Alfredo Alfredo skrev:
Kan man använda en köksfläkt på så många olika sätt? :thinking:
Absolut. Min kan man använda på 3 sätt. Antingen som belysning, eller som en liten bris när jag kokar vatten, eller för att suga bort all matos när jag lagar mat.

Startar man fläkten ett tag innan man börjar steka och kör på med full fläkt och ändå inte får bort matoset är det något som gått galet i val av fläkt/imkanal eller tilluft.
 
I icho skrev:
Absolut. Min kan man använda på 3 sätt. Antingen som belysning, eller som en liten bris när jag kokar vatten, eller för att suga bort all matos när jag lagar mat.
Jag vill ju gärna tro att de flesta begriper att det inte räcker med att bara slå på lampan för att hålla matoset borta... :surprised:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ni öppet kök-förespråkare får det att låta som att köket blir hermetiskt tillslutet trots att det saknar en eller flera väggar. Så är det inte. Fett och os sprider sig vare sig ni tror det eller inte, och det sprider sig mer desto större yta det kan ta sig ut genom. Vidare så har TS uttryckligen sagt att de är trötta på öppna kök och vill ha tips om alternativa lösningar. Huruvida ni tycker om era öppna kök eller inte är irrelevant.
 
  • Gilla
John85 och 8 till
  • Laddar…
I icho skrev:
Bara för att fläktens spec är 1000m3/h så betyder inte det att du får ut det genom en trång snårig imkanal såklart.
Sedan antar jag att du startar fläkten ca 15 minuter före stekning för att luften ska börja röra sig åt rätt håll?
4 meter 20 rör med en böj tror jag inte räknas som trång och snårig. Fläkten sitter på taket.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vidare så har TS uttryckligen sagt att de är trötta på öppna kök och vill ha tips om alternativa lösningar. Huruvida ni tycker om era öppna kök eller inte är irrelevant.
Mja, TS avslutade ju huvudinlägget med frågan om denne är den enda som inte uppskattar öppna kök. Vad ska folk svara på den frågan då utan att dra upp öppna kök?
 
S Squall Leonhart skrev:
Mja, TS avslutade ju huvudinlägget med frågan om denne är den enda som inte uppskattar öppna kök. Vad ska folk svara på den frågan då utan att dra upp öppna kök?
Du menar alltså att du tolkar och tror att det är vad folk i allmänhet anser om öppna kök som TS efterfrågar och söker info om? I så fall behöver du nog läsa om startinlägget både en och tre gånger till.
 
Om ni sätter upp en vägg så räkna med att ca 1m på varje sida om väggen får försämrad utnyttjande grad. Samma sak med dörrar. De tar större utrymme än man tror.
Det är också svårt att få bort ljudet från en matberedare utan att bygga med hänsyn till buller. En vanlig innerdörr dämpar inte mycket.
Finns det inte tillluft i köket kommer det bli undertryck när köksfläkten går vilket ger sämre verkningsgrad. Finns det en tillräcklig stor värmekälla i köket?
Så, det är en del att fundera på om man vill bygga in ett kök.

Om man har problem med matos har luften passerat förbi fläkten. Detta kan bero på flera saker som belysts i tråden. För att veta exakt behöver man göra test med rök för att studera luftflöderna. Viktigt är dock att ha på fläkten minst 15 min efter avslutad tillagning.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I icho skrev:
Sedan antar jag att du startar fläkten ca 15 minuter före stekning för att luften ska börja röra sig åt rätt håll?
M Mikael St skrev:
Viktigt är dock att ha på fläkten minst 15 min efter anslutad tillagning.
Hoppsan så gör aldrig vi.
Fläkten får gå när os/ånga produceras, annars är den avstängd.
Men vi har ju en "vanlig" frånluftventil i köket också förstås.
 
