Bra verktyg eller inget verktyg alls är min devis. När jag skulle ha en sticksåg satsade jag på en blå Bosch GST 160 CE. Maken till sneda snitt i har jag aldrig varit med om. Sågar längs en linjal så spårar den snett, man behöver vrida den 20-25 grader för att få raka snitt. Har reklamerat den med på inköpstället säger dom att det inte är något fel på den. Nån som har samma erfarenhet eller bara jag som har otur!
 
Bottenplattan går att vrida på maskinen, för att få snitt i olika vinklar. De är inte så att bottenplattan är vriden i förhållande till bladet?
Har du nån bild på maskinen, framifrån, bakifrån så kanske forat kan se om något är fel.
 
Kolla också så att bladet bottnar i stödrullen. På min 135 var spåret för smalt så Bosch bytte ut hela sågen till en ny.
Nu har jag en 135 men där ska man dra åt bottenplatten lagom med ett justerhjul och sedan spänna fast plattan med en spak.
 
Tack. Skall kolla det!
A AndersS skrev:
Kolla också så att bladet bottnar i stödrullen. På min 135 var spåret för smalt så Bosch bytte ut hela sågen till en ny.
Nu har jag en 135 men där ska man dra åt bottenplatten lagom med ett justerhjul och sedan spänna fast plattan med en spak.[/QUOT
 
T tobben87 skrev:
Bottenplattan går att vrida på maskinen, för att få snitt i olika vinklar. De är inte så att bottenplattan är vriden i förhållande till bladet?
Har du nån bild på maskinen, framifrån, bakifrån så kanske forat kan se om något är fel.
Jo det förstår jag men nu gäller saken att vid sågning rakt fram måste jag vrida sågen 20-25 grader åt höger annars blir snittet vridet åt vänster. Verkar som om bladfästet sitter vridet relativt sågens mittlinje
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Dåliga blad? Otrolig skillnad på olika fabrikat och kvalité.
 
  • Gilla
Agorazo och 1 till
  • Laddar…
Min 135:a har sågat rakt i alla år jag ägt den (typ 15 år)
 
R RoBo skrev:
Dåliga blad? Otrolig skillnad på olika fabrikat och kvalité.
Bosch original. Bra eller dåligt?
 
torbeno torbeno skrev:
Min 135:a har sågat rakt i alla år jag ägt den (typ 15 år)
Grattis
 
Dom här funkar bra. Säger inte heller emot att det kan vara fel på din såg.
275857582_0ea2813f-6b7c-453d-a275-15712215d65c.jpg
 
Demonstrerade du den sneda sågningen i affären?
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
A andersda skrev:
Demonstrerade du den sneda sågningen i affären?
Dom skickade tillbaka den till Bosch som sen säger att den är ok ( om det nu är sant att dom skickade tillbaka den...)
 
Tycker att det är att gå ganska långt när man baserat på erfarenhet av en enstaka maskin ifrågasätter en tillverkares samtliga produkter.

Det är väl mycket som talar för att du har fått ett måndagsex som bör ersättas. Har själv samma såg — tycker den är helt suverän. Har använt Carvexen lite och tycker nog inte att den står ut något speciellt, möjligtvis är plugit-kabeln ett plus.

//Ronnie

PS Sticksågar är känsliga för för snabb/hård matning, då skär de gärna snett. Men det visste du säkert. DS

Insåg att jag formulerat mig korkat; plugit-kabeln är ett stort plus!
 
Redigerat:
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Jag blir inte riktigt klok på om bladen du använder har skränkta tänder eller inte?
Jag tolkar trådstarten som att du sågar efter en skena/linjal. Det kan låta motsägesefullt men ska sågen kunna följa skenans styrning på ett bra sätt så krävs det nästan blad avsedda för kurvsågning eller ivarjefall blad med hyfsat skränkna tänder. Är tänderna inte skränkta som på blad avsedda för "raksågning" så har bladet en förmåga att följa fibrerna i trät och då sticker den lätt iväg åt fel håll. Med ett kurvblad så skärs fibrerna av åt sidorna och bladet får mer utrymme att följa styrningen.

Bosch T244D verkar kunna vara ett möjligt alternativ.

Som jag skrev i en annan tråd för länge sedan om vad jag lärt mig den hårda vägen:
jac jac skrev:
Skall du såga rakt och vinkelrätt så skall tänderna inte vara skränkta. Skall du såga kurvor eller med skena eller anhåll så måste du ha ett blad med skränkta tänder. Snävare kurvor kräver även ett smalare blad så det går att sväng runt ordentligt. Det finns en uppsjö av blad för olika ändamål så kolla förpackningen noga så det stämmer med vad du vill göra.
EDIT: Naturligtvis så måste som du själv säger bladets infästning vara i linje med sulan så det är det första att försöka få rätt på.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Dåliga blad? Otrolig skillnad på olika fabrikat och kvalité.
Bosch original
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.