Vi har rätt mycket putssläpp i vår källare. Dräneringen antagligen bristfällig och frånlut på marken utanför är för dålig osv osv. Det är helt enkelt en fuktig vägg. Om man helt bortser från vad man tycker är snyggt och inte, finns det verkligen inget bruk eller något helt annat man kan sätta upp som andas så pass mycket att det inte rasar av fuktvandringen?

Finns det någon lösning med luftspalt så att man putsar på en vägg som inte har direktkontakt med ytterväggen?

Jag hade till och med kunnat tänka mig att ha en jävla massa små lufthål via någon spikmatteliknande historia där spikarna är kanaler, något man hade kunnat montera innan putsen som sedan andas ut fukten. Men det kanske inte hjälper alls?
 
R
Frånlut dåligt , hur är det med stuprören rakt ut vid grunden eller ? det brukar var dom som ger massor med vatten som kommer på grunden , är det så dra ut rör från dom så takvattnet kommer långt från huset , gärna i en slänt om det finns och prova .
Att putsa innan fuktproblemet är borta skapar bara merarbete senare , att göra om är inget kul
 
Tack för svar men du missar lite poängen med min fråga. Det är ju just alternativ till "vanlig puts" jag är ute efter eftersom det inte hade varit lönt att göra som det ser ut nu. Men bra tips om stuprören ska faktiskt kolla på om jag kan göra något där.
 
Göra innervägg med stålreglar och någon våtrumsskiva?
 
När har du tänkt åtgärda det egentliga problemet/problemen?

Åtgärda huvudproblemet/problemen innan du gör något annat.

Om du gjuter/”bygger innre vägg”/etc så åtgärdar du bara symtomet så att du inte ser det egentliga problemet.

Dränera och lufta hela källarytterväggen på utsidan, tex platonmatta, isodränskivor.
 
Det man inte ser finns inte.....
 
Är du säker på att du inte bara har fel färg på väggen? Har någon innan målat den med en tät färg så uppkommer putssläpp lätt. Väggen får va bra fuktig om du inte kan få putsen och sitta om du målar med silikat färg
 
Grunden till problemet kommer jag inte att lösa utan det handlar om att hitta bästa sättet att leva med att väggen är fuktig. Över 100k för dränering som eventuellt gör saken bättre har jag faktiskt inget som helt intresse av. Framförallt eftersom det med största sannolikhet inte helt åtgärdar att markfukt stiger i väggarna så det känns som rätt bortkastade pengar.

Ett alternativ är att knacka ner all puts och måla direkt på lättbetongen. Hade den varit hyffsat slät och fin så hade jag utan tvivel kört på den lösningen men det lilla jag ser så kanske det inte godkänns av frugan, men får väl se hur det ser ut om jag orkar knacka ner det. Kanske går att jämna till på något sätt?

Färgen tror jag inte är plast eftersom den smular sig direkt. Plastfärg har ju en lite segare konsistens när man drar av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.