Vi har köpt ett nyckelfärdigt hus och målaren vill ha 100 kr/m2 extra för att sätta dit microlit istället för standardtapeterna. Detta låter väldigt dyrt tycker jag?!?! :-?¨Ngn som vet om det är rimligt pris?
 
vi har själva satt microli och ordinarie pris var 14:- m2 vi har handlat allt i måleriväg på samma ställe och har fått det för 9:- m2.

Lim kostade 180:- för 15 l och jag tror vi har använt ca 6 15 liter spannar.

Huset är ett 1 1/2 plans på 170 m2.
 
Hej du!

Håller på att bygga hus själv, men vi gör allt måleri jobb själva.

Den troliga anledningen för att det blir mycket dyrare med väv är för att det tar mycket längre tid för målare att gör klart.

Istället för ett moment, sätta upp tapeterna så får han tre.

Sätta väven, första strykningen + andra strykningen.

Sedan så går det¨åt enhel del färg då microliten suger som tusan.

Lycka till.
 
Hej!

Alcros microlit kostar inte mer än 439 kr för 50 kvm. Sedan går dett som sagt åt en hel del limm. Tror det gick åt ca 20 liter på 50 kvm och den kostade 281 kr / 15liter.
Summa per kvm blir då ca 18-20 kr / kvm. En normal tapet kostar väl runt 3-400 kr /rulle som är ca 10m x 0.55m = 5 kvm -> 80 kr/kvm.
Nu har jag inte räknat med färgen men utan färg så är faktist microlit billigare om man inte har billaga taper förståss.

/Peter
 
Skulle du vilja ha microlit på väggen ommålad? :)
 
Nej, med tre strykningar.
 
Den högre kostnaden beror på att det krävs en avsevärt mycket större arbetsinsats för att få ett bra resultat jämfört med vanlig tapet. Till att börja med kräver microliten betydligt noggrannare underarbete jämfört med tapet. Gipsskarvarna måste vara absolut perfekt spacklade dvs tre gånger. Sedan är det som nämnts tidigare ett par arbetsmoment utöver att hänga upp microliten, den ska målas två gånger för att få ett bra resultat. Microliten suger duktigt mycket färg så materialåtgången är hög, första strykning 1 liter på 3 kvm, andra stryckning 1 liter på ca 6kvm. Så 100 kr/kvm låter rimligt i mina öron, tyvärr.
Målare kludd
 
Tack alla för svaren! Det var värdefullt! Nu vet jag lite mer... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.