I sommarstugan vi köpte förra året hittar jag "skatter" lite överallt i gömmorna och nu har jag hittat några rullar med installationskabel. Ser ut och känns som den är blymantlad:

3-ledare:
Hand som håller gammal blymantlad installationskabel med tre ledare, en röd jordledare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2-ledare:
Tvärsnitt av potentiellt blymantlad 3-ledare installationskabel med en synlig röd ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det kanske EDKL?
Är det fortfarande ok att använda denna kabel? (Jag funderar på att använda till utomhusförläggning)
Röd ledare för jord andas ju 60-tal :)
 
Det är EKKL dvs med PVC och inte gummi som isolering av ledarna. Och den röda pekar som du säger på som senast de första åren av 70-talet.

Om du inte använder skyddsjord i din installation kan du använda dem. Biledaren får numera inte användas som skyddsledare vilket var normalt då och för den kabeltypen. Och röd som också användes som jord är numera endast gul/grön och inget annat.

Annars är det ju en kabel av oöverträffad kvalité och fina egenskaper så synd att inte använda om det passar och du ändå har den. Men som sagt regelrätt endast där du inte använder skyddsjord. Att använda vid ändring, utökning där det redan sitter sån kabel skulle kunna vara ett sätt i gråzonen. Formellt fel men praktiskt under vissa förutsättningar bra ibland tom bättre än blanda in senare typer.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det är en EKKL och färgerna stämmer inte med dagens standard,jag skulle lämna den på återvinningen och lägga ner några tior på en ny om behovet fans.
 
  • Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Att använda vid ändring, utökning där det redan sitter sån kabel skulle kunna vara ett sätt i gråzonen. Formellt fel men praktiskt under vissa förutsättningar bra ibland tom bättre än blanda in senare typer.
Ja precis det är ju 3-ledarkabeln som jag funderat på att använda till utomhusförläggning med jord i ledare (ej biledare). All övrig el i stugan är dragen med röd jord så har tänkt att det egentligen är lika bra att fortsätta med samma färgpalett :)
Min fråga om gammal kabel avsåg egentligen gifter, materialnedbrytning och dylikt men låter som att detta verkar ok?
 
bet finns ju dom som påstår att bly är ett otäckt gift som man kanske bör undvika om det går.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Ja precis det är ju 3-ledarkabeln som jag funderat på att använda till utomhusförläggning med jord i ledare (ej biledare). All övrig el i stugan är dragen med röd jord så har tänkt att det egentligen är lika bra att fortsätta med samma färgpalett :)
Min fråga om gammal kabel avsåg egentligen gifter, materialnedbrytning och dylikt men låter som att detta verkar ok?
Kapa bort några dm i änden. Känn på plasten (innersta isoleringen). Känns den böjlig eller har den tendenser att spricka och/eller vara porös?.

Chansen är stor att den är helt ok!

Metallhöljet, i det här fallet bly, är ju lufttätt, och gör att plasten skyddas väldigt väl för nedbrytning.

Vissa generationer av PVC verkar dock ha haft inbyggd "bäst före", medan andra hade mer av ingrediensen "evigt liv"...

Oavsett vilket: Tvätta händerna noga och pilla inte i ansiktet under arbetet!

Blykabel tycks ju inte vara farligare än att statliga Telia tillåts lämna många mil i marken utan att behöva åtgärda... I det här fallet ligger metallen inkapslad i en ganska tät plast dessutom, det gör inte telekabeln.

Undvik väldigt skarpa böjar eller att böja fram och tillbaka många gånger.

Manteln (biledaren) skall jordas, men får inte vara jordledaren.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Kabeln och isoleringen är säkert ok just nu. Frågan är väl hur lång livslängd den har kvar? Ska man bygga nåt som ska finnas kvar i minst 20-30 år så är det ju bra att använda saker som inte är 50-60 år gamla redan från start...
 
S Soltorp40 skrev:
Kapa bort några dm i änden. Känn på plasten (innersta isoleringen). Känns den böjlig eller har den tendenser att spricka och/eller vara porös?.
Det ser väldigt bra ut, även det som varit direkt i ytterände. Stort tack för resonemanget runt täthet, handtvätt mm!
Och tack alla andra för värdefulla kommentarer :)
 
Lustigt att det ibland är viktigt att ha det senaste medan ibland spelar åldern ingen roll bara det fungerar :thinking:
 
Inte lustigare än att både människor och förutsättningar är olika? ;)
 
useless useless skrev:
Kabeln och isoleringen är säkert ok just nu. Frågan är väl hur lång livslängd den har kvar? Ska man bygga nåt som ska finnas kvar i minst 20-30 år så är det ju bra att använda saker som inte är 50-60 år gamla redan från start...
I just detta fallet behöver du inte fundera över livslängden. Kabeln är från tiden då PVC isolering och konstgummit i mantelutfyllnaden var på topp inte miljömässigt men tekniska egenskaperna och även de som berör livslängd. Para det med blymantling så är den i princip praktiskt obegränsad. Även kopparledarna mjuka, glödgade och med ledningsförmåga i bra klass utan snegling på min acceptabla.

Finns ingen nutida standardkabel som kommer i närheten så dumt att inte nyttja den. Formskälen kring röd PE går att blunda för om det är utvidgning av befintligt lika utfört, åtminstone skulle jag göra det.

Vi får kolla hur den stått sig om några tusen år, säkert fullt användbar då också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Inte lustigare än att både människor och förutsättningar är olika? ;)
Du har ju åtminstone bra förutsättningar kabelmässigt varför inte använda något bra man ändå har tillgängligt. Men som Soltorp skrev vaska av händerna innan du äter mackan när du lekt elektriker med den kabeln och inte bara för blyets skull.
 
Mikael_L
Tvåledaren är möjlig att ha till en strömbrytare där bara en tändtråd ska tillbaka.

Eller till komplettering i ojordat rum inomhus.
 
GK100 GK100 skrev:
varför inte använda något bra man ändå har tillgängligt
Precis, jag gillar det. Berätta inte för nån men jag drar även ur spiken ur gamla fina brädor jag river, och använder igen ;)
(brädorna alltså)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tvåledaren är möjlig att ha till en strömbrytare där bara en tändtråd ska tillbaka.

Eller till komplettering i ojordat rum inomhus.
Fast den här kabeltypen hör egentligen bara hemma i rum där man skall ha jord... Inomhus har man lite smäckrare (kulo...)

(Kan väl finnas något enstaka undantag med en strömbrytare ute på en fasad eller i ett källarrum eller så)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.