Hejsan

Har tjuvstartat attefallsbygget med att göra klart markarbetet och påbörjat kantelement och friggen. Har även dragit upp lite rör för eventuella framtida avlopp, el osv, inget är anslutet utan går bara en meter utanför plattan ungefär och sen proppat. I bygganmälan är det satt att det ska va ett förråd, vilket det också ska va men man vet aldrig i framtiden.

Nu har jag fått startbesked och då fick jag ju reda på att det ska komma ut en utsättare från kommunen som ska sköta utsättningen. Han kommer ju i så fall se att jag tjuvstartat och att jag dragit lite rör i plattan. Måste man ha dit en utsättare? Får man inte göra det själv? Har jag satt mig i skiten nu??

Detta hade kanske passat bättre under ”bygglov” ser jag nu, men men..
 
Redigerat:
Åsa Lund
Det borde inte vara nåt bekymmer så länge du inte gjutit eller gjort nåt annat som är svårt att ta bort.
 
Jag tror inte att utsättaren bryr sig om rör. Det kan möjligen vara värre att du påbörjat med kantelement. Du kan ju inte veta vilka kontrollpunkter som ställs i startbeskedet. Kan ju ex. finnas krav på kontroll av schaktbotten, att den är stabil nog. Har du då redan börjat fylla på med makadam så går det inte längre att kontrollera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.