Hej! Jag söker inspiration från er som har byggt in ett modernt och öppet kök till ett det går att stänga om, eller som är avgränsat på något sätt av en vägg.

Vi är på g att köpa bostad och allt vi sett hittills som är i vår smak i övrigt har öppna kök. Det passar inte oss då vi har en matlagningsintresserad i familjen som behöver stänga in sig och röja runt ibland. Jag tycker även att det finns andra fördelar med ”stängt” kök: mindre buller, smulor sprider sig inte överallt.

Men vi kanske är ensamma om att vilja ha ett gammaldags ”stängt” kök i ett modernt hus? ;)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
R
Det med öppet kök och matos i hela huset är tydligen vad folk vill ha , en trendvara vid försäljning av kök , NI får se vad som finns och se möjligheten till att bygga en ny vägg , men kan vara svårt att hitta något , då det fodrar lite extra plats
 
Jag byggde hus med kök med två skjutdörrar. Jag tycker inte om att laga mat och behöver vara ifred när jag så är tvungen ... köket är visserligen ett genomgångskök men det fungerar bra även när man jobbar två därinne. Duktig arkitekt minimerade ytan men det är tillräckligt brett för att man ska kunna passera med diskmaskinsluckan öppen. Jag förstår TS's bekymmer. en modern familj ska tydligen umgås i köket. Det är väldigt skönt att kunna stänga dörrarna om man inte hunnit röja efter måltiden och får oväntat besök.
 
Har man en korrekt dimensionerad köksfläkt och kan hanterar den så blir det minimalt med matos. Tyvärr är just köksfläkten och ventilationen i köket något som många sparar in på utan att förstå konsekvensen.
 
  • Gilla
Björngrytet och 2 till
  • Laddar…
Att man från vardagsrummets sittgrupp ser ända in i diskmaskinen är inte optimalt, det kan jag hålla med om!
Men att göra köket helt instängt innanför en eller två dörrar tycker jag är att gå för långt, för det är väl inte särskilt ofta man stänger till helt om sig när man står vid spisen.

Ett sånt här "halvöppet" kök tycker jag är en bra kompromiss:
Lite avskärmat, spisen inte vid en köksö, utan med en "riktig" spisfläkt vid en vägg, och diskbänken med allt det hemska dold bakom en lite högre köks"halvö":
Planritning av en lägenhet som visar relationen mellan vardagsrum och ett halvöppet kökslayout.
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Nej, ni är inte ensamma. Öppna kök är en fluga, och den som alla andra flugor, mer eller mindre dör så småningom.
Jag gillar inte ens halvöppna kök. Då MÅSTE det alltid vara uppdiskat, undanplockat och avtorkat, och det vill jag välja när jag gör (mao kunna stänga dörren om vid gäster tex). Och jo...matos sprider sig, bra fläktar till trots.
Skjutdörrar som någon nämnde låter som ett bra alternativ. Kanske då inbyggda i vägg (pocketdörrar) för att få flexibilitet med semiöppet/stängt. Annars är det nog innervägg med dörr eller valv som gäller.
 
  • Gilla
AMBen och 3 till
  • Laddar…
Har man problem med matos i har man fel fläkt, alternativt vet inte hur man ska använda den. Vi har öppen planlösning hela nedervåningen med kök, matplats och vardagsrum och har aldrig upplevt något problem.

Och vad gäller att man måste hålla efter med hygienen i köket och torka av bänkar, ställa disk i maskinen mm så tycker jag att det är en självklarhet. Kök och WC ska vara rena!
 
  • Gilla
Asjak och 4 till
  • Laddar…
du är inte ensam. Uppväxt i ett hus med öppet mellan kök och vardagsrum och en mamma som konstant fixade och bakade i köket. Körde matberedare och assistenter, skramlade och lät! Man kunde aldrig sitta resten av familjen och se på tv...
 
Tål inte gästerna se lite disk på köksbänken kanske det är dags att byta bekantskapskrets.
 
  • Gilla
RapidSledge och 5 till
  • Laddar…
I icho skrev:
Har man problem med matos i har man fel fläkt, alternativt vet inte hur man ska använda den.
Så bombsäker du är! Vi har en hörnplacerad häll och hörnkupa i ett avskärmat kök. Fläkten suger ca 1000 m3/h med öppna ventiler i huset och den hinner inte med att få ut allt stekos om jag steker tex kött på hög temperatur. Vad är fel enligt dig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
För dåligt med tilluft?
 
Ja, det kan man undra. Jag är lite inne på icho's linje. Vi gick för rätt så precis ett år sedan från ett väldigt avgränsat kök till mer öppen planlösning då vi tog ned en vägg mellan köket och matrummet. Tidigare hade vi problem med os och att brandvarnaren i angränsande rum gick igång när vi stekte. Men nu när vi har en riktig fläkt (fläkten sitter på taket) och om man drar igång den strax innan man börjar steka så har vi inga problem alls med os. Och med riktig fläkt menar jag en som faktiskt förflyttar en del luft och som inte bara låter som en finlandsfärja.

Själv är jag noga med att alltid plocka undan och torka rent under tiden som jag lagar mat. Hygienen är viktig. Så det är aldrig något problem med diskberg och stök i köket när det dags att sätta sig vid bordet. Jag tror att gästerna uppskattar det. Vi har ett par kompisar som är tvärtom. Under matlagningen så slängs allt ned i diskhon. Så efter ett tag är det en salig blandning av smutsig disk, grönsaksskal, senor och benbitar efter putsningen av köttet, kaffesump och allt möjligt man kan tänka sig. Det är faktiskt inte så kul att sätta sig till bords då, trots att de har en vägg mellan köket och matrummet. Man hänger ju ändå ofta en stund i köket innan det är dags att sätta sig till bords så man slipper ju inte se skiten bara för att det finns vägg.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
För dåligt med tilluft?
Bra fråga!
När vi kör vår spisfläkt på högre än tvåan (den har fem lägen, 0, 1, 2, 3, 4) så ställer jag upp ett köksfönster på glänt.
Annars slocknar brasan i kaminen (om den är tänd) och huset blir fullt av rök.
Men det är inte så ofta vi brassar på för fullt. Fläkten går på ettan eller tvåan, det räcker för det mesta.
 
I icho skrev:
alternativt vet inte hur man ska använda den.
Kan man använda en köksfläkt på så många olika sätt? :thinking:
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Så bombsäker du är! Vi har en hörnplacerad häll och hörnkupa i ett avskärmat kök. Fläkten suger ca 1000 m3/h med öppna ventiler i huset och den hinner inte med att få ut allt stekos om jag steker tex kött på hög temperatur. Vad är fel enligt dig?
Ja, jag är helt säker! Men jag kanske ska förtydliga att med fel fläkt så menas även imkanalen.
Bara för att fläktens spec är 1000m3/h så betyder inte det att du får ut det genom en trång snårig imkanal såklart.
Sedan antar jag att du startar fläkten ca 15 minuter före stekning för att luften ska börja röra sig åt rätt håll?

Vi har en vertikal fläkt på 860m3/h som tar vår öppna planlösning på 82m2 utan att det blir någon os utanför spisen. Inte ens vid diskbänken 80cm bort har du någon matos eftersom allt som stiger från spisen åker ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.