Hej! Jag håller på och sätter upp dekortegel runt murstocken och så köksfläkt ska komma upp där med. Jag har några frågor för att jag ska kunna göra detta på rätt sätt.
Sotarn har varit på taket och besiktar murstocken. Han lämnade en ritning men sa inte så mycket. Han sa att kanal 1 och 4 är mest intakt.
Så nr.1 är (tror jag) är den som syns på bilden höst upp till höger, en liten lucka där och den kanal ska vara 6.4 meter. Det finns liknande lucka på övervåningen på samma sida.

Nr.4 är längsta kanalen 8,7 meter men det finns inga luckor till den. Den går (antar jag) från källaren och rakt genom hela murstocken och ut.

Nr.2 finns på bilden, ett hål som gamla ägare har gjort självaoch haft gamla köksfläkten inkopplad i den. Den är på 8 meter.

Nr.3 är den kortaste kanalen 2,3 meter och det finns en lucka på andra sidan av murstocken på övervåningen.

Vi använder inte murstocken för eldning.

Fråga 1: I vilken kanal ska jag koppla köksfläkten?
Fråga 2: ska jag lägga tegel hela väg upp och göra allt färdigt innan jag ska hänga upp fläkten?

Tack på förhand


Delvis täckt murstock med pågående installation av dekortegel, över en skyddad vit köksinredning. En liten öppning syns högst upp till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av murstock med markerade kanaler och måttangivelser för ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag tagit ut en tegelbit för att se hur det ser ut. Hittade en kanal nr1 och det är bra drag i den, det är också sot där. Betyder att det är en rökkanal. Så de kanaler med nummer är rökkanaler och de som är på sidan om är ventilationsluckor. De är markerade med sträk på bilden från sotaren.

Kan man koppla in fläkten i rökkanal?

Vi kommer inte att sätta en kamin eller elda i denna murstock.
 
  • Öppning i tegelvägg som avslöjar en mörk rökkanal med sot och en intilliggande tegelstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murstock med en uttagen tegelbit som avslöjar en rökkanal, markerad med sotarens anteckningar, i ett heminredningsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av murstock med markerade rökkanaler och ventilationsluckor, samt anteckningar och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet ej vad reglerna säger men du vill inte blanda ventilation och imkanal.
Os sprids via ventilationen och skulle det börja brinna kan rök och eld förflytta sig via luckorna.
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
R
Använd en av de kanaler som varit för eldstad , har det varit vedspis med , en kanal för köket ska alltid gå ensam ut i friska luften , annars kan det blåsa ut skit på annat ställe , glöm inte att den ska kunna rensas ( renslucka )
Sedan det med att sätta fläkten före eller efter dekoren , beror på vilken typ av fläkt , en del måste monteras jäms med en vägg så det går att ta ner den vid byte eller fel .
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
M Mikael St skrev:
Vet ej vad reglerna säger men du vill inte blanda ventilation och imkanal.
Os sprids via ventilationen och skulle det börja brinna kan rök och eld förflytta sig via luckorna.
Ja, det låter logiskt och det är så jag tänkte :) tack för svaret. Nina
 
R rävlyan skrev:
Använd en av de kanaler som varit för eldstad , har det varit vedspis med , en kanal för köket ska alltid gå ensam ut i friska luften , annars kan det blåsa ut skit på annat ställe , glöm inte att den ska kunna rensas ( renslucka )
Sedan det med att sätta fläkten före eller efter dekoren , beror på vilken typ av fläkt , en del måste monteras jäms med en vägg så det går att ta ner den vid byte eller fel .
Var en renskucka brukar sitta? Jag har inte sett något.

Fläkten heter ”Följande” från Ikea. Jag ska kolla om jag kan satta den på tegel, hur mycket det kommer att sticka ut.

Med vänlig hälsning, Nina
 
R
Hur slutar den pipa som ni tänker använda , i källaren eller vid fläkten
Lämplig plats är vid infarten till skorstenen om den slutar där , annars kanske det finns en lucka i källaren
om sotarn rensar pipan så hamnar allt i botten av pipan och måste gå att avlägsna
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Hur slutar den pipa som ni tänker använda , i källaren eller vid fläkten
Lämplig plats är vid infarten till skorstenen om den slutar där , annars kanske det finns en lucka i källaren
om sotarn rensar pipan så hamnar allt i botten av pipan och måste gå att avlägsna
Den sitter från källaren och ut i skorstenen, alltså hela väg genom murstocken tror jag. Det är nämligen fyra stycken rökkanaler. Jag hittade en renslucka i källaren bredvid gammal vedpanna.
 
