Hej!
Har hängt här sen vi köpte hus jag och min sambo för 1 år sedan. Har lärt mig massor av detta forum! Å kommer hänga här många år.

Nu till det tråkiga min sambo vill skiljas! Och just nu är världen som en dimma så skulle behöva lite räknehjälp

Vi köpte huset för
700000:-
Enligt mäklare värt ca
900000:-
Lån på
663000:-
Rustat för ca
120000:-

Vi har tre barn å kommer hyfsat överens så vi tänkte göra en bodelning själv å jag tänkte bo kvar så skulle vilja veta hur mycket jag ska köpa ut henne för

Mvh en ledsen kille
 
900` - 663 / 2 = ditt pris att lösa ut

...om mäklarvärderingen är färsk och ni är överrens om värdet. Och att ni lagt allt gemensamt på huset etc
 
Är väll mer saker man räknar med skatt mäklar arvode osv? Har läst massa trådar å hemsidor men inte blivit nå klokare överhuvud taget
 
Skicka mig ett pm med din mailadress, så skickar jag dig det bodelningsavtal jag skrev när jag gick isär med min sambo ...

Du kommer att behöva ett för att ta över lånen och kåken ....
 
Jo om ni tar in en mäklare till affären, ev vinst o skatt kommer när du säljer det vidare men nu har du ju betalt ”marknadspris”.

Resonerar så att du köper ett ”nytt hus” så ev lagfart etc tillkommer för dig utöver ”ditt pris”. Ev vinstskatt för din partener landar på denne.

Kanske missar ngt som någon minns som nyss köpt hus

Trodde du undrade över investerat kapital eller inköpspriset spelade in, vilket i min värld är egalt om du köper till överenskommet marknadspris
 
Jo du får göra en skatteberäkning.

Ni köpte för 700 000.
Ni betalade då troligen 1,5% i lagfartsavgift (+ några 100 för administration) Detta (10 500 + amin) kan du räkna till inköpskostnaden.

Ni har kanske tagit ut en del nya pantbrev för lånet, avgift 2% (obs. de pantbrev som följde med vid köpet kostar inget) Lägg till kostnaden till inköpskostnaden.

De 120 000 ni lagt på renovering är avdragsgillt eftersom det är så nyligen (efter 5 år får bara varaktigt värdehöjande kostnader tas upp).

Så ni har en anskaffningskostnad på ca 830 000 + ev. kostnader för pantbrev.

Reavinsten OM ni idag då säljer på öppna marknaden till det värde ni fått värderat till, så blir skatten 22% av vinsten 70 000 = 15400.

Så om ni väljer att sälja på öppna marknaden skulle din sambo få ut i handen, 900 000 - 633 000 - 15 400 delat med 2 = 125 800.

Då skulle ni dessutom troligen få en kostnad för mäklare. Svårt att veta vad den kostnaden skulle bli. Men den kan man välja att räkna bort på samma sätt som en renovering (reavinsskatten blir lägre efter mäklararvode).

Det finns lite olika uppfattning om huruvida man skall räkna bort även mäklararvodet, så det kan diskuteras.

Vid bodelning utgår ingen reavinsskatt, den får du istället betala den dag du säljer. Då beskattas det som om du hade varit ensam ägare hela tiden. Du tar alltså över en latent skatteskuld, som därför skall räknas av vid bodelningen enl. ovan. Det utgår inte heller någon lagfartsavgift, bara en admin. avgift på ca 800 kr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag som förklara dåligt. Skallen är inte med just nu!
Det jag undrade över var hur mycket jag ska betala min sambo när jag ska köpa ut henne ur huset.
Därav jag skrev hur mycket vi gav osv.
Är osäker hur man räknar
 
Nej, men eftersom du tar över skatteskulden, så skall du betala motsvarande mindre belopp. Det är ju en skatt som du kommer att få betala den dag du säljer. Din sambo behöver inte betala någon skatt vid bodelningen.
 
Anledningen att jag skrev om försäljning på öppna marknaden är att det skall ju vara neutralt för din sambo. Hon skall ha ut lika mycket pengar som om ni sålde till någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.