4
Hej,

Jag funderar på att köpa ett hus från slutet av 1920 talet som har original varmvattenstammar kopplade till element som också är orginal.
Själva värmepannan (gas) är bytt på för ca 10 år sedan, men inte varken värmestammarna eller elementen.
Ungefär hur lång är livstiden på värmestammarna?
Bör man fundera på att byta ut värmestammarna och elementen proaktivt eller bör man vänta på att de läcker?
Om man väntar, när bör man förvänta sig att de läcker?
Jag är mindre sugen på att förstöra alla fiskbensparket som finns i huset för att komma åt värmevattenrören.
Så anses det vara en riskkonstruktion med gamla värmevattenstammar så är jag inte så sugen på huset...

Tacksam för all hjälp!

Mvh
4fun

Off topic fråga: är varmvattenstammar ett ord? :)
 

Bästa svaret

De gamla rören och radiatorerna kan hålla i 100 år till. Vi har också ett hus från 20-talet och har behövt kapa en del rör pga ombyggnationer. De har sett väldigt friska och näst intill nya ut. Jag är inte särskilt bekymrad över våra rör och normalt sett behöver du nog inte heller vara det.

Men, om det finns eller har funnits läckage tidigare eller om expansionskärl har varit för små/ickefungerande så att man ofta har behövt fylla på vatten i värmesystemet, då har man tillfört syrerikt vatten. Det kan då påverka hur mycket korrosion som rören och radiatorerna har utsatts för.
 
  • Gilla
4fun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.