Ska man lyssna på en fläkt i 15 minuter medans man äter mat ??
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ska man lyssna på en fläkt i 15 minuter medans man äter mat ??
Hahahahaha! Spot on! LOL!
 
Nej du är inte ensam.
Ingen köksfläkt i världen suger ut allt os när man steker strömming.
Och varför ska hela huset höra skrammel, och läxläsningen störas av en assistent som knådar deg?
Fast trenden med kök kanske mer har sin förklaring i önskan att visa upp. För vi svenskar spenderar väl mest pengar i världen på flådiga kök som sällan används för det dom är till för - riktig matlagning från grunden.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Är det köket enbart eller är det kök + matplats ni vill stänga in? Att bara stänga in köket är nog lite ovanligt tror jag
 
Bekanta har enligt mig den optimala planlösningen, men huset är över 120 år.
Stort lantkök i ena ändan av huset, fönster åt 3 håll, stora glasade skjutdörrar in till vardagsrummet, eller salongen som det nog hette då.
Bad, toa, tvätt i andra ändan, sovrum toa/bad på övervåningen.
Jag verkligen hatar dagen planlösningar där man från toa/sovrum kommer rakt in i kök/vardagsrum.
 
  • Gilla
AMBen och 2 till
  • Laddar…
S
Hej!

Jag ställer mig till den lilla skaran som hatar öppen planlösning. Jag har faktiskt en väninna som tycker likadant. Vi har haft många diskussioner om detta.:cool:

När jag och sambon började leta hus så gick alla hus med öppen planlösning fetbort. Till slut köpte vi ett med separat kök som vi nu håller på att renovera. När jag började rita köket sa alla, och då menar jag ALLA, att vi skulle riva väggen för att få öppen planlösning. Vi sa bägge två att det var absolut sista utvägen. Vi trodde ett tag att vi skulle bli tvingade till det för att få in så mycket skåp som vi ville ha. Men vi löste det ändå och nu kommer vi faktiskt kunna stänga om oss.

Vi har två tonårstjejer som kommer att bo hemma länge (de lär inte få lägenhet förrän de är långt över 20 som bostadsmarknaden ser ut nu).
Gymnasietjejen planerar att bo hemma tills hon är färdigutbildad och hon gillar lugn och ro plus att hon gillar att pula i köket.
Jag vill inte tvingas lyssna på fjortisens TV-serier när jag diskar eller lagar mat.
Sambon älskar sin stavmixer och om jag vill prata i telefon samtidigt så kan jag lugnt sitta i soffan utan att störas.
Jag älskar bacon men hatar lukten av matos. Ingen fläkt i världen tar bort lukten av bacon om det inte finns en vägg som stoppar den. Jo, kanske en specialbyggd fläkt men då snackar vi fantasisummor.
När någon har kompisar hemma vill jag att man ska kunna gå undan utan att tvinga in tjejerna på sina rum. Vi kommer från en trång liten lägenhet och nu vill vi ha många olika delar att vistas i utan att tvingas sitta i samma rum om vi inte vill.
Sist men inte minst är jag väldigt inredningsintresserad och vill kunna gå bananas med olika färger i olika rum.

Så nej, du är inte den enda. Dock är vi nog ganska få som uppskattar öppet kök även om det ser snyggt ut på Pinterest.

Av de hus vi tittade på som hade öppen planlösning var de flesta byggda i ett L eller hade en lång halvö som avdelare. Jag ser inga problem med att bygga en vägg bakom halvön. Man kanske får offra dörren men en vägg är bättre än ingenting alls. Är det ont om plats för en dörr men man ändå vil lha det kan man bygga en bred skjutdörr som lite snyggt går att öppna för de stunder man inte behöver låsa in sig. Möjligheterna är oändliga om man har lite fantasi. Allt hänger på hur det ser ut från början och hur "mycket" man vill stänga. Tycker man att köket blir för litet i rymd kan man rent av bygga en vägg av glas. Jag hade det i en lägenhet jag bodde i för många år sedan. Det var glas mellan kök och vardagsrum. Det kändes mycket större än det faktiskt var.

Varför ska man göra som alla andra när man kan göra som man vill?
 
  • Gilla
gurra-g och 5 till
  • Laddar…
P
Välkommen till forumet!

