Hej!
Är mitt uppe i planering av ett nytt kök i vår lägenhet och har stött på ett frågetecken. Fastigheten har klassisk frånluftsventilation och vi har ett frånluftdon i köket ovanför spisen. Nytt kök skall sättas in och med det en kolfilterfläkt. Vår förhoppning var att sätta väggskåp där ventilen finns nu men inser att det inte går. Jag undrar dock hur mycket av ventilen jag kan/får täcka? Min tanke var att kanske sätt ett "luftigt" vinställ framför ventilen istället då den inte kan sättas igen. Några tankar?

Mvh!
 
  • Frånluftsventilation med vita rör och ventildon ovanför en köksspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kanske inte helt lämpligt att täcka frånluftsventilen. För du har väl ingen annan frånluftslösning i köket?
 
Det finns mängder av lösningar på det hela med att ansluta ytterligare rör och kanske dra fram det hela till takanslutningen på köket om en sådan skall finnas.

Men grundstenen är som följer - Det SKALL finnas möjlighet att utföra "OVK-Obligatorisk Ventilations Kontroll" samt att kunna rensa kanalen vid behov.

Så vad du än sätter framför - Se till så att det går lätt att komma åt för att rensa och inspektera kanalen i framtiden så du slipper riva hela köket.
- I nått kök har jag satt ett T-stycke precis intill den där med lock på sticket för att fortsätta med röret till ventil på takanslutning. Passerade OVK ett par år senare.
- Ett annat kök kapades en inspektionslucka in i stommen för att kunna komma åt och inspektera/rengöra ventilen, galler monterades i takanslutning.
- Ett annat förlängdes röret genom ett par stommar till mellanrummet på överskåp där fläktkåpan satt och ventilen sattes där helt enkelt.

Lösningarna är nog många, helt beroende på hur köket kommer att se ut, så länge du har OVK och bibehållen ventilation i bakhuvudet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.