Hej, tänkte uppdatera för er alla.

Hålet under fönsterbänken är större ön de ser ut på bild, den är ca 8 cm hög.

Byggentreprenören var det ju självklart jag menade.

Morgonen började med att arbetsledaren kom in och tittade på dessa saker och skrattade åt min syster när hon visade dom och sa att han inte tänker göra något åt det.

Mannen från styrelsen kom och sa att det går att fixa sakerna men det blir inte snyggt så bättre att låta allt se ut som de gör.

Sedan kontaktade vi jurist och en egen besiktningsman och då bad byggaren om ursäkt och sa att dom ska åtgärda allt vi pekar på.

Kan tillägga att man tidigare haft underentreprenörer som inte kunde svenska, datum hade flyttats fram flers gånger och hade inte byggaren lämnat nycklar i fredags hade dom fått betala vite.

Målarna som var där tidigare berättade att dom hade nämnt flera gånger att dom måste spackla och måla om hela väggar (likadant i hela huset) men byggaren hade sagt att dom inte fick det och bara skulle "fläckmåla" och snabb-silikona för att hinna.

När dom ändrade sig kom det snickare och målare som talade svenska och dom skrattade åt hantverket som hade utförts.

Dom fixade allt i lägenheten mycket proffsigt. Gering i innerhörn förstod vi att de inte var något fel på som ni säger men allt annat fixades och alla är nu glada och nöjda.

Moderator kan låsa tråd.
 
  • Gilla
fia_mstd och 16 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det brukar väl vara så att byggfirman sätter ihop första styrelsen.
En sanning med viss modifikation. Vanligtvis utnämns interimsstyrelen av föreningens stiftare vilka långt ifrån alltid är knutna till entreprenören.
 
Och detta åtgärdades alltså samma dag??? (Dvs idag?) Imponerande!
 
B b8q skrev:
Och detta åtgärdades alltså samma dag??? (Dvs idag?) Imponerande!
Japp, dom skickade flertalet snickare, målare, plattsättare som samspelade, faktiskt bra jobbat :)
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Innan sonen skulle ta över en nyproducerad bostadslägenhet laddade jag hem en besiktningslista för att vara med och testa. Senast när jag spolade vasken för att kolla breddavloppet (vilket naturligtvis inte var kopplat) togs jag på allvar. Alla påpekade fel blev åtgärdade.
Du ska inte acceptera såna slarvfel.
 
Åsa Lund
Synd att man ska behöva ringa in det tunga artilleriet innan de lyssnar och gör rätt!
 
Fadai Fadai skrev:
Alla bilder utom den sista ser skitfult ut, inte vad man förväntar sig i nybyggt.
Tyvärr tycker jag det är precis vad man förväntar sig i nybyggt
 
Det visar väl om inte annat att det alltid är bra att vara med på besiktningen. Hade TS syster påpekat det här för besiktningsmannen har jag svårt att se att han skulle släppa det, varvid jurist och egen besiktningsman hade kunnat undvikas.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Kallas förkroppning. Hantverkare gör det oftast med sticksåg och en skarp kniv. Sticksåg låter "grovt" men är man duktig med sågen blir det riktigt bra. Finns en tillsats till sticksågen som är en annan sula på sågen så man kan luta sågen vartefter man sågar utan att förlora kontrollen.

Kan även göras med lövsåg som på filmen.
 
F Frisky skrev:
Japp, dom skickade flertalet snickare, målare, plattsättare som samspelade, faktiskt bra jobbat :)
Kan vi inte få uppdaterade bilder på gur det ser ut nu? Gärna samma vyer.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Det här är ju det som gör att jag drar mig för nyproduktion. Jag skulle vilja säga att i princip samtliga av vänner, bekanta och kollegor som köpt nyproduktion har varit med om liknande saker.

En exflickvän köpte en "lyxlägenhet" högst upp i ett hus vid liljeholmskajen med utsikt över stan. Där hade man spräckta kakelplattor. fusk med målning och.... man hade hällt ut byggavfall i avloppet så det var flera stopp de fick bryta upp stammar för att komma åt.

Visst. I de flesta fall har det åtgärdas och bostadsinnehavarna har blivit nöjda till slut.

Men som jag säger när jag letat bostad "om de har fuskat så mycket med det som syns. Hur är då kvaliteten på det som inte syns direkt".

Nej nybyggnationen av främst lägenheter idag skulle jag verkligen undvika. Om inte för att det rasat 22% i pris senaste åren så av just oro för kvaliteten.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Om det är en interimsstyrelse, ta inte över med egen styrelse förrän allt rättats till. Ge inte heller interimsstyrelsen ansvarsfrihet förrän allt åtgärdats. Håll dom på halstret! Jag har tyvärr mycket dåliga erfarenheter av nyproducerat och väntar efter snart 5 år fortfarande på att lägenheten skall kännas OK.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.