R rävlyan skrev:
Hur slutar den pipa som ni tänker använda , i källaren eller vid fläkten
Lämplig plats är vid infarten till skorstenen om den slutar där , annars kanske det finns en lucka i källaren
om sotarn rensar pipan så hamnar allt i botten av pipan och måste gå att avlägsna
Fast nä, den är ju drygt sex meter från skorstenen, så den kan omöjligen gå hela väg från källaren. Jag får som ingen bild hur kanaler är kopplade till varandra i skorstenen. Man kan se att det har gått ut rök via den då det ör svart inuti.
 
R rävlyan skrev:
Hur slutar den pipa som ni tänker använda , i källaren eller vid fläkten
Lämplig plats är vid infarten till skorstenen om den slutar där , annars kanske det finns en lucka i källaren
om sotarn rensar pipan så hamnar allt i botten av pipan och måste gå att avlägsna
Det borde finnas bara en rökkanal eller hur?
Det är olika djup på alla kanaler, men är de ihopkopplade på något sätt?
 
R
En kanal ? är det två som är sotiga så har det funnit ev en panna i källaren + tvättbyk kanske , eller panna + vedspis , svårt att säga Men köp ett par rökbomber av sotaren och lägg in i en del hål som finns
4 verkar som panna , 2 som som tvättbyk , 1 som vent källare , om 4+2 är sotiga stämmer det nog .
Den renslucka du hittat sitter nog lägre än pannans , vet du vilken pipa du hittat och huggit upp
Rökpatron finns även här , kolla vad sotaren ska ha
www.soliduct.se/rokpatron-ax18-180s/p-1674.htm
 
R rävlyan skrev:
En kanal ? är det två som är sotiga så har det funnit ev en panna i källaren + tvättbyk kanske , eller panna + vedspis , svårt att säga Men köp ett par rökbomber av sotaren och lägg in i en del hål som finns
4 verkar som panna , 2 som som tvättbyk , 1 som vent källare , om 4+2 är sotiga stämmer det nog .
Den renslucka du hittat sitter nog lägre än pannans , vet du vilken pipa du hittat och huggit upp
Rökpatron finns även här , kolla vad sotaren ska ha
www.soliduct.se/rokpatron-ax18-180s/p-1674.htm
Det finns en gammal panna i källaren som är bortkopplad från vatten men ansluten till murstocken. Den har inte används på länge och ska inte användas överhuvudtaget. Vi har fjärrvärme. Jag är lite osäker vilken pipa jag har hittat, tror att det är nr. 1 faktiskt...enligt sotarens ritning.

Renslucka sitter under röret som går från gam.pannan till murstocken.

Ska på Bolist idag så jag kan kolla om de har rökpatroner.
 
R rävlyan skrev:
En kanal ? är det två som är sotiga så har det funnit ev en panna i källaren + tvättbyk kanske , eller panna + vedspis , svårt att säga Men köp ett par rökbomber av sotaren och lägg in i en del hål som finns
4 verkar som panna , 2 som som tvättbyk , 1 som vent källare , om 4+2 är sotiga stämmer det nog .
Den renslucka du hittat sitter nog lägre än pannans , vet du vilken pipa du hittat och huggit upp
Rökpatron finns även här , kolla vad sotaren ska ha
www.soliduct.se/rokpatron-ax18-180s/p-1674.htm
.

Den kanalen som jag hittade slutar precis 1,5 från hålet som jag har öppnat upp, sen går den ut i skorstenen. Tänkte att det borde inte va några problem att koppla in köksfläkt i den för utsug. Eller vad tror du?
 
R
Går den pipan hel och ensam upp till friska luften kan du använda den , vet du hur dom andra går är det självdrag i dom
exklusiva dom som har varit till pannor , dom kan du öppna och ha som självdragsvent
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Går den pipan hel och ensam upp till friska luften kan du använda den , vet du hur dom andra går är det självdrag i dom
exklusiva dom som har varit till pannor , dom kan du öppna och ha som självdragsvent
Tack för svaret, precis så jag tänkte :) och det går framåt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.