Vi har köpt en stor 70-talsvilla i två plan - suterräng.
På ovanvåningen finns ett ett badrum med dubbelvask, dusch och toalett.
På nedre plan finns ett badrum med bastu som skall göras om.

Vi har tre barn i familjen (8-5-2 år)

För badrummet på nedervåningen - 12 kvm - tänker vi oss 2 vaskar, toalett, dusch (eventuellt dubbel dusch - 160x100cm) och badkar. Det finns idag inga fönster i badrummet men det ska sättas in ett i väggen som är neråt i bilden.

Det är första gången som vi gör om ett badrum, så vi tar gärna emot lite idéer...

Planlösningen ser ut såhär:

Ritning av ett badrum med mått, visar placering av dubbeldusch, dubbelvask, toalett och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lilla väggen vid WCstolen, är det något som är permanent eller är det något ni tänkt bygga upp? För går det så hade jag nog slopat den. Känns inte som om den fyller något direkt syfte.

Sen tänker jag dubbelvask, dessa brukar mäta 120>, den ni ritat in ser ut att vara 200cm bred? Jag kan känna att det kanske är lite väl stort fast det beror ju helt på vad det är för sorts kommod ni tänkt er.

Badkar och dubbeldusch? Känns overkill. Dubbeldusch är en trend som jag personligen inte riktigt ser syftet med, för hur många ggr kommer man nyttja detta? I synnerhet om ni har 3 barn, dem lär ju inte duscha med varandra för det är pinsamt och fullt förståeligt :crysmile: Satsa hellre på en väl tilltagen singeldusch, tex 110x110 så det är gott om utrymme för en person.

3D-visualisering av ett badrum med stor dubbelvask, badkar, dusch och liten vägg vid toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-planering av badrum med dubbelvask, badkar, WC och dubbeldusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av badrumsdesign i planeringsverktyg med toalett, dubbelvask, badkar och separat dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hade jag nog planerat det om det vore mitt :D
 
Nej väggen finns inte, vi börjar från ett tomt rum :)
Tanken var att få nånstans att hänga toapappersrullen... :crysmile:

Ja din plan kanske är bättre!
 
nikasp
Jag skulle inte planera så man ser rätt in mot toastolen om man glömt att låsa dörren. Osäker på om jag läst det någonstans men det känns inte helt 100%. Dubbelt handfat är super. Vi har ett 120 sedan någon månad och det är verkligen behändigt med två små som kan plaska på ena sidan medan jag rakar mig.

Vi körde på duschbadkar och en enkel duschvägg i glas (karet är Svedbergs Z150) men det beror mest på utrymmesskäl. Ska ni inte ha någon form av förvaring för toalettpapper och allt man brukar ha på en toalett? Skönt att också ha fräscha badlakan att plocka fram enkelt. Handdukstork med stående rör skulle jag också slänga in.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Det är nog en tolkningsfråga skulle jag vilja påstå @nikasp , ska ju inte säga att min skiss är så det ska vara bara för att jag gjort den men just det med WC stol tycker jag är en smaksak :p Jag själv gillar när den är rakt fram, framförallt om man blir pissenödig mitt i natten för då är det bara raka spåret och man behöver knappt tända :) Sen upplever jag själv att om man har en WC stol rakt in så är man flinkare på att fälla ner locket efter sig. Så är det hos oss iaf där vi har en WC med toastolen rakt fram och en där vi inte har det. På den där den är rakt fram så är locket alltid nere medan det sällan är det på den andra (y):thinking:
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Möbleringen i min ritning är alltså bara ett första utkast som man inte alls behöver fästa sig vid.

Vask - ja det kanske räcker med 120...
@nikasp Förvaring - Japp det ska också in.
Handdukstorkar - Ja - vi har också fått rådet att sätta "stolpar" :)
@Jarlsgård schysst byggtråd du har. Ska nog också lägga upp en på nya huset, där kommer det att hända en del, 70-talet ska ut... ;)

Retroinredd vardagsrum med biljardbord, brun soffa, bokhylla och träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man tackar! Även om jag är sjukt kass på att uppdatera!

Såg nu att ni håller till i Skåne, var i Skåne om man får lov att fråga? :)

Stående handdukstork är ingen dum idé alls.. har själv köpt det till vårat badrum som ska renoveras .. ja nångång snart hoppas jag :crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Man tackar! Även om jag är sjukt kass på att uppdatera!

Såg nu att ni håller till i Skåne, var i Skåne om man får lov att fråga? :)
Mitt i ungefär, Eslöv :)

J Jarlsgård skrev:
Stående handdukstork är ingen dum idé alls.. har själv köpt det till vårat badrum som ska renoveras .. ja nångång snart hoppas jag :crysmile:
Ja, såg det, snygga. Vi ska iväg till Rojon kakel i Malmö (hantverkaren har rabatt där) på fredag och kolla klinkers, kakel och porslin mm till badrummen.
 
Jahaja! Ett stenkast från mig i Svalöv då ;)

Tips angående kakel är Höganäs cc outlet i Ekeby. Vet inte om de fortfarande har öppet varje måndag men kaklet jag handlat (23kvm)gick på typ 1200kr. Tror besparingen jag gjorde kontra om jag köpt exakt samma kakel hos en vanlig handlare var typ 6000kr. (y)
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Jisses. Ja då lönar det sig att köra dit. Vi ska ha lite finare på golvet i badrummen och köket, har hittat Golvabia Marmi för 600 kr / kvm... Men finns det billigare så är jag inte den som säger nej :)
På väggarna blir det kog enkelt vitt, så där går säkert att spara in pengar. Tack för tipset!
 
Samma som vi då, beställde till golvet som låg på en 500kr/kvm tror jag men resterande handlades där för 49kr/kvm, dock så går kakel snabbt där och man får vara på hugget. Men alltid värt att kolla :)
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Samma som vi då, beställde till golvet som låg på en 500kr/kvm tror jag men resterande handlades där för 49kr/kvm, dock så går kakel snabbt där och man får vara på hugget. Men alltid värt att kolla :)
vi har ett par månader på oss. Tillträde 1 november, sen är det några veckor tills det ska börjas kaklas... jag har dock redan koll på mängderna, finns det pengar att spara så är det bara att slå till :)
 
Ja men dåså! Håll utkik på Höganäs cc's hemsida. De har outlets 4ggr om året om de då inte fortfarande har öppet varje måndag. Om ni beslutar er att åka dit så var där 10-15 min innan de öppnar för det är kaos! Värre än ullared :crysmile: men som sagt värt det (y)(y)
 
Haha, hellre detta än Ullared, har svurit på att aldrig sätta min fot där... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.