JanneJanne123
Vi skissar på en ombyggnation av källaren i vårt 30-talshus (källare + 1 plan) och en av idéerna vi har innefattar att ta upp två hål i hjärtväggen för dörrar enligt bilden nedan.

Är inte ute efter superkonkreta svar, men mer intresserad av om idéen ens är genomförbar och i så fall kommer vi att kontakta konstruktör för detaljerade beräkningar.

Det jag tänker är att det borde inte vara några problem att avväxla öppningarna med någon form av balk, men då jag långt ifrån är expert på området så kanske det finns saker som komplicerar det hela?
 
  • Källarförråd med röda skisser på väggen för planerade dörroppningar och diverse föremål och lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert utförbart. Men om inte annat så kompliceras det ju av alla rören som går där.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
H hempularen skrev:
Det är säkert utförbart. Men om inte annat så kompliceras det ju av alla rören som går där.
Ja rören måste ryka, har tänkt gräva ur källaren i samma veva och tänkte förlägga så mycket som möjligt av den befintliga rörläggningen i golvet. Har byggts och byggts om många gånger sedan 30-talet och många av rören är proppade stickspår som inte längre används, men ingen orkade snygga upp detta i förrådet av förklarliga skäl.
 
Om det är ett 30-talshus tror jag att risken är stor att hjärtväggen består av platsgjuten armerad betong. Det räcker då inte med avväxling med stålbalk utan de nya väggkanterna bör också förstärkas. Du måste ta hjälp av en kompetent konstruktör. Att låta en betongsågare ta upp hålen (bäst är att bara göra ett stort hål) är den enklaste biten.

Ska du knacka upp golven i källaren, får du inte schakta ur djupare än underkanten påde sulor som ytterväggar och hjärtvägg står på. Även här är det bra med någon kompetent rådgivare.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
J justusandersson skrev:
Om det är ett 30-talshus tror jag att risken är stor att hjärtväggen består av platsgjuten armerad betong. Det räcker då inte med avväxling med stålbalk utan de nya väggkanterna bör också förstärkas. Du måste ta hjälp av en kompetent konstruktör. Att låta en betongsågare ta upp hålen (bäst är att bara göra ett stort hål) är den enklaste biten.

Ska du knacka upp golven i källaren, får du inte schakta ur djupare än underkanten påde sulor som ytterväggar och hjärtvägg står på. Även här är det bra med någon kompetent rådgivare.
Tack för input! Ja, tanken är att leja ut jobbet i sin helhet till någon firma då vi själva inte har den tid och kompetens som krävs för så stora ingrepp som vi planerar. Vi bor i ett ”egnahemsområde” med många liknande hus, så det finns ett antal firmor som tidigare har gjort liknande arbeten hos andra i området som vi tänkte använda oss av.
 
JanneJanne123
J justusandersson skrev:
Om det är ett 30-talshus tror jag att risken är stor att hjärtväggen består av platsgjuten armerad betong. Det räcker då inte med avväxling med stålbalk utan de nya väggkanterna bör också förstärkas. Du måste ta hjälp av en kompetent konstruktör. Att låta en betongsågare ta upp hålen (bäst är att bara göra ett stort hål) är den enklaste biten.

Ska du knacka upp golven i källaren, får du inte schakta ur djupare än underkanten påde sulor som ytterväggar och hjärtvägg står på. Även här är det bra med någon kompetent rådgivare.
Har faktiskt något så ovanligt som lite bilder på när husen byggdes https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/2e/2e7273a7-2b51-4974-800b-db1ee2d41db1.jpg och där tycker jag mig skymta murning, men jag är som sagt långt ifrån expert på det här. Dock syns ju inte själva hjärtväggen på bilden.
 
Egnahemsområde skriver du, pratar vi Norra Ängby el Enskede? Har själv haft hus just i Ängby och där var källarväggarna murade med hålsten med noll armering.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Källarväggarna är murade med betonghålsten och säkert också hjärtväggen. Det underlättar betydligt. Vad jag sade om golvet gäller fortfarande.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mazen Mazen skrev:
Egnahemsområde skriver du, pratar vi Norra Ängby el Enskede? Har själv haft hus just i Ängby och där var källarväggarna murade med hålsten med ingen armering.
Stämmer, vi bor i Norra Ängby. Men så bra, då vet du ju verkligen vad du talar om :D
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Golvet ja det var en tunn skiva betong , max 30 mm medan själva klacken som väggen står på var rejäl. Gick ut ca 100-150 mm och var närmare 300 mm hög om jag minns rätt. (bilade bort golvet när jag böt avlopps rör i badrummet och även när ny stamm gjordes till köket). Under var det mest ren sand.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Stämmer, vi bor i Norra Ängby. Men så bra, då vet du ju verkligen vad du talar om :D
Kul. Vilken gata?
 
JanneJanne123
Mazen Mazen skrev:
Kul. Vilken gata?
Hildebrandsvägen. Var bodde du?
 
Runsavägen så inte så lågt ifrån .
 
Jag har gjort en öppning i hjärtvägg i min källare. Hade någon som räknade på det så klart. In med en stålbalk och jag använde även expanderande bruk för att trycka upp balken mot taket. Betonghålsten i alla väggar. Lycka till!
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

JanneJanne123
Uppdatering: Det gick!

En grovbyggd källare med exponerade rör och kablar, nylagd armeringsnät på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.