Vi har köpt en stor 70-tals suterrängvilla.

Invändigt är källarväggarna isolerade (reglar - ej impregnerade - och gips) och de ska rivas ända till betongen.
Fukthalten i reglarna mättes upp till 16,8% vilket är farligt nära 17%-gränsen.

Golvet i hela källarplan är flytande golv dvs spånskiva med 70mm cellplast under, såvitt vi vet UTAN kapillärbrytande skikt
Planen är att detta skall också rivas upp i hela källaren.
Därefter blir det JAPE-golv (ventilerat) i de utrymmena ut mot trädgården där vi ska ha "boyta" - men vi är osäkra på om det behövs i badrum, tvättstuga och förråd som ligger längst "bak" mot källarväggen med jord utanför... vad tycker forumet? Ska vi satsa på att riva ut golven där och sedan lägga klinkers på plattan, möjligen flytspackla / isolera med cellplast igen och lägga golvgips ovanpå så att det kommer i samma nivå som resten?

Planritning:
Källarvägg till höger på bilden. Trädgård till vänster. Sluttande mark på gavlarna.

Planritning över en suterrängvilla med utmärkta rum som arbetsrum, tvättstuga och bastu. Trädgård markerad till vänster och källarvägg till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker ni ska riva ut golven där också. En bra lösning om man vill flytspackla med ventilerat golv är att man lägger en platonmatta som man kan flytspackla på.
 
H huggan skrev:
Jag tycker ni ska riva ut golven där också. En bra lösning om man vill flytspackla med ventilerat golv är att man lägger en platonmatta som man kan flytspackla på.
Vad är egentligen vitsen med att köra ventilerat golv under ett badrum med fuktspärr ?
 
A andost skrev:
Vad är egentligen vitsen med att köra ventilerat golv under ett badrum med fuktspärr ?
Problemet är inte fukten från badrummet men fukten från plattan. Men har du en bra platta som är isolerad och dränerad så behövs det givetvis inte. Ska du inte göra så så brukar man rekommendera endast tätskikt i våtzon 1, alltså där duschen är.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
H huggan skrev:
Jag tycker ni ska riva ut golven där också. En bra lösning om man vill flytspackla med ventilerat golv är att man lägger en platonmatta som man kan flytspackla på.
vi har tänkt jape-golv, dvs typ platonmatta fast där man blåser igenom luft under med fläkt. Mattan är tätad i kanterna mot plattan. Finns mer info på ventgolv.se
problemet med att lägga den i badrummet är att innerväggarna runt badrummet är bärande, så det blir svårt att få in och ut luften. Men jag ska prata mer med jape om det och se vad de rekommenderar. Själva merkostnaden för att lägga samma i badrummet också är försumbar.
 
En vanlig konstruktion är ju att regla på även väggarna i badrummet så du får luftspalt även där. Koppla även frånluften till luftspalten bakom vägg och under badrumsgolv och sedan sätt en tilluftsventil till luftspalten väggen ut mot övriga källaren.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
H huggan skrev:
En vanlig konstruktion är ju att regla på även väggarna i badrummet så du får luftspalt även där. Koppla även frånluften till luftspalten bakom vägg och under badrumsgolv och sedan sätt en tilluftsventil till luftspalten väggen ut mot övriga källaren.
Hm intressant synpunkt. Får nog titta på det. Tack!
 
Här kan du se en liten video på NCC's variant av luftad konstruktion i badrum. Finns fler varianter som bygger på samma koncept.

 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Vi kommer att gjuta badrumsgolvet med EPS, sedan på med elburen golvvärme och sedan flytspackla fallet. Inget tätskikt förutom under dusch och badkar.
Resten av källaren kommer vi inte att röra golvet såvida vi inte hittar någonting hemskt när vi river bort isoleringen och reglarna längs källarväggarna, men det har jag svårt att tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.