L lordi skrev:
Nej, tyvärr. Kapillärröret är fyllt med gas eller vätska som läcker ut om det går av. Du får skaffa en ny termostat.
Ok tack för svaret.
 
OBS att tidrelät fördröjer tillslag ca 2 timmar.

Om Du skall starta upp en elkasett som stått stilla:

Om elkasetten har den ofta medskickad enfaspumpen (därav säkringen...)...

De brukar vara fastkärvade, och vägrar starta av sig själva. Skruva loss, peta med lång pinne på pumphjulet och snurra för hand på det tills det snurrar hjälpligt... Skruva ihop, öppna kranarna och kolla i luckan på framsidan att pumpen verkligen går när det elkasettens slås på.

Vrid inte upp termostaterna förrän Du är säker på att pumpen, och därmed vattnet, snurrar runt!

I "proffsinstallationer" har man styrning; alla stillastående pumpar körs 5 minuter varje dygn.

3-faspumpar har inte riktigt samma problem - de har större vridmoment från elen vid stillastående rotor än en enfaspump har, och brukar därför starta igång även efter längre avstängning..
 
Varför fördröjer tidrelät så mycket som två timmar? Jag hade gissat på några minuter eller så.
 
G Guson skrev:
Varför fördröjer tidrelät så mycket som två timmar? Jag hade gissat på några minuter eller så.
Det var (är?) regler för inkoppling av belastningar till elnätet.

Max 6 kW i en enstaka belastning de första 2 timmarna efter ett elavbrott.

Detta för att inte riskera överbelasta, och därmed centralavstänga, större områden av elnätet efter ett avbrott, som i en framtid kan bero på att elen inte räckte till, och därför måste stängas av till ett område i taget.

Alltså ett sätt att göra mjukstart för elnät efter avbrott.
 
OK, jag tänkte inte så långt som till elnätet, jag trodde det var för att skona den egna anläggningen från startströmmar.
 
Hur kopplar man in den här lite snabbt som nödvärmare. Finns trefas men har inte varit inkopplad på länge.

Delar lite info.

Urkopplade Elpatroner parco norrahammar. . Märkt 380/220, Pas33(?), 4500W 138
Tre värmeslingor. Mätta 33ohm. Med en sladd ansluten på vardera. Röd, grön,svårt.
I locket termostat. Ovan nämda sladdar anslutna på 12,22,32
Tomma flatstift 14,24,34.
Byglat mellan 31 och 11 samt 21 och 11.
Hur skall trefas kopplas in?
(Sitter Inga bleck för Y eller delta koppling, bara flatstift)
p.s. Termostat klickar till på tre ställen.
 
  • Elektriska ledningar med röd, grön, och gul sladd anslutna till en termostat i en elpatron.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.