Ju mer matjord desto mindre behöver du vattna i framtiden och lättare att plantera buskar och träd etc. vet att dom flesta inte gör så men jag hade skalat bort sprängstenen så jag kunde lägga på minst 20 cm matjord också några lass kogödsel från närmsta bonde på det. Sen etablerar du en gräsmatta utan problem. Ett projekt du aldrig gör om i framtiden så satsa på kvalitet på jorddjup, frö etc. passa på att gräva ner slangar för framtida automatisk bevattning.
 
Glyfosat, var hittar jag det? En snabb sökning på Google visar bara ”cancer”, ”omdiskuterat i EU” ”giftigt” osv... låter perfekt! (y)

Det är cirka 500kvm, så inga jätteytor det handlar om!

Om jag ska ta upp alla sten från 5cm och uppåt, då har jag att göra tills döden kommer och hämtar mig! :worried:
Marken har ju redan stått och förhoppningsvis satt sig någorlunda i 3års tid nu. Tror du verkligen att det som är kvar blir framträdande efter några år om jag lägger 10-15cm ovanpå?
Men visst vill jag gärna bli av med det värsta och största, vet bara inte riktigt hur jag ska gå tillväga med det ännu.

20cm är mycket. Behövs verkligen det?? Det skadar säkert inte. Men känns samtidigt onödigt att skala av och forsla bort massor om det inte verkligen är ett måste.
Slangar för bevattning kommer att grävas ner samtidigt! Det är redan planerat, vad som inte är planerat dock är vad jag ska använda och hur jag ska placera det. Några tips??

Vad tror ni om jag får hit en grävmaskin redan om ett par veckor som skalar av tomten. Är det för tidigt om jag inte ska lägga på nya jordmassor förns i aug/sep? Tänker att det då kanske hinner börja växa nytt ogräs!
 
Redigerat:
Krånglar du inte till allt och gör det svårare än vad det är,

Ta dit en maskin som kör av på några timmar, värt varje krona. Bara bra om jorden får ligga till sig några månader.

Köp hem några lass gräsmatte jord och ett lass sand, bra för dräneringen.

Sprid ut jorden och minst 10-15 cm

I med grundgödsel. Bara att köpa på stan

Köp rätt gräsfrö för lek dvs slitstark sort, så enligt anvisning. Är ekonomin bra så rulla gräs.

Vattna, vid frösådd ofta med lite varje gång, det viktiga är att det är fuktigt när fröet har börjat gro.
Rullar du, skall du vattna tokmycket några veckor dvs tvärtom bäst på natt/tidig morgon

på sensommaren får du hjälp av nattdaggen

Nu är det bara ut och göras jobbet :)
 
Haha, det gör jag garanterat.... :crysmile::crysmile:

Men har man aldrig gjort det förut så försöker man reda ut alla möjliga parametrar innan man vågar ge sig på det! Men... det kanske inte är någon raketforskning. Men jag vill ju ändå få en fin gräsmatta! :)
 
När dom la ut jordmassorna, så såg det riktigt bra ut faktiskt. Hade vi lagt på matjord direkt så hade all sten legat kvar därunder för den såg man knappt alls då. Det är cirka 7månader mellan dom bilderna.... och sedan dess har det gått ytterligare 2år, så ni kan ju tänka er hur det ser ut nu under allt ogräs!

Nyutlagd jordmassa i ett trädgårdsprojekt mellan vita hus, med stenar och grus synliga vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämn jordyta med utspridda stenar vid ett bygge med en vit husfasad och påbörjad träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutlagda jordmassor bredvid ett hus med synliga hjulspår och stenar, i ett tidigt skede av trädgårdsanläggningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt utspridda jordmassor nära ett hus med träterrass och skog i bakgrunden, sten och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervuxen gräsbevuxen yta med dolda jordmassor och sten under, blandat med höga gräs och vildväxande buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
F
Jag fick tag i svart gummiduk från en lakvattenbassäng. Rena dykardräktsduken. Har i omgångar lagt den över större områden vi behöver ogräsröja tex för gräsmatteanläggning. Lite sommarsol på duken och ogräset kokar i princip sönder. Har varit väldigt effektivt.

Med så mycket ogräs så tycker jag din ansats låter sund med röjning av värsta stenarna och på med 10cm stenfri jord. Men jag skulle absolut rekommendera att rulla ut. Ogräset kommer att hinna ta sig ordentligt igen innan ni har etablerat nytt gräs och det blir drygt att repa ogräs på 500 kvadrat.

Och det är väldigt tillfredställande att gå från ogräs-getto till tät nyklippt och användbar gräsmatta utan tillstymmelse till ogräs på mindre än 2 veckor.
 
Mycket har hänt sedan sist, jag tog en trimmer och röjde bort allt högre ogräs. Vilket utgjorde ungefär 100% av tomten. Ska se om jag hittar lite bilder sen... krattade upp allt och slängde det. Sedan fick jag tag på en grävare som skalade av hela tomten och grävde av ytskiktet. Efter det har jag krattat och plockat sten, krattat igen, plockat mer sten, krattat lite till, plockat ännu mer sten, bjudit in vänner som plockat sten och sen har jag.... precis, plockat ännu mer sten!!! Man kan säga att jag är stenrik! :crysmile:

Är nästan färdig med hela tomten, men det tar TID!

