Vi har en "Klotterplank" om det är det du menar med off-side ;D ;D

Jag måste fråga, hur är det att bygga mitt i vinter ?

Vi ska börja med grunden nu i dagarna och huset är planerat till den 27/28 januari.
Klarar hantverkarna att jobba när det är så kallt ??
Gör dom inte jobbet fort och fel p g a kyllan ?

Jag känner mig verkligen orolig :-/
 
Vad är det som har kostat 20kkr extra ?? det låter mycket ???
 
Skapa en ny tråd då "fluffe filosoferar" kan den heta ;D
 
Jag undrar.... kan det vara så svårt att läsa igenom huvudrubrikerna ???
 
Nu förstår jag vad du menar, ibland tycker jag att det vore bäst om sista inlägg kom först, så man slipper bläddra till sist, men samtidigt kanske är det svårt att läsa tvärtom  :-/

Hur som haver tycker jag att detta forumet är fortfarande det bästa man kan hitta på nätet idag  ;D ;D

Tack för informationen om varför kostnader, vi ska bygga nu på vinter och det ser inte lovande ut, när man tittar ut genom fönstret :-/
 
Vi är mitt i bygget som påbörjades i november. Regn och rusk slöar nog ner ganska mycket, men för att hålla uppe värmen snabbar snickarna på! Gäller bara att få upp taket så fort som möjligt och täta så att man kan flytta in och arbeta inifrån.

Vi håller på med innerväggar nu och temperaturen håller ungefär 8 grader mer än ute. Byggfläkten hjälper inte så mycket för värmens skull men får luften att cirkulera och det är bra för plattan. Det tråkiga med minusgrader är väl att torktiden på plattan förlängs, som för vår del innebär att vi kanske inte kan lägga parkettgolvet när vi hade tänkt oss.

Vårt hus kom den 18 nov och kostnaderna för vinterbygge tycker jag inte skiljer sig så mycket från sommaren. Lite dyrare betong till plattan, några fler timmar för snickarna. För övrigt är det bra med kyla, så att man jobbar för att hålla sig varm :D
 
Men hallo vinterkostnad vad är det ? elen dyrare på vintern ok men annars spelar det ingen roll verkar som ni har blivit lite lurade.
 
thomasbyggare skrev:
Men hallo vinterkostnad vad är det ? elen dyrare på vintern ok men annars spelar det  ingen roll verkar som ni har blivit lite lurade.
Nja, det kan nog kosta lite mer att bygga på vintern. Man ska ju sätta in en kraftig värmefläkt - dels för att få rotation på luften och dels för att värma upp bygget. Vi har en fläkt på 9 kW som står på dygnet runt. Hade det varit ett sommarbygge hade vi kanske inte behövt bränna på fullt så mycket.
 
Nog kostar det extra,på -70 talet fick man ett vinterbidrag på 20000 kr,detta för att motverka rushen
o ojämnheten som annars uppstår.
 
Fluffe skrev:
Hej!
Måste skriva av mig lite (igen).
Roligare kan man ha. Man kan ju alltid begära att de ska leverera det man kommit överens om i köpekontraktet till den summa som står i kontraktet. Har hustillverkaren räknat fel så är det deras fel och de får ta den smällen. Har man däremot gjort ändringar eller tillägg efter att man skrev köpekontraktet (ganska vanligt) så finns det ju risk för att köpsumman ökar.
 
Fluffe skrev:
Hola.

Det är precis det vi gjort... Men vi har fått prisuppgift efter dessa ändringar (på papper under kolumnen "säljarens åtagande"). Det är väl detta som vi måste trycka på gentemot säljaren. Är inte det ett bindande avtal???
Jag är inte jurist men tror inte de ska kunna ändra på avtalade priser. Har ni avtalat ett pris så kan de inte fakturera ett annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.