Håller på med ett garagebygge och hade tänkt lägga en liggande 45 mm isolering på utsidan. Nu har jag dock ändrat mig och funderar att lägga den på insidan istället. Då kan jag lättare sätta upp vindduk och panel utan att behöva tänka på att isoleringen ska bli blöt vid dåligt väder under hösten. Men nu slog det mig att jag kanske måste lägga till 45 mm på syllen om jag ska en 45 invändigt. Regelstommen blir 145.

/Mats
 
Du kan tjocka på syllen eller bara skruva dit en regel till sen. Låter du syllen vara två tum bredare kommer det skilja 5 mm.
 
Ja det har du rätt i att syllen kommer att bli lite bredare än reglarna. Tänkte inte på det.,, Det får bli en 45x45 regel även mot golvet. Men jag kanske ska sätta den någon cm ovanför betongen så det inte blir någon fuktvandring.

Jag tänker sätta syllen direkt på mot golvet utan upphöjd klack. Problemet jag funderar på då är ju risken för fukt emot väggskivorna. Nu ska det inte spolas något vatten i garaget men det kan ju bli lite smältvatten. Det blir bara lokalt fall mot brunnen då jag vill ha ett plant och rakt golv. Skulle man inte kunna sätta en liten kant med lite kraftigare kakelplattor längst ner på väggen mot golvet för att täta?

Mats
 
Ja det funkar. En del väljer mineritskivor för att slippa fuktproblemen men det kostar en slant.
 
Jag brukar sätta den nedersta liggande regeln 10-15mm över golvet och sen fylla det utrymmet med fogskum.
 
Tomture61
Fogskum drar åt sig fukt / vatten . Tänker själv putsa mina lättbetongblock.
 
Satte min liggande 45 5-6cm upp men lät hålrummet vara tomt.
OSB och gips svävade nån cm ovanför golvet.
Sedan satte jag golvlister av plast.
 
Min bror spacklde upp en hålkärlskant med bruk. Har dock inte hört nån annan som gjort så. Kan det va något.

Mats
 
Hålkäl är vanligt och kan göras mot gipsskivan.
 
Vad spacklar man lämpligen upp det med?

/mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.