Det ska väl inte klippas ner till 20cm andra året för att "bli tät undertill"? För då försvinner ju hela poängen att köpa in så stora plantor. Eller?
 
Beror på hur många grenar varje planta har, den är ju knappast tät som den är nu antar jag.

Men plantan är mycket kraftigare i rotsystemet än en mindre buske så den kommer växa upp igen kvickare.

Klipp minst 1 av 3 grenar ner till 20cm.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
stanlund2 stanlund2 skrev:
Det ska väl inte klippas ner till 20cm andra året för att "bli tät undertill"? För då försvinner ju hela poängen att köpa in så stora plantor. Eller?
Man vinner inte så mycket att köpa större plantor för de tar längre tid att etablera sig än de små. Särskilt krukade plantor kan vara långsamma med sina kompakta rotklumpar. Snabbast brukar det vara med vanliga häckplantor i barrot som köpa i tiopack på vår och höst. Men man ska inte köpa den minsta kvaliteten (har för mig att det är två- respektive treåriga plantor).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man vinner inte så mycket att köpa större plantor för de tar längre tid att etablera sig än de små. Särskilt krukade plantor kan vara långsamma med sina kompakta rotklumpar. Snabbast brukar det vara med vanliga häckplantor i barrot som köpa i tiopack på vår och höst. Men man ska inte köpa den minsta kvaliteten (har för mig att det är två- respektive treåriga plantor).
Så "Vintergrön liguster (40-60 cm) barrot, normal kvalitet" borde vara bästa valet om man ska plantera nu på hösten? Ska det planteras på raken eller i sicksak?

Alternativet är t.ex. "Vintergrön liguster (100-125 cm) klump". Är klump bättre än barrot?
 
Claes Sörmland
stanlund2 stanlund2 skrev:
Så "Vintergrön liguster (40-60 cm) barrot, normal kvalitet" borde vara bästa valet om man ska plantera nu på hösten? Ska det planteras på raken eller i sicksak?

Alternativet är t.ex. "Vintergrön liguster (100-125 cm) klump". Är klump bättre än barrot?
40-60 cm barrot låter som en lämplig häckkvalitet för höstplantering. Den ska kosta 200-300 kr per bunt om tio plantor i Sverige.

Klump är en lite äldre planta som omskolats (planterats om med rotbeskärning) lite fler gånger. Eftersom den är äldre så har den ett mer förgrenat rotsystem som håller kvar jorden i en klump. Den brukar kosta betydligt mer än barrotsplantorna och brukar därför inte användas till häck utan till solitärplantering. Det blir lite dyrt med 3-4 plantor per meter om plantorna inte kostar 20-30 kr styck utan det tiodubbla. Jag skulle gissa att sådana plantor ger en färdig häck några år tidigare jämför med vanlig barrotads häckkvalitet.

Vad gäller plantering så bjuder traditionen på att plantera på linjen, 3-4 plantor per meter. Vill man ha en bredare häck kan sicksack nog vara en bra idé. Jag har ingen egen erfarenhet av detta förfarande.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Liguster (liksom flera häckar som tex bok, avenbok och thuja) ger inte mer insynsskydd genom att man gör den bredare. Det är bara ytskiktet som är grönt; inne i häcken är det bara bladlösa grenar.

Jag har mycket smala häckar av thuja, bok och avenbok och dessa avser insynsskydd. Däremot har jag satt dubbla bokhäckar som skall bli knappt 1 m breda men bara 80 cm höga. I detta fall är jag inte ute efter insynsskydd utan vill få fram formation som blir vacker (hörntomt med trafiksikt).

Det beror alltså vad du vill uppnå med din ligustehäck. Just en smal hög ligusterhäck kan vara knepigt när vi får en mycket snörik vinter här i Skåne. Då kan ligustern lägga sig. Borstar man av snön relativt snabbt brukar den resa sig fint igen. Har man däremot ett trådstaket inne i häcken kan detta stabilisera. Jag har erfarenhet av ligusterhäckar från min trädgård i Malmö där jag fick borsta dubbelhäcken inne i trädgården - men häcken mot gatan hade gammalt staket som räddade den.

Jag tycker inte du ska behöva sätta dubbla rader med liguster. Däremot se till att basen blir riktigt stabil och kraftig. Vi får ju bara enstaka vintrar riktigt mycket snö.
 
Redigerat:
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Tack för alla svar!

yonna yonna skrev:
Det beror alltså vad du vill uppnå med din ligustehäck.
Målet är att få insynsskydd mot gatan ca 2m högt snabbast möjligt. Liguster är vald för att vi har ligusterhäck på andra sidan tomten mot grannen.
 
2 meter??? Då hade Thujor varit bättre. Sätt upp ett plank.
 
Liguster lär du få vänta minst tio år på innan den blir två meter som häck...Thuja är nog det enda som kan komma upp i två meter någorlunda snabbt, på sisådär 4 år.
 
Liguster på 2 m höjd - nja ... I min grannskap finns en sådan hög häck som ännu inte är 10 år. Men de sattes stora - vill minnas att de kostade 6-800 kr/st. Den har inte skötts något vidare så den är inte vacker idag. Nu verkar det som om TS redan köpt plantorna och då gäller det att gilla läget. Det kommer naturligtvis att bli jättesnyggt - men det tar tid och måste få ta tid om häcken skall bli fin. Den måste trimmas med kraftigare bas (som ett svagt upponervänt V) eftersom den skall bli så hög. Det betyder alltså att det inte går att fuska: den ska skäras helt ner till 30 cm år 2 (inte fuska med delbeskärning) även om plantorna var ganska kraftiga. Den kräver i uppbyggnadsskedet (x antal år) trimning gärna 3 ggr/året. Om TS lägger ner mycket arbete, gödning (helst kompost) och bevattning de första 6-8 åren kommer den att bli superb. Tyvärr har de flesta inte tid att vänta ... men just detta att stabilisera häcken från start är väldigt viktigt. För att nå TS' önskemål om höjd tar det nog längre tid än 10 år men häcken kommer att vara vacker redan efter ett par år. Fördelen med Skåneland är att liguster växer fint här. Lycka till!
 
T term skrev:
Thuja är nog det enda som kan komma upp i två meter någorlunda snabbt, på sisådär 4 år.
Resultatet av min bokhäck på 220 cm höjd tog 6 år och med full insynsskydd året om. Under husbyggnationen, innan trädgården anlades, krukade jag småplantor det första året och det påskyndade naturligtvis den snabba tillväxten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.