Ska renovera ett kök och funderar på om de befintliga dosorna i väggen kan användas. Framförallt är det el till uttagen över köksbänk jag funderar på. Om det ska dras något inne i väggen och sättas dit nya dosor måste det ju göras innan jag sätter upp överskåpen. Hur vill man helst ha det för att få en snygg installation?
  1. Är förstahandsvalet att det kommer ut en slang precis under skåpet exakt där varje uttag ska sitta?
  2. I andra hand bara använda befintliga dosor var de än sitter och dra EKK synligt genom skåpen?
Om befintliga dosor och EKK används kanske dosorna hamnar bakom skåp eller i utrymmet över skåpen som jag tänkt klä in med en sockelskiva mot taket. Är det ett problem om doslocken inte är synliga?
När hela köket rivs är det egentligen inget problem att fixa in slangar eller dosor i väggen. Bara jag vet hur man brukar göra.
Väggmonterad vit trippeluttagsdos för elinstallation över köksbänk.
 
tommib
Dosor ska vara tillgängliga. Det betyder att du inte får bygga för dem med överskåpen. En vanlig lösning på detta problem är att borra hål i bakstycket på skåpet över dosan och sätta ett större doslock där.

Jag skulle dragit om så att rören kommer precis där man vill ha dem, för uttag och belysning.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
R
EL-uttag enligt lite norm 110 cm över golv . blir 20 cm över bänkskiva , lite för kort enligt mig , mjölpaket och annat i den höjden gömmer uttagen .Bäst är ca 35 cm över skivan och då behöver man inte bocka sig för att sätta i stickproppen
Den som du visar går bra , hamnar då lite högt in under skåpen och blir till att bocka sig för att hitta rätt
 
Köper du IKEA kök, och använder deras skensystem för upphängning av skåp, så finns det utrymme bakom skåpet där man kan dra kablar (obs! Ej dolda dosor).
 
  • Gilla
The real Herminator
  • Laddar…
Okej, Såga upp ett hål i bakstycket går ju så dosan blir åtkomlig.
Det är ett Epoq-kök, så jag tror inte är någon skena och därmed inte plats för kablar bakom.
Tycker det är både snyggt och praktisk att ha uttaget i hörnet under skåpet istället för mitt på kaklet. Men om man än gör enligt norm, då är det solklart för mig. Då sätter man bara en apparatdosa där uttaget ska vara.
Men de här hörnmonterade uttagen ska väl inte ha någon dosa, drar man bara ut flexsslangen genom ett hål då?
 
R
Japp ut med ett rör och fortsätt med ett till nästa om vill ha fler uttag , parrallkopplas
 
Jag har tidigare byggt både innerväggar och ytterväggar från grunden och även fuskat lite med att spika dosor och dra flexsslang. Men det här med att dra el i befintlig vägg ger mig huvudbry. Hur kopplar jag in flexslangen på en befintlig dosa nån annanstans i väggen? Måste jag såga upp runt dosan för att komma åt stosen eller rent av byta ut mot ROT-dosa?
 
Normen om höjd, är bara en rekommendation. Man sätter dosa eller släpper ut ett rör där det passar bäst, fast kanske inte direkt ngn cm. över vasken, om man skulle gilla det läget...

Kan du undvika att ha dosor som du måste såga upp för. Så är det bra. Det förfular en del med doshål i skåpen.

Vårt hus har en utbyggnad från 1976. Då tyckte de tydligen att det var jättebra att gömma kopplingsdosor i skåp. Det fanns 5 st, som satt i sidan på olika garderober. Högt upp. Garderoberna ifråga har en fast hylla högst upp. Så dosan sitter alltså 50 cm in i garderoben, i ett utrymme som är 20cm högt och 36 cm brett. När vi byggde om så togs alla dessa garderober bort (utom en i källaren).
 
R
D dymlingen skrev:
Okej, Såga upp ett hål i bakstycket går ju så dosan blir åtkomlig.
Det är ett Epoq-kök, så jag tror inte är någon skena och därmed inte plats för kablar bakom.
Tycker det är både snyggt och praktisk att ha uttaget i hörnet under skåpet istället för mitt på kaklet. Men om man än gör enligt norm, då är det solklart för mig. Då sätter man bara en apparatdosa där uttaget ska vara.
Men de här hörnmonterade uttagen ska väl inte ha någon dosa, drar man bara ut flexsslangen genom ett hål då?
Då finns det bara en sak kvar , såga upp ett hål för dosan i skåpet och koppla in där , samt dra kabel i skåpets hörndel ner till under skåp ,, den kommer då inte att var i vägen och syns inte när du stänger luckan och efter det dra kabel under skåpen fram till nästa
 
Det skulle ju se proffsigare ut att inte dra genom skåpet. Jag har ju möjlighet att slakta hela väggen om det behövs nu innan skåpen kommer upp. Sen blir det jobbigare. Men som sagt. Hur koppla in flexslang på gammal dosa? Såga upp gipset och sedan lappa ihop igen?
 
R
Klart det går bra att sprätta upp väggen bakom skåpen , skåpen kommer att stänga för så det är inte så noga med att sätta igen spåret , kanske bara spackla lite .
Att ansluta på bef dosa , du får se in i dosan om det något hål nedeåt som inte används , då går det få i en slang , men troligtvis är det en äldre dosa som har 15 stos och i dag är det 16 som gäller . Det finns adaptrar för övergång mellan 15 till 16 . för rör och slang , hur det är med 15 infart till dosa är jag osäker på , har inte använd sådan , det måste du prata med en elektriker om eller en grossist , en liten bit 15 + övergång till 16 är ett allternativ
 
Om det skulle vara 16mm stos, kan man då mata in flexslangen i väggen från insidan av dosan menar du? Mata hela slangen genom dosan? Att komma åt stosen från utsidan av dosan går ju inte utan att ta bort en lucka av gipset.
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
R
Nej det går nog inte att få slangen ini väggen upp till dosan ,har faktiskt gjort det , men då fodras en väldigt erfarenhet hur man kan göra och att det är fritt fram i väggen utan tvärreglar , det med 16 eller 15 i dosan kan du inte se . Det blir nog att sprätta upp väggen för att få dit slang eller rör , räcker med ett spår på 20 mm direkt under dosan där en stos finns .
Tar du lite större spår så kan du tråckla in en brädbit ca 20 cm lång på tvären och skruva gipsen i den det blir en förstärkning så gipsen inte bara hänger i luften där rännan är
 
Har inget bra förslag på hur man "ska" göra för att ansluta till befintlig dosa men jag hade sågat bort en fyrkant gips runt dosan och ersatt med en ny gipsbit när slangen är ansluten. Du kan inte mata ut slangen i väggen genom dosan.

Nu till min egentliga synpunkt. Försök dela upp uttagen på olika grupper om det går. Räkna samman vad dina anslutna storförbrukare drar så ser du att brödrost, micro, vattenkokare och kaffebryggare inte kan vara igång samtidigt om de ligger på samma grupp. Liger dessutom belysningen på samma grupp blir det dessutom svart när man tänker fel och slår på en grej för mycket.

Jag drog fram en ny trefasgrupp och la mina sex bänkuttag fördelade på faserna fas enligt följande: 1-2-3-1-2-3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.