Matjorden är levererad och ligger på framsidan i högar nu. 58m3... har lagt presenning ovanpå för att hålla jorden torr och göra det svårare för ogräs att etablera sig!

Nu till mitt dilemma...

Jag vill ju lägga ut matjorden och så gräs innan det blir för kallt.
Men efter den varma sommaren så råder det fortfarande bevattningsförbud i området jag bor pga för låg vattennivå! Och hur länge det håller i sig, det har jag ingen aning om.... :(

Ska jag lägga ut matjorden och så nästa år? Då är väl risken att desto mer ogräs hinner etablera sig och jag får problem med detta.
Eller ska jag lägga ut matjorden och så ändå? Det regnar ju imellanåt nu och är fuktigt om nätterna. Oftast, men är ju ändå sol och 20gr imellanåt så risken är kanske att fröna bränns sönder?
Eller ska jag helt enkelt lägga ut matjorden och avvakta med gräsgröna tills jag får vattna? Vågar jag lägga ut matjorden eller ska jag vänta med det med tills det är dags att så? Tänker att ju längre tid jorden får ligga still desto större risk löper det att ogräs ska få tid på sig att komma upp!

Hur hade ni gjort?
 
F
Jag hade lagt ut jorden och sått. Som du säger, det är mycket nattdagg och det regnar från och till.


Det som kan hända är att du får bättrings-så till våren men kostnaden för det är i sammanhanget ingenting i jämförelse med att inte ha en etablerad och användbar matta nästa år.

Det skulle troligtvis resultera i att du gör som jag gjorde, rullar ut på en del och sår på en annan och det blir mycket dyrare totalt (även om jag älskar det snabba resultatet, den totala avsaknaden av ogräs och kvaliten på rullgräs).
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
R
Problemet med gräsfrö är de inte får torka när dom väl har börjat gro , då dör dom , det måste vara blöt hela tiden ,Så vattnar man så ska det vara rikligt i en vecka , i början så kan fröna aldrig få för mycket vatten
Vid anläggning av golfbanor vattnar dom nästan dygnet runt veckovis för att allt ska gro till nästan 100%
Vet du när ev. ett bevattningsförbud kan upphöra så vänta med att så tills du kan vattna ordentligt ingen mening att göra en sak två gånger , jorden kan du sprida ut , är bra om ytan är torr vid såning blir lätt att mylla ner fröna då , sen packa till med en vält .
Ogräset finns under ändå och har långa rötter , behövs bara i storlek av hårstrå för att komma igen
 
Har ju inte en aning om när bevattningsförbudet försvinner. Vi har haft extremt låga flöden så kommunen har gått ut med att vi varken får vattna inomhus eller utomhus, plus att dom vill att man inte duschar länge, har kranen spolandes när man borstar tänder mm... allt för att vi ska hjälpas åt att spara på vattnet!

Har frågat dom, och dom vet inte själva när förbudet kommer försvinna i nuläget. Vilket gör det lite jobbigt!
 
Som det verkar kommer inte bevattningsförbudet försvinna på flera månader. Det behöver regna 200-300mm i flera månader påstår kommunen....

Nu regnar det ju dock från och till hela tiden, så det känns väl ändå rätt lugnt att så gräsfrön då va? Det känns fuktigt i jorden hela tiden tycker jag?

Hade tänkt lägga ut matjordshögarna nu till helgen. Har bokat en självlastande minidumper till jobbet. 80% av högarna ligger under presenning för att vara så torr som möjligt. Men det ser ut som att det ska regna till helgen. Är det svårt att köra ut och kratta till matjorden då tro? Eller funkar det ändå? Kommer ju vara lerigt och fruktansvärt tråkigt att göra det i regn dock.... men men.
 
Kommer ju va fruktansvärt kladdigt att jobba i regn, skulle undvikigt det.
 
Ja det är ju det.... får se hur mycket det ska regna. Svårt att lita på prognoserna nuförtiden dock! :/
 
Tycker du ska köra på, gräs växer om det är över 8-10 grader i medeltemperatur och då har du minst en månad till på dig. Jag har alltid sått gräs i mitten-slutet på Augusti och det har alltid lyckats etablera sig fint, oftast behöver man klippa ner det en gång innan vintern. Även om det inte kommer regn så har man fuktiga mornar med dimma som gräset trivs bra i.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Låter bra det! Hoppas bara att det inte regnar så mycket kommande helg så det är möjligt att köra ut matjorden och kunna kratta den...

Hade varit sååå skönt att äntligen få ut jorden och börja så gräsmatta! Efter tre års slit med allt annat runtom huset i form av murar och stensättning, altan mm så kommer det bli en sån lättnad att äntligen få gräsmatta så det slipper se ut som en byggarbetsplats! Framförallt så kan vår 2-årige son få en gräsmatta att leka på! (y):)

Även om han har varit väldigt nöjd att få leka med pappa i grushögarna! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.