Har en takfläkt som vi inte riktigt förstår. I taket har vi 3 hål. Men ingen jord grej som sticker ner .
Har vi kopplat lampan rätt?
I min gamla fläkt kopplades ingen jord nånstans. Installation av takfläkt med synliga elektriska anslutningar och ledningar utan synlig jordanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av takfläkt med synliga elektriska anslutningar och ledningar utan synlig jordanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med elektrisk takdosa och tre borrade hål, ingen synlig jordanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hand håller ett eluttag nära en öppen lampa med lösa kablar och terminalblock synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad gör man med den jordade som dinglar där?
 
Börja med att titta dig omkring i rummet. Är alla vägguttag också ojordade? Om så, då är rummet ett gammalt isolerat rum där det inte ska finnas något som har kontakt med jord eller skyddsjord. Då ska inte heller fläkten skyddsjordas.

Den lösa skyddsledaren på bild kan du ju sätta i den lediga terminalen i sockerbiten så att den inte ligger helt lös. Men den ska alltså inte kopplas till uttaget på något sätt, utan den sladd som är inkopplad till L-N där nu är bra, likaså den stickpropp du har.

Om du däremot har skyddsjordade vägguttag i rummet, då måste även detta lamputtag skyddsjordas, och fläkten ska därmed skyddsjordas.
 
Tack. Alla är likadana. Då kan alla jordade vara inkopplade enligt bild även den lösa men det kommer inte att göra nytta.så inget kommer att hända.
Alla mina gamla fläktar sitter utan jord.som bilden .där var ingen jord inkopplad i andra ändan .bara N o L
 
  • Elanslutning av fläkt utan jordkabel, endast med neutral (N) och linje (L) kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Börja med att titta dig omkring i rummet. Är alla vägguttag också ojordade? Om så, då är rummet ett gammalt isolerat rum där det inte ska finnas något som har kontakt med jord eller skyddsjord. Då ska inte heller fläkten skyddsjordas.

Den lösa skyddsledaren på bild kan du ju sätta i den lediga terminalen i sockerbiten så att den inte ligger helt lös. Men den ska alltså inte kopplas till uttaget på något sätt, utan den sladd som är inkopplad till L-N där nu är bra, likaså den stickpropp du har.

Om du däremot har skyddsjordade vägguttag i rummet, då måste även detta lamputtag skyddsjordas, och fläkten ska därmed skyddsjordas.
Hur ser man det? Närbild på en oren och sliten europeisk eluttag utan skyddslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nicke6 skrev:
Hur ser man det? [bild]
Bilden visar ett jordat uttag. Det syns på de två metallfjädrarna som ger jordkontakt till ansluten utrustning.
 
E etompau skrev:
Bilden visar ett jordat uttag. Det syns på de två metallfjädrarna som ger jordkontakt till ansluten utrustning.
Ok. Men taket har ingen jord så antagligen är vägguttag nyare. Men mina gamla fläktar har inte haft jord. Hur gör jag?
 
Tja, ska din elanläggning uppfylla säkerhetskraven ska som sagt alla eluttag inom samma område vara jordade.
Vad är det för bostad (bostadsrätt/hyres) ålder på installationen?
 
E etompau skrev:
Tja, ska din elanläggning uppfylla säkerhetskraven ska som sagt alla eluttag inom samma område vara jordade.
Vad är det för bostad (bostadsrätt/hyres) ålder på installationen?
Bor i en hyresrätt så jag har ingen aning. Bott här i 20år o inget har gjorts.
Vad händer om jag nu sätter upp lampan med alla jordade i sina kontakter?
Som sagt har taket ingen jord. För det ska väl sticka ut en jordad grej från 3e Polen?
 
N Nicke6 skrev:
Bor i en hyresrätt så jag har ingen aning. Bott här i 20år o inget har gjorts.
Vad händer om jag nu sätter upp lampan med alla jordade i sina kontakter?
Som sagt har taket ingen jord. För det ska väl sticka ut en jordad grej från 3e Polen?
Det är en ojordad kronkontakt du har i taket. Kanske styrs den av en väggbrytare med två knappar?

Fläkten kommer att fungera även om jorden ej ansluts, men du introducerar en säkerhetsrisk eftersom du tydligen har jordade vägguttag i samma rum.
 
Hemma hos mig hade nån varit kreativ och kopplat alla tre sladdar från kronbrytaren till takfläkten. Ena knappen i strömbrytaren slog på fläkten, den andra gjorde hela fläkten strömförande...
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
N Nicke6 skrev:
Alla är likadana.
Och det betyder att alla vägguttag i rummet är skyddsjordade?

N Nicke6 skrev:
Bor i en hyresrätt så jag har ingen aning. Bott här i 20år o inget har gjorts.
Vad händer om jag nu sätter upp lampan med alla jordade i sina kontakter?
Som sagt har taket ingen jord. För det ska väl sticka ut en jordad grej från 3e Polen?
Då är det troligen hyresvärden som äger och innehar anläggningen så du bör kontakta denne för att även få lamputtaget skyddsjordat.

Det finns en marginell risk med att ha fläkten ojordad. Vid fel på fläkten som gör den strömförande så kan du råka ut för en elchock om du tar i fläkten samtidigt som du tar i något som är skyddsjordat via ett vägguttag. Det är en liten risk men felet med det ojordade lamputtaget anses ändå som allvarligt då det bryter mot en hörnsten i reglerna.
 
useless useless skrev:
Hemma hos mig hade nån varit kreativ och kopplat alla tre sladdar från kronbrytaren till takfläkten. Ena knappen i strömbrytaren slog på fläkten, den andra gjorde hela fläkten strömförande...
Är inte det så kallad rysk krontändning? :cool:
 
Gammal säkringspanel med en strömbrytare och fyra keramiska säkringar på en vägg med etiketter för Göteborgs Elverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har bara en sån..inga knappar
 
Och de kommer inte att byta nåt.har en värd som inte slösar en krona på nåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.