Hej

Årets sommarprojekt blir att börja få ordning på ett skräpigt hörn av tomten och som ett led i detta att bygga en trappa upp för bergsryggen på ena sidan av huset så att dottern kan få egen ingång. Kanske det svåraste jag gett mig på hittills, så alla tips jag kan få är välkomna :)

Tanken jag har är en trappa som går längsmed fasaden upp på berget och avslutas i en liten platå. Att döma av hur det ser ut har det någon gång i tiden varit en trappa där tidigare.

Stigningen är ca 150 cm och avståndet från dörr till husgavel ca 120 cm. Om jag således börjar vid dörren och kör blocksteg 70x30x14 cm är jag uppe på 56 cm höjd när berget börjar. Det är övriga ca 100 cm jag är fundersam över. En tanke jag har är att köra blocksteg fram till berget och sedan handgjuta trappsteg för trappsteg för de övriga stegen. Tar lite längre tid, men jag har ju hela sommaren på mig :p

Bifogar bilder, tacksam för alla tips!

(jag vet att det antagligen är betydligt enklare med en trätrappa, men då det inte passar huset vill jag inte ha det)

2016-05-07 13.38.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-07 13.39.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle faktiskt bygga den av natursten så den smälter ihop med berget. Det gjorde jag på mammas bergstomt och även vid en klipphäll ned till vattnet vid sjön. Lite mera pussel, men klart snyggare och billigt om det finns sten i backen.
 
Bra idé, tack för feedback. Tänker mig dock att ändå gjuta själva stegen, blir enklare att få till rätt fall från huset etc, men kanske att man kan mura in trappans "yttervägg" i natursten?
 
Eller så murar du trappens yttervägg först med natursten och gjuter stegen sedan. :)
 
Finns antagligen mycket om att gjuta trappor på nätet. Om trappan skall vara rak är det ganska enkelt.

Tänk på att stegen skall luta lite för avrinning av vatten. Missade själv det och det är irriterande... :(
 
M MissAnpassad skrev:
Jag skulle faktiskt bygga den av natursten så den smälter ihop med berget. Det gjorde jag på mammas bergstomt och även vid en klipphäll ned till vattnet vid sjön. Lite mera pussel, men klart snyggare och billigt om det finns sten i backen.
En gammal tråd men jag försöker, vi skulle också vilja göra en trappa på/i vårat berg, du har möjligtvis inte några bilder på hur det blev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.