Det är inte utan anledning det ofta finns en knapp/funktion på fläkten som fungerar som en timer och stänger av efter 15 min.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hoppsan så gör aldrig vi.
Fläkten får gå när os/ånga produceras, annars är den avstängd.
Men vi har ju en "vanlig" frånluftventil i köket också förstås.
Tyvärr är det många som upplever att deras fläktar inte är tillräckligt bra just pga detta. I många hem fungerar det tillfredsställande att bara köra bär det osar, men ofta blir det missnöje istället.
Sen har alla olika avceptansnivå får man ju tänka på.

Men om man upplever matos som ett problem är det en bra start att börja köra fläkten före och efter matlagningen med. Sen får man se på andra åtgärder om det inte fungerar.
 
Jag tillhör också dem som tycker om separat kök. Fläkten är en anledning, den låter på högsta effekt och kalla dagar vill jag inte dra ut mer varmluft än nödvändigt. Det är mycket varm luft till kråkorna, plus att ljudnivån inte är den man vill ha när man äter.
Att kunna dela "sällskapsutrymmet" mellan matplats och TV rum ha klara fördelar när barnen vill se Bolibompa och vi vuxna göra något annat.
Ni som alltid har all disk i diskmaskinen, hur gör ni när maskinen är full och startad medans matlagningen fortsätter? Jag försöker också hålla rent men när maskinen inte räcker till hinner jag inte kontinuerligt handdiska efterhand.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Eftersom diskbänk och matplats oftast finns i närheten av varandra har det ingen betydelse om man har ett kök inom väggar eller öppen planlösning.
Finns det synlig disk så finns det.

Det är då det är bra med två hoar så att det mesta inte syns ....
 
U Urban J A skrev:
Jag tillhör också dem som tycker om separat kök. Fläkten är en anledning, den låter på högsta effekt och kalla dagar vill jag inte dra ut mer varmluft än nödvändigt. Det är mycket varm luft till kråkorna, plus att ljudnivån inte är den man vill ha när man äter.
Att kunna dela "sällskapsutrymmet" mellan matplats och TV rum ha klara fördelar när barnen vill se Bolibompa och vi vuxna göra något annat.
Ni som alltid har all disk i diskmaskinen, hur gör ni när maskinen är full och startad medans matlagningen fortsätter? Jag försöker också hålla rent men när maskinen inte räcker till hinner jag inte kontinuerligt handdiska efterhand.
Vi löste problemet med Bolibompa och sällskap med vuxna så att barnen har ett sina sovrum, lekrum och tv-rum på övervåningen. Sen finns ett kök, vardagsrum och matplats nere där de vuxna kan vara och få det lugnt.
Diskmaskinen kör vi varannan natt, och jag plockar ur den innan jag åker på jobbet på morgonen. 80cm diskho får plats med hela bakplåtar eller stora kastruller om dessa behöver blötläggas före handdiskning.
 
M Mikael St skrev:
Eftersom diskbänk och matplats oftast finns i närheten av varandra har det ingen betydelse om man har ett kök inom väggar eller öppen planlösning.
Finns det synlig disk så finns det.

Det är då det är bra med två hoar så att det mesta inte syns ....
Ja, om man sitter med sina gäster i köket och äter...ja just det...med ett öppet kök så GÖR man ju just det; sitter i köket fastän man sitter i matsalen. I hus med stängda kök så sitter man i matsalen/-rummet med sina gäster och slipper matos, lägga tid på att röja efter matlagningen när gästerna är där, osv.
 
Jag tycker det är en smaksak hur man gillar att umgås. Vi vill i princip alltid vara i samma rum och då är det trevligt med öppet. Men visst kan det vara störande med ljud från matberedare, elvisp etc. Det finns också köksfläktar med olika ljudnivå.. vore skönt om man kunde få både och för de tillfällen man ändrar tycke.

Har också en bekant där det alltid är kaos i köket, tar lång tid efteråt att städa när vi lagat mat tillsammans. Det är ofta lite kaos innan också. Jag vill ha det rent och avstädat så det är lätt att göra det man ska. Alla är vi lite olika.

För avskärmning kan jag tänka mig att skjutdörr eller vikvägg kan vara en bra ide för att stänga in köket vid behov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.