Jag har tyärr inga bilder men du kan få ta del av några av mina tankar om kök i punktform och fleara av dem gäller för kök i allmänhet, men det bjuder jag på
  • Köket (matlagningsdelen) ska vara litet nog så att man når allt med få steg, men ändå så stort att man kan passera varandra med öppna skåp, lådor, diskmaskin.
  • Pardörr ut mot resten av boendet så att man kan mötas i dörren vid festligheter och liknande, men ändå kan stänga om sig när man vill / behöver vara i fred.
  • Bra ventilation / utsug behövs i alla kök
  • Har man matplats i köket så ska det absolut vara TV/datorfritt vid den.så att man umgås kring maten. Är man ensam ochvill ha sällskap löser man det tillfälligt på något sätt.
  • Placera hellre ugn än diskmaskin så att den syns ut mot boendeytorna.
  • Bra flexibel belysning i tak, över bänkar och i de skåp som kan behöva det, t ex under slasken så att man ser var man skrapar av maten. (Med åldern har jag upptäckt vad vilsamt det är med ljus när jag behöver det :) ) och naturligtvis vid matplatsen.
  • I mitt ena boende har jag matbord i vardagsrummet 5 meter från köken, där äter jag all lagad mat. I köket äter jag enkel mat, tänk smörgås, stående vid bänken. Jag skulle kunna tänka mig en bardisk med stolar för frukost och liknande. Och som avställningsyta/serveringsyta när man lagar mat.
Förresten lite inspiration kanske du kan få här
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ska man lyssna på en fläkt i 15 minuter medans man äter mat ??
Vad jag vet finns det ingen fläkttillverkare som inte rekommenderar efterkörning. Man kan ta till sig råden eller låta bli. Vill man minimera risken för matos så bör man följa tillverkarnas rekommendationer så som för tillverkare av annan utrustning eller maskiner.

Bara för att man stänger av en platta eller ugn blir ju dessa inte svalare än luften i rummet direkt utan det sker en naturlig cirkulation. Tex en inbyggnadsugn som är varm står och kyler en längre tid efter att den är avstängd.

Vet att alla inte har möjlighet att installera de köksfläktar som behövs för att få full funktionalitet. I princip alla fläktar väsnas vid full effekt men en väl dimensionerad anläggning är vid 50-75% av maxflödet så tyst att man inte lägger märke till den.
 
M Mikael St skrev:
Vad jag vet finns det ingen fläkttillverkare som inte rekommenderar efterkörning. Man kan ta till sig råden eller låta bli. Vill man minimera risken för matos så bör man följa tillverkarnas rekommendationer så som för tillverkare av annan utrustning eller maskiner.

Bara för att man stänger av en platta eller ugn blir ju dessa inte svalare än luften i rummet direkt utan det sker en naturlig cirkulation. Tex en inbyggnadsugn som är varm står och kyler en längre tid efter att den är avstängd.

Vet att alla inte har möjlighet att installera de köksfläktar som behövs för att få full funktionalitet. I princip alla fläktar väsnas vid full effekt men en väl dimensionerad anläggning är vid 50-75% av maxflödet så tyst att man inte lägger märke till den.
Jag kan tänka mig att det är just därför som man vill ha köket separerat från sällskapsytorna så fläkten kan gå en stund utan att man måste lyssna på den. Vi funderar på att ev. bygga och helt öppet kök går fetbort hos oss så vi vet att vi inte har en chans att få fram en 3-rätters åt 15-20 pers i vettig tid utan att köket ser ut som et bombnedslag efteråt och samtidigt hinna med att äta tillsammans med de andra (ja typ iallafall).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi har väl en relativt öppen planlösning, har aldrig upplevt det som ett problem. Vi har inte riktigt lagt så stor vikt vid det där faktiskt, huset såg ut som det såg ut, stängd eller öppen inte så stor skillnad för oss. Kanske vi är i minoritet som inte sätter så stor vikt vid det? :)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du menar alltså att du tolkar och tror att det är vad folk i allmänhet anser om öppna kök som TS efterfrågar och söker info om? I så fall behöver du nog läsa om startinlägget både en och tre gånger till.
Ta ett djupt andetag och andas ut i lugn takt. Det är ett forum för allmänheten. Skriver man ett påstående om att öppna kök är dåliga lösningar så kommer man få svar från andra sidan, särskilt när man avslutar inlägget med "är det bara jag som tycker så". Ska innehållet hållas strikt så kallas det inte för forum. ;)
 
M Mikael St skrev:
Om ni sätter upp en vägg så räkna med att ca 1m på varje sida om väggen får försämrad utnyttjande grad. Samma sak med dörrar. De tar större utrymme än man tror.
Det är också svårt att få bort ljudet från en matberedare utan att bygga med hänsyn till buller. En vanlig innerdörr dämpar inte mycket.
Finns det inte tillluft i köket kommer det bli undertryck när köksfläkten går vilket ger sämre verkningsgrad. Finns det en tillräcklig stor värmekälla i köket?
Så, det är en del att fundera på om man vill bygga in ett kök.
.
Ja, det är precis sånt här man funderar på. Är köket byggt för att vara öppet så tillåter kanske planlösningens mått att man bygger in utan att det blir sämre. Nu är det ju svårt att säga något specifikt eftersom det är en teoretisk diskussion: jag har ingen planlösning att visa. Men dina invändningar tar jag med mig, det var precis vad jag behövde för att kunna väga för och emot. Imorgon ska vi titta på en lägenhet med öppet kök där det förmodligen inte går att bygga in med vägg och dörr. Men kanske på något annat sätt...
 
P p.lundgren skrev:
Välkommen till forumet!

Jag har tyärr inga bilder men du kan få ta del av några av mina tankar om kök i punktform och fleara av dem gäller för kök i allmänhet, men det bjuder jag på
  • Köket (matlagningsdelen) ska vara litet nog så att man når allt med få steg, men ändå så stort att man kan passera varandra med öppna skåp, lådor, diskmaskin.
  • Pardörr ut mot resten av boendet så att man kan mötas i dörren vid festligheter och liknande, men ändå kan stänga om sig när man vill / behöver vara i fred.
  • Bra ventilation / utsug behövs i alla kök
  • Har man matplats i köket så ska det absolut vara TV/datorfritt vid den.så att man umgås kring maten. Är man ensam ochvill ha sällskap löser man det tillfälligt på något sätt.
  • Placera hellre ugn än diskmaskin så att den syns ut mot boendeytorna.
  • Bra flexibel belysning i tak, över bänkar och i de skåp som kan behöva det, t ex under slasken så att man ser var man skrapar av maten. (Med åldern har jag upptäckt vad vilsamt det är med ljus när jag behöver det :) ) och naturligtvis vid matplatsen.
  • I mitt ena boende har jag matbord i vardagsrummet 5 meter från köken, där äter jag all lagad mat. I köket äter jag enkel mat, tänk smörgås, stående vid bänken. Jag skulle kunna tänka mig en bardisk med stolar för frukost och liknande. Och som avställningsyta/serveringsyta när man lagar mat.
Förresten lite inspiration kanske du kan få här
Tack! Jag gillar alla dina punkter, speciellt pardörrarna. Vi får se vad vi kan uppfylla, men bra att ha en målbild!
 
S Strumpberg skrev:
Hej!

Jag ställer mig till den lilla skaran som hatar öppen planlösning. Jag har faktiskt en väninna som tycker likadant. Vi har haft många diskussioner om detta.:cool:

När jag och sambon började leta hus så gick alla hus med öppen planlösning fetbort. Till slut köpte vi ett med separat kök som vi nu håller på att renovera. När jag började rita köket sa alla, och då menar jag ALLA, att vi skulle riva väggen för att få öppen planlösning. Vi sa bägge två att det var absolut sista utvägen. Vi trodde ett tag att vi skulle bli tvingade till det för att få in så mycket skåp som vi ville ha. Men vi löste det ändå och nu kommer vi faktiskt kunna stänga om oss.

Vi har två tonårstjejer som kommer att bo hemma länge (de lär inte få lägenhet förrän de är långt över 20 som bostadsmarknaden ser ut nu).
Gymnasietjejen planerar att bo hemma tills hon är färdigutbildad och hon gillar lugn och ro plus att hon gillar att pula i köket.
Jag vill inte tvingas lyssna på fjortisens TV-serier när jag diskar eller lagar mat.
Sambon älskar sin stavmixer och om jag vill prata i telefon samtidigt så kan jag lugnt sitta i soffan utan att störas.
Jag älskar bacon men hatar lukten av matos. Ingen fläkt i världen tar bort lukten av bacon om det inte finns en vägg som stoppar den. Jo, kanske en specialbyggd fläkt men då snackar vi fantasisummor.
När någon har kompisar hemma vill jag att man ska kunna gå undan utan att tvinga in tjejerna på sina rum. Vi kommer från en trång liten lägenhet och nu vill vi ha många olika delar att vistas i utan att tvingas sitta i samma rum om vi inte vill.
Sist men inte minst är jag väldigt inredningsintresserad och vill kunna gå bananas med olika färger i olika rum.

Så nej, du är inte den enda. Dock är vi nog ganska få som uppskattar öppet kök även om det ser snyggt ut på Pinterest.

Av de hus vi tittade på som hade öppen planlösning var de flesta byggda i ett L eller hade en lång halvö som avdelare. Jag ser inga problem med att bygga en vägg bakom halvön. Man kanske får offra dörren men en vägg är bättre än ingenting alls. Är det ont om plats för en dörr men man ändå vil lha det kan man bygga en bred skjutdörr som lite snyggt går att öppna för de stunder man inte behöver låsa in sig. Möjligheterna är oändliga om man har lite fantasi. Allt hänger på hur det ser ut från början och hur "mycket" man vill stänga. Tycker man att köket blir för litet i rymd kan man rent av bygga en vägg av glas. Jag hade det i en lägenhet jag bodde i för många år sedan. Det var glas mellan kök och vardagsrum. Det kändes mycket större än det faktiskt var.

Varför ska man göra som alla andra när man kan göra som man vill?
Känner igen mig precis i hur du beskriver vardagslivet! Våra barn är mindre, men när alla hänger i vardagsrummet med någon kompis och man dessutom ska laga mat, ja då är inte direkt rofyllt i det öppna köket...

Vi ska absolut titta på skjutdörr. Är lite orolig över ljudisolering bara.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man använda en köksfläkt på så många olika sätt? :thinking:
Jäpp, har sett rökare använda köksfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.