Beställde ett uterum av Willab Garden i våras. Ett företag som påstod sig monterat flera uterum av det fabrikatet fick uppdraget att bygga en helt ny altan och ovanpå den placera uterummet.

Uterummet är modell "förlängd höst/vår", d v s inte avsett för att vara uppvärmt året om men vår tanke var att kunna använda det en bit in på hösten. Vi valde därför även ha ett isolerat golv, lägga in golvvärme (t2-röd med reflectaskivor) och stoppa in en vedeldad kamin. Kaminen tänkte vi brassa på för att få upp värmen om man någon gång ville använda uterummet på halvvintern och då kunna använda tillsammans med elslingan så man inte frös om fötterna. Elslingan klarar inte att hålla hela rummet uppvärmt utan var bara tänkt att ha då och då.

Altanen har tryckt virke utanför uterummet , och där uterummet står är det obehandlat virke, allt efter snickarnas rekommendationer då det kan spridas otrevliga gaser/gifter från det det tryckta virket.

Kombinationen elgolvslinga och laminatgolv gjorde att snickarna höjde uterummet 22mm så att skenorna i golvet skulle liva med innergolvet. Allt lät väldigt bra och rätt.

Nu har vi dock problem med att det kommer in lite fukt vid ett av fönstren. Då jag börjat undersöka det hela så visar det sig att fönstret är uppstagat av en spånskiva som sugit åt sig fukt. Den har därför börjat expandera så smått och missfärgats. Inte hela världen utan ska nog gå att fixa med lite silikon på utsidan.

Till saken hör att samma 22mm golvspån har använts under hela uterummet samt lite extra under de stora stolparna som hela uterummet vilar på för att höja upp det.

Jag vet att jag under byggtiden frågade snickarna om golvspånet men fick till svar att det var fukttåligt. Men när jag nu kikar på lite bilder från byggtiden så ser jag att de är märkt P6, och när man googlar på det känns det inte alls som det är lämpligt för ett uterum som är ouppvärmt mesta delen av tiden. Speciellt inte om hela uterummet faktiskt faktiskt står och vilar på 6st små 10x10 cm spånbitar.

Det verkar ju snarare som om golvspån av kvalite P5 borde använts? Eller är jag onödigt nojjig och P6 fungerar fint? Någon som är lite kunnig inom spånkvaliteer och kan ge en vägledning?

Känns ju oerhört jobbigt att riva upp hela uterummet och bygga om det nu när det äntligen är färdigt, även om jag kan tycka att snickerifirman får ta det.
 
Bifogar en liten bild för att illustrera hur uterummet stadgats upp, se under den vita stolpen. Stöd under vit stolpe i uterum med byggmaterial och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har rätt i att P5 är en ”fukttrög” spånskiva, det är väl i första han vilket lim som använts vid tillverkning som skiljer mot P6.
P5 är för bärande golv i fuktig miljö type badrum. Uterum som är kallställt kan relativa fuktigheten uppgå till över 80% vilket är gräns för P6, men ni skulle ha T2 elvärme då kan man ”slösa” lite energi så tempen i golvet är någon grad över omgivningen.
Hur är det med markfukt? Ligger det en åldringsbeständig plastfilm täkt med ett tunt lager kross under uterummet?
 
L Leif i Skåne skrev:
Du har rätt i att P5 är en ”fukttrög” spånskiva, det är väl i första han vilket lim som använts vid tillverkning som skiljer mot P6.
P5 är för bärande golv i fuktig miljö type badrum. Uterum som är kallställt kan relativa fuktigheten uppgå till över 80% vilket är gräns för P6, men ni skulle ha T2 elvärme då kan man ”slösa” lite energi så tempen i golvet är någon grad över omgivningen.
Hur är det med markfukt? Ligger det en åldringsbeständig plastfilm täkt med ett tunt lager kross under uterummet?
Som tur är så är uterummet placerat på en altan som befinner sig drygt en meter ovan marken, så det är ett rejält luftrum under alltihopa. Så markfukten är nog obefintlig.

Det jag är orolig för är att jag ser ju redan nu att det är ordentligt med kondens på insidan av glaspartierna om mornarna så fuktig luft finns ju inne i själva rummet varje morgon, sedan när solen ligger på så blir det ju som en bastu istället. Men den här natt/morgonfukten borde väl spångolvet suga åt sig hela tiden?
 
Detta med kondens är typiskt för årstiden Aug-Sep, relativa fuktigheten är högst nu när temperaturen går ner för varje dag. Med någon förhöjd temp håller fukten borta.
Själv har jag aldrig problem med kondens då jag har golvvärme med alltid varma golv i uterummet 27˚C
Jag värmer med fjärrvärme, Maj-Aug 25,5 öre/kWh m.moms övrig tid 74 öre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.