan ska det göras med måtta, så att ma inte begränsas för mycket
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Jag växte upp i en fd tallskog i Bromma. Stora funkishus från 30-40-talet på inte alltför stora tomter. Tallarna var skyddade enl detaljplanen. Mellan tomterna finns också smala markbitar med skog. Det är intressant att se att det faktiskt fortfarande finns relativt mycket kvar av det ursprungliga tallbeståndet idag, efter 80 år. Utan detaljplansskyddet hade denna miljö inte bevarats.

I mitt tidigare boende i Malmö; bebyggelse från 20-talet; var varje enskilt träd inritat på detaljplanen. 100-åriga björkar är inte roligt på tomtyta under 600 kvm. Denna torra sommar har troligtvis givit resultat ...

Idag bor jag i ett nybygge i gammal fiskeort. Nybyggarna tar bort alla träd. Stora fina friska kastanjer, almar och askar. De senare försvinner nog på naturlig väg (askskottssjukan) men bristen på detaljplan gör ursprungsmiljön utarmad. Jag har sparat en enorm - och vacker - - än så länge frisk - ask. Trots att den täcker en del av havsutsikten sommartid ger den fint vindskydd under vintern. Jag grät när granne tog ner den pampiga kastanjen vid sitt nybygge (trots att den inte inkräktade på hus och och hans egen havsutsikt - men min!). Det blev tomt och blåsigt.

Så jag hävdar att detaljplan med trädskydd inte behöver vara av ondo. Trots detta har jag viss förståelse för TS' dilemma!
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det är en skog så får man inte göra så. Det ser dessutom inte klokt ut med de flesta träd.
Lövträd kan ofta beskäras hårt med goda resultat, men man bör låta en utbildad arborist utföra det. En del trädstorter kan bli väldigt snygga om stammen beskärs ner till ca 3 meters höjd och man låter sidogrenar utvecklas. Detta är vanligt på alle'-träd.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Betänk att om du tar bort för många träd, så har du inom 10 år en kompakt vägg av lövsly, 3-5m hög.

Skog ändrar sig hela tiden, även om det går sakta.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
Bra motiv för att införskaffa ny maskin, röjsåg med klinga
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bra motiv för att införskaffa ny maskin, röjsåg med klinga
Om man inte har jobb, så skaffar man sig! :)
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Nu var det en skog inte en äppelodling. Löv träd i en skog är inte sällan björk i Sverige. De blir hemska om man beskär stammen.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Fadai
T Trollskidan skrev:
Kopparspik eller Roundupp fixar de mesta Annars!!!!!!!!
T Trollskidan skrev:
Kopparspik eller Roundupp fixar de mesta Annars!!!!!!!!
Var det roligt?!?
 
  • Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
Skogsområdet ska bevaras
Det kan man tolka lite hur som helst men troligtvis avser nog kommunen att det helst inte ska bli ett kalhygge där . Men gällande averkning så är Skogsstyrelsen som beslutar eller länstyrelsen om det är fornlämningar . En mindre gallring där några träd tas bort behöver nog inte anmälas överhuvudtaget
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
J
Har markägaren en skyldighet att övervaka så att inte träden fälls? Fäll träden, men kan tycka att det är rimligt att du står för ev skadestånd kommunen kan komma med OM de går så långt och vinner. Påpeka även att skogsägaren bör gå på linjen att någon, oklart vem, fällde utan att han visste medan du och han var på spasemester ett par dagar och det enda han gjorde var att frakta bort riset.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Ursäkta för att jag går rakt på sak, men varför ska alla hugga ut träd som så väl behövs! För lite privat sol? Blir det flera sådana heta somrar som i år, då vore ni väl glada för lite skugga. Träden ger oss syre, ger oss skydd, och skogar ska bevaras helst och inte skövlas. Nu har jag läst så många gånger att så fort någon köper en villa, tycker man att träd är besvärliga för det blir löv på hösten på gräsmattan och man får flytta solstolen på somrarna, och så hugger de ut 500 år gamla ekar, gamla vackra alléer osv osv för att ersätta med grå betongplattor. Jag hade undersökt om jag kunde göra en takterrass eller balkong på övervåningen för att undvika hugga ut träd. Det är ju jag men jag är faktiskt rätt less för att människor inte uppskattar det som skogar och träd ger oss.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 2 till
  • Laddar…
Ger oss syre? En skog ger inte något netto tillskott syre. En mosse gör det möjligen.
 
  • Gilla
  • Arg
tarevarg och 2 till
  • Laddar…
Fäll och ta böter om de mot förmodan skulle märka det (om du har markägarens tillåtelse)

En kompis far jobbade inom kommunen och en dag kom de in en herre och frågade vad han skulle betala, han hade just fällt träd på kommunens mark för bättre utsikt.

Finns många sett att få en bättre tomtmiljö, bara du som kan svara på vad du är villig att göra!
 
  • Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
Jag planterade härom veckan en lönn i gräsmattan på landet då där saknades ett vårdträd. Och jag håller en hektar gammal betesmark som ett glest björke för att det är vackert. Samtidigt, hade jag haft en ridå av barrträd som hade stulit all kvällssol hade jag lätt gallrat ut den så att solen silade in.

Men då äger jag ett antal ha mark. Att kräva att någon med en villatomt på 7–800 kvm skulle ta ett ansvar att spara (eller tvingas behålla) stora lövträd som kraftigt försvårar övrigt nyttjande av tomten, det tycker jag är en oskälig begränsning.

Nu är iofs både min situation och alternativet med att ta ner alla träd på en liten tomt långt från TS fråga, men ändå.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.