4 726 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Lägga fall på golv i badrum?
Sida 1 av 2
Jag förutsätter nu att du menar elvärme. Det finns olika system. Vissa är avsedda att läggas i ett flytspackelskikt och andra i klinkerfix (dvs före/efter man fixar fallet). T2 Quicknet är ett exempel på det senare, som jag själv (eller elektrikern, snarare, använt i vår lägenhet).
Om du skall lägga slimgorna i flytspackel, så brukar man bygga upp fallet även med det.
Dock kan det vara lite svårt att få det rätt , om du inte gjort det förut så bör du nog anlita en plattsättare för att bygga upp fallet (resten kan man göra själv)
Dock kan det vara lite svårt att få det rätt , om du inte gjort det förut så bör du nog anlita en plattsättare för att bygga upp fallet (resten kan man göra själv)
Det finns lika många metoder som spackelnissar.
Man kan sätta upp lister längs väggarna och spackla efter.
Man kan fylla utrymmet med flytspackel och "skeda" upp spackel ur brunnshålet.
Man kan hälla ut allt längs väggarna och låta spacklet "nästan" flyta ut.
Man kan trixa med bjälklaget så man får rätt lutning.
Man kan sätta extra golvgips utom nån meter runt brunnen så man får lättare att spackla fallet manuellt.
Osv, osv..
Sen kan man ju fundera på om man ska ha helfall eller lokalfall. Lokalfall är alltså när golvet är platt utom runt govbrunnen.
Man kan sätta upp lister längs väggarna och spackla efter.
Man kan fylla utrymmet med flytspackel och "skeda" upp spackel ur brunnshålet.
Man kan hälla ut allt längs väggarna och låta spacklet "nästan" flyta ut.
Man kan trixa med bjälklaget så man får rätt lutning.
Man kan sätta extra golvgips utom nån meter runt brunnen så man får lättare att spackla fallet manuellt.
Osv, osv..
Sen kan man ju fundera på om man ska ha helfall eller lokalfall. Lokalfall är alltså när golvet är platt utom runt govbrunnen.
Jag använde flytspackel i två etapper. Först ett lager helt plant så att värmeslingan fick tillräcklig ingjutning. Spärrade av runt golvbrunnen med en "sarg" diameter 60-80cm. När detta hade stelnat lite gjorde jag nästa lager, hällde ut runt väggarna (lite tjockare trögflytande blandat) så att det sakta rann ut och det var då lätt att fixa/släta till fallet. Tog slutligen bort sargen runt golvbrunnen och fixade fallet på denna yta.
Hade ritat streck på väggarna för rätt nivå men strecken syndes inte eftersom jag slabbade för mycket med flytspacklet.
/Pär
Hade ritat streck på väggarna för rätt nivå men strecken syndes inte eftersom jag slabbade för mycket med flytspacklet.
/Pär
Intressant. Det har inte jag hört förut. Å andra sidan lägger man ju oftast en spackelkaka ovanpå gipset innan tätskiktet kommer på och då kommer inte skruvarna upp iallafall.reno skrev:
Dessutom skall man ju lägga sådan där vävremsa (vad den nu heter) över alla skarvar och skruvar, för att ytterligare förstärka dessa. Remsan "klistras" fast med hjälp av tätskitsmassan om jag inte minns fel.
Har jag missuppfattat saker, eller är det inte så att spikar kan lirka loss med tiden, men om man vill undvika att det sker skall man använda skruv just för att dessa sitter stadigare?
Har jag missuppfattat saker, eller är det inte så att spikar kan lirka loss med tiden, men om man vill undvika att det sker skall man använda skruv just för att dessa sitter stadigare?
Skulle skruven krypa upp?? Jag kan gå med på att spik kan krypa upp ur en planka som utsätts för stora variationer i värme och fuktighet (typ i en utomhustrall), men en ingjuten skruv inomhus under en fuktspärr?
Hur ska man då göra om man har träbjälklag och inte får använda gips? Om man hävdar att träet rör sig så mycket att skruv kan börja krypa så är det väl inte helt lämpligt att gjuta betong / lägga spackel mot ett så rörligt material, det resulterar i så fall garanterat i sprickor med påföljande läckage.
Eller är jag bara morgontrött ???
Hur ska man då göra om man har träbjälklag och inte får använda gips? Om man hävdar att träet rör sig så mycket att skruv kan börja krypa så är det väl inte helt lämpligt att gjuta betong / lägga spackel mot ett så rörligt material, det resulterar i så fall garanterat i sprickor med påföljande läckage.
Eller är jag bara morgontrött ???
...intressanta frågeställningar. Jag har en annan vinkling som jag undrar om ni kan hjälpa mig med... Om man vill ha helfall på en stor yta säg 2m i diameter runt en brunn. Hur tusan fixar man detta rent praktiskt? Jag hade tänkt mig flyt som man häller ut tjockare (typ Optiroc ABS317) "längre ut" men hur tusan drar jag upp det från hålet för att kontrollera och styra tjockleken, jag når inte 2m men mina armar. Skall man klafsa runt i flytet eller?
JoGi
JoGi
Intressant om detta stämmer måste man tänka om lite inför fixandet på övervåningen. Om någon hört likanande kan väl den ge sin input.reno skrev:Så här sa de nästan ordagrant:
Det har kommit nya regler för tre veckor sedan. (nu 6veckor).
1. Man måste ha golvärmen (el) under tätskiktet, förr fick man välja men inte nu.
2.1. Om man har träbjälklag med golvspån ska man helst lägga spackel direkt på, ca 10mm tjockt, sedan lägga eventuell golvvärme med tillhörande inspackling och tätskikt.
2.2. Vill man ha golvgips ska denna hellimmas ej skruvas, för att sedan lägga på ett spackelskikt (med ev. golvvärme) och sedan tätskikt.
Vet någon om det har kommit nya regler?
/Matias
Så Thorins T2 röd samt liknande som finns som man lägger in i fixet mellan tätskikt och kaklet skall då inte få finnas på marknaden?
???